شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
پژوهش «طلا و مس» بر محور عشق است

آذربایجان‌غربی-شمس‌پژوهش ترکیه‌ای گفت: در پژوهش «طلا و مس» که برگرفته از اسم فیلم «طلا و مس» به کارگردانی همایون اسعدیان در ایران است، نشان می‌دهد که عشق و عاشقی پدیده‌ای است که به مردم اجازه می‌دهد در آرامش حرکت کنند.

ایپک شنگول، در حاشیه نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوی گفت: مقاله‌ای که بنده امسال در این همایش ارائه دادم با عنوان «طلا و مس» است و  این اسم برگرفته از فیلم «طلا و مس» بوده که به کارگردانی همایون اسعدیان و با بازی بهروز شیبی، نگار جواهریان، سحر دولت‌شاهی و جواد عزتی است.

وی افزود: خلاصه داستان به این شرح است که سید رضا طلبه‌ای است که به تازگی به همراه خانواده به تهران نقل مکان کرده و آمد تا در جلسات درس استاد اخلاق که از او تعریف و تمجید فراوانی شنیده بود شرکت کند و با این حال او متوجه می شود که همسرش زهرا السادات مبتلا به بیماری ام اس است و مجبور است برای تامین هزینه‌های درمانی خود تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کند.

این شمس‌پژوه ترکیه‌ای ادامه داد: این سفر چالش برانگیز تغییر برای سید رضا که دانش آموز مخلصی در علم است و تمام زندگی خود را وقف علم‌آموزی با رفتن از مدرسه‌ای به مدرسه‌ای دیگر کرد، باعث می‌شود که دانش به واقعیت تبدیل شود و جهت جستجوی تغییر و تطهیر شود.

وی افزود: از پرده رویاهای پیچیده شده در واقعیت، برای حل راز و درک راز الهی. دلالت بر این دارد که اعمالی مانند راز تبدیل خاک به طلا می‌تواند با احساس محبت خداوند به وجود آید.

شنگول گفت: موضوع اصلی فیلم بر عشق و موضوع عشق متمرکز است و کارگردان به طور دقیق از طریق اتفاقات روزمره زندگی نشان می‌دهد که عشق و عاشقی پدیده‌ای است که به مردم اجازه می‌دهد در آرامش حرکت کنند.

وی افزود: در پژوهش ما، بر محور این اندیشه، مضامین صوفیانه‌ای مانند ایثار، یعنی ایثار، ظاهر و حقیقت، مالکیت و عدم، تسلیم و جست و جو که امکان سفر انسان را در فیلم فراهم می‌کند، در مولانا به کار رفته است. مرده، زنده شدم. گریه می‌کردم، می‌خندیدم. «حالت عشق آمده و حالم جاودانه شد» در چارچوب این دوبیتی بررسی خواهد شد.

شنگول افزود: من سومین بار است که به همراه دوستم به ایران برای شرکت در همایش‌های بین المللی شمس و مولانا سفر می‌کنم و هر سال پیشرفت‌های چشمگیری را می‌توان دید.

وی ادامه داد: همچنین آشنایی با شمس‌پژوهان کشورهای دیگر نیز یکی از مزیت‌های این همایش‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها