پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
تبیین نقش شهدای دانش‌آموز لرستان از سوی اهالی قلم ضروری است

لرستان - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با اشاره به اینکه یک پنجم شهدای لرستان، شهدای دانش‌آموز و معلم هستند بر ضرورت تبیین نقش این شهدا از سوی اهالی قلم استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، سرهنگ محسن رشیدی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان با محوریت تجلیل از دستگاه‌های برتر جشنواره شهید رجایی با بیان اینکه دشمن به دنبال تخریب ارزش‌های نظام مقدس است، افزود:‌ صهیونیست‌ها هویت و تمدن اسلامی را نشانه گرفته‌اند و در این زمینه در سوریه و عراق بناهای تاریخی بسیاری را تاکنون تخریب کرده‌اند و به تاراج برده‌اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با اشاره به اینکه تاریخ همیشه در معرض آسیب فراموشی و تحریف بوده است، بیان کرد: اگر آنچه که در دفاع مقدس اتفاق افتاده بیان نشود که چگونه رزمندگان که اجازه ندادند یک وجب از خاک وطن تسخیر شود، ممکن است مورد تحریف قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دشمن دنبال تحریف است به‌گونه‌ای القا می‌کنند که هیچ تلاشی در کشور صورت نگرفته است؛ بنابراین باید با روحیه ایثارگری و جهاد، را در کشور نهادینه کنیم که  کمبودها و سختی‌هایی که وجود دارد را تبدیل به فرصت تبدیل کنیم.

تجربه دفاع مقدس، بهترین الگو برای موفقیت است

رشیدی با اشاره به اینکه تجربه دفاع مقدس بهترین الگو برای موفقیت است، تاکید کرد: واقعیت‌های دفاع مقدس باید نگاشته شود که آیندگان بدانند.

وی با اشاره به اینکه در ساخت باغ موزه دفاع مقدس پیگیری استاندار لرستان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان موجب شد که این موزه آماده شود، افزود: باید تلاش کنیم تجهیزات موزه و محتوای آن به نحو احسن تامین شود.

رشیدی با اشاره به یادمان‌های شهدای استان افزود: برای ساخت یادمان‌ها یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از دولت دریافت و در شهرهای مختلف تاکنون هزینه شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان، با اشاره به فعالیت‌های این اداره کل در حوزه کتاب و نشر آثار گفت: نسبت به سنوات گذشته فعالیت‌های خوبی در این اداره کل صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ضمن ارتباط با خانواده‌های شهدا برای جمع‌آوری خاطرات آنها اقدام می‌شود، بیان کرد: ۴۸ موضوع در دفاع مقدس داریم که یک موضوع آن خاطره‌نویسی و رمان است و مابقی موضوعات باقی‌مانده که کار را سخت‌تر می‌کند.

ضرورت تبیین نقش شهدای دانش‌آموز لرستان

رشیدی با بیان اینکه در حوزه کودک و نوجوان آن‌گونه که باید در استان لرستان فعالیتی صورت نگرفته است اما ظرفیت‌های خوبی وجود دارد، افزود: از تعداد ۶۵۴۴ شهید لرستان، یک پنجم شهدا، دانش‌آموزان و معلمان هستند، اما نتوانسته‌ایم نقش آنها را به خوبی تبیین و به جامعه معرفی کنیم.

ضرورت تبیین نقش ادارات و دستگاه‌های اجرایی در دفاع مقدس 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با اشاره به حوزه داستان‌نویسی و کسب مقام سوم داستان و مقام دوم شعر دفاع مقدس کشور در استان بیان کرد: باید نقش ادارات در دفاع مقدس در ۸ سال دفاع مقدس باید نگاشته شود و نیاز جامعه امروز است.

جمع‌آوری ۱۰ هزار سند رسمی دفاع مقدس 

وی با بیان اینکه در حوزه اسناد با توجه به ظرفیت کنگره شهدا که به وجود آمد توانسته‌ایم ۱۰ هزار سند رسمی را جمع‌آوری کنیم، افزود: این اسناد در موزه دفاع مقدس به نمایش گذاشته خواهند شد.

جمع‌آوری تاریخ شفاهی رزمندگان لرستان

رشیدی به حوزه تاریخ شفاهی در این اداره کل اشاره کرد و افزود: استودیو سپاه در اختیار قرار گرفته و خاطرات رزمندگان و اطلاعات آنها جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه جمع‌آوری خاطرات روحانیت عقب هستیم، افزود: لازم است در این حوزه نیز بیشتر کار شود همچنین با توجه به اینکه دشمن در حوزه فضای مجازی موج ایجاد می‌کند و لازم است در فضای رسانه‌ای و مجازی با ساخت انیمیشن‌های مناسب کودکان را به سمت خود جذب کنیم.

حمایت از آثار نوقلمان حوزه ایثار و شهادت لرستان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به برگزاری کارگاه‌های نویسندگی در لرستان بیان کرد: نوقلمانی در حوزه شهدا فعالیت می‌کنند که آثار آنها نیز از سوی اینن اداره کل مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تدوین دانشنامه دفاع مقدس لرستان نیاز است

رشیدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند که یاد و پیام شهدا باید حفظ شود، افزود: بخشی از آن با دانشنامه میسر است که در این مسیر حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان نیاز است.

وی افزود: ۲۰۰ مقاله در این حوزه تاکنون به دبیرخانه رسیده است در همه شهرستان‌های استان کارگاه آموزشی برگزار شده و باید دانشنامه‌ای مستدل و متقن تدوین شود که در این موضوع ۱۲ گروه در استان در زیر مجموعه‌های ۱۵ نفره تشکیل و با تزریق اعتبار کار به خوبی پیش خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها