جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
حصارچه در نقطه صفر مرزی میزبان محفل خاطره «موج‌های بیقراری » شد

خراسان شمالی- به مناسبت هفته دفاع مقدس و به همت حوزه هنری خراسان شمالی، حصارچه در نزدیکترین نقطه مرزی به ترکمنستان، میزبان محفل خاطره‌گویی «موج‌های بیقراری» شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا ) در رازوجرگلان، چهل‌وسومین محفل خاطره‌گویی با عنوان « موج‌های بیقراری » به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور خانواده‌های معزز شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان جنگ تحمیلی ، امام جمعه، فرماندار، بخشدار و رئیس بنیاد شهید رازوجرگلان در روستای حصارچه برگزار شد.
 
مصطفی حسن زاده، فرماندار رازوجرگلان در این محفل خاطره‌گویی گفت: صبر و استقامت درس گرانمایه‌ای بود که آزادگان جنگ تحمیلی به مردم ایران و دنیا دادند؛ چرا که صبوری اینان در بسیاری مواقع موجب شگفتی، حیرت و اقرار بعثی‌ها بوده است.
 
وی به اهمیت انتقال خاطرات و اتفاقات دوران جنگ تحمیلی به نسل‌های آینده اشاره کرد و افزود: کودکان منطقه رازوجرگلان باید از پیشینه خود و چهره‌های پرافتخارشان آگاه شوند؛ تا بتوانند پیوند خود را با ارزش‌های مورد توجه نظام عمیق‌تر و پررنگ‌تر کنند.
 

حسن‌زاده گفت: شهدای ترکمن این دیار نقش عمده‌ای در دفاع از میهن عزیزمان داشته‌اند.
 
وی ضمن تشکر از حوزه هنری انقلاب اسلامی استان تصریح کرد: عمده فعالیت‌های فرهنگی و هنری معطوف به مرکز استان است، اما حوزه هنری با این اقدام و حضور در شهرستان مرزی یک اقدام قابل تقدیر انجام داده است.
 
در ادامه این محفل خاطره‌گویی حجت‌الاسلام رضایی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت خراسان شمالی، به قرائت بیانیه حجت‌الاسلام رضا نوری، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد پرداخت.
 
 در قسمتی از این بیانیه آمده است: در واقع دفاع مقدس نماد انسجام دینی و ملی همه ایرانیان اعم از شیعه و سنی است و حضور رزمندگان اهل سنت در جبهه و دفاع از میهن عزیزمان و تقدیم شهدای اهل سنت، نشانه‌ای از بصیرت رزمندگانی است که بر سر اهداف مشترک ملی و دینی خود ایستاده بودند و این‌ها همه نشان‌دهنده وحدت واقعی و عملی بین ملت بزرگ ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
 
نقش حیاتی ترکمن‌های ساکن حصارچه در دفاع مقدس 
 
همچنین آخوند آنا محمد پروانه امام جمعه روستای حصارچه، از نقش حیاتی ترکمن‌های ساکن در مرز شمال شرق کشور، در منطقه حصارچه گفت و تاکید کرد: مردم وطن‌دوست روستای حصارچه در راه وطن جانفشانی می‌کنند و همیشه پای عهد خود با شهیدان می‌مانند.
 
وی در ادامه با مرور خاطرات خود، به ذکر خاطره‌ای به یادماندنی از زمان تبادل اسرا در سال ۶۹ پرداخت و گفت: بلافاصله پس از اطلاع از آزادی برخی اسرا به بجنورد مراجعه کردم. متوجه شدم که روستای ما نیز افتخار استقبال از آزاده‌ای را دارد. محل استقبال اولیه در پارک تفریحی باباامان بود در آنجا با ازدحام غیرقابل باوری مواجه شدیم. احساسات تمام وجودمان را فراگرفت؛ مردم برایشان تفاوتی نداشت که این آزادگان از چه مذهبی هستند با شور و حرارت بی مثالی از آنان قدردانی می کردند.
 
رونمایی و اکران مستند « ایشان »
 
 محفل خاطره‌گویی « موج‌های بیقراری » نیز میزبان رونمایی و اکران مستند «ایشان» از خاطرات اسارت عبدالرحمان سجادی بود.
 
 مستند «ایشان»، روایتگر دو سال و دو ماه و ده روز از اسارت جانباز سرافراز عبدالرحمن سجادی در اردوگاه تکریت عراق است.
 
 این مستند کوتاه درباره یکی از آزاده‌های اهل سنت استان خراسان شمالی و نمایانگر حضور حماسی و جانانه‌ی همه اقشار کشورمان در دفاع از میهن می‌باشد. 
 
خراسان شمالی گنجینه‌ای غنی از اقوام است؛ که هر کدام به سهم خود در جنگ هشت ساله نقش آفرینی کردند.
  مستند «ایشان» زندگی روزمره مردمان سخت کوش مرزنشین این منطقه و بخشی از زندگی در اسارت عبدالرحمن سجادی آزاده سربلند را روایت می کند.
 
مستند «ایشان» تولید حوزه هنری خراسان شمالی به کارگردانی علی کاوه و محمد عباسپور است.
 
 چهل و سومین محفل خاطره‌گویی«موج‌های بیقراری» به همت حوزه هنری خراسان شمالی و با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی، فرمانداری شهرستان راز و جرگلان، اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها