جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷
مجموعه مقالات شمس تبریزی رونمایی شد

آذربایجان‌غربی-مجموعه کتاب «دیدار دو دریا»، «مقیم دریا» و مجموعه مقالات شمس تبریزی در نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا در شهرستان خوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوی، مجموعه کتاب «دو دریا»، «مقیم دریا» و مجموعه مقالات شمس تبریزی در نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا در شهرستان خوی رونمایی شد.

كتاب «مقالات شمس» شامل مطالب ارزنده‌ای با موضوع عرفان است؛ اين كتاب سوال و جواب‌های شمس و مولانا و مريدان و منكران آنان را در بر می‌گيرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است و این مجموعه مقالات به‌صورت کتاب 9 جلدی است.

کتاب «دیدار دو دریا «چهل روایت درباره شمس و مولانا» از مسلم عباسپور است و همانگونه که از نامش پیداست چهل روایت داستانی جذاب و گیرا از داستان آشنایی شمس و مولانا را روایت می‌کند  و کتاب مقیم دل حکایت‌هایی از زندگی مولانا برای انسان زمانه ما است.
 

در معرفی کتاب دیدار دو دریا می‌خوانیم: من شمسم. نیامدم مولانا را آرام کنم. آمدم ناآرام‌اش کنم، آشوبی زیبا به پا کنم، بی‌خودی و عاشقی نو نثار آورده‌ام. خلعت زیروزیر، دهل عتاب، دف مستی، بوسه‌ اتش عشق بر جبین سرد سواد او جرقه‌ای بر هیمه‌های هیاهوی او، بر همه‌ی او، سوختنی سازنده هدیه آوردم. آمدم او را زنده‌تر کنم، بارانی بر بیابان جان، وزش ابدی بهاری در زمستان. تمنای گوارای گلویی برای آواز آمدم تا مولانا را سفر دهم از شیخی به شادی، از خوف و زهد، به امن و ذوق. آمدم این غزالی‌خوان خائف را غزل‌خوان عاشق کنم.

من با مولانا به زبان آتش سخن می‌گویم....


 
همچنین با توجه به فراخوان‌های صادر شده در خصوص دریافت مقاله، ۱۸۷ مقاله به دبیرخانه این رویداد بین‌المللی ارسال شده بود که از میان آنها، ۲ مقاله به شکل ارائه و ۲۳ مقاله برای چاپ توسط داوران انتخاب شده است.

سخنرانی‌های شهبازی در مورد سیاست و حکومت از نگاه مولانا، ناصر مهدوی؛ تابش نور شمس در مولانا، برپایی میز هندوستان با حضور اعظم لطفی، بلرام شکال، حامد وفایی در مورد شمس‌پژوهی در هند، امیرحسین ماحوزی در مورد تصویر معشوق در دیوان شمس (معشوق از رهگذر تصویرات شمس)، اجرای علی نخستین شاکر با تک‌نوازی سه تار و آواز، سخنرانی محمود آجار و ایپک شنگول در مورد شمس‌پژوهی، محمد طاهری خسرو با عنوان استادان شمس، ارائه مقاله دوم  سیده سوزان انجم روز با عنوان پیوند نیاز و راز: تحلیل رابطة وجودی انسان و خدا از منظر شمس تبریزی و مولانا، سخنرانی نصراله‌پور؛ شهردار خوی، معتمدیان؛ استاندار آذربایجان‌غربی، نجف‌زاده؛ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، رونمایی از تصنیف«مرید»، شالویی؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی،  مجید شاه‌حسینی؛ رئیس فرهنگستان هنر، اجرای گروه موسیقی ماهور، سخنرانی پورمحمدی، معاون سابق سازمان برنامه و بودجه و حجت الله ایوبی با موضوع آرامگاه شمس از رویا تا واقعیت از جمله برنامه‌های آئین اختتامیه نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا در مجتمع فرهنگی آموزشی بوتراب بود.
 
 
به گزارش ایبنا؛ همچنین در پایان این مراسم از ادیبان و شمس‌پژوهان حاضر در نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا تجلیل شد.

هفتم مهرماه در تقويم كشور به نام روز ملي شمس‌تبريزي نامگذاري شده است و «شمس الدين محمدبن علي بن ملك داد تبريزي» بنا بر اشاره‌های تاريخی به احتمال زياد در سال 582 هجری قمری به دنيا آمد و ملقب به«شيخ پرّان» و «زر دوز» بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها