جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
شمس و مولانا رمز تداوم و پیونددهنده ملت‌ها است

آذربایجان‌غربی-استاندار آذربایجان‌غربی گفت: شمس و مولانا رمز تداوم و پیونددهنده ملت‌ها است و بیشتر آثار شمس و مولانا را در غرب و شرق به زبان‌های مختلف ترجمه کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوی،  محمدصادق معتمدیان، عصر جمعه، در آئین اختتامیه نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا که در مجتمع فرهنگی بوتراب برگزار شد، گفت: این همایش از رهگذر ارائه مقاله‌های وزین، پژوهشگران رشته معرفت همچون دوره‌های گذشته سر تحول عرفانی،  فلسفه‌ای،  ادبی و اعتقادی است و به‌دلیل  وابستگی ادیبان مختلف به حوزه معرفت همچون فی ما فیه مولانا، مثنوی مولانا، دیوان شمس تبریزی و مجموعه مقالات شمس تبریزی که از جمله برجسته‌ترین آثار بوده و محتوای آن‌ها دارای پیام صلح و دوستی بین انسان‌ها است. 

وی افزود: بیشتر آثار شمس و مولانا را  در غرب و شرق ترجمه کردند و شمس و مولانا رمز تداوم و پیونددهنده ملت‌ها است. 

معتمدیان ادامه داد: از انجایی که شهرستان خوی سرزمینی است که شمس تبریزی در آن آرامیده نقش بسزایی در حوزه فرهنگ دارد و شهرستان خوی را باید به‌عنوان شناسنامه عرفان و فرهنگ اسلامی به جهانیان شناساند. 

وی گفت: این دیار جایگاه والایی در فرهنگ داشته و سرزمین عالمان، عارفان و ادیبان مختلفی بوده و با قرارگیری در جاده ابریشم محل جهان‌گران و دانشمندان زیادی است. 

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: زیرساخت‌های فرهنگی این شهرستان با حضور شخصیت‌های فرهنگی همچون شمس غنی است که نیاز به معرفی دارد.

وی ادامه داد: در دولت مردمی سیزدهم در راستاس تامین روابط بین کشورها رشد و بالندگی جوانان اهتمام ویژه‌‌ای به معرفی این شخصیت‌ها دارد. 

معتمدیان افزود: توجه به پتانسیل‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و ایجاد روابط توسعه‌ای نقطه اتصال بین اروپا است و معتقدیم که روابط اجتماعی،  فرهنگی و اقتصادی لازمه پیشرفت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها