سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
تئاتر شهر کرج میزبان «عمو هاشم» می‌شود

البرز- نمایش «عمو هاشم» به کارگردانی داوود فتحعلی زاده به پاس شخصیت برجسته محمدعلی فیاض معروف به عمو هاشم از تعزیه خوانان به نام کشور در کرج روی صحنه می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرج، در این نمایش «حمیدرضا معدن‌کن»، «امیر آزادروستا» و «منیژه داوری» به ایفای نقش می‌پردازند.
 
در خلاصه این نمایش آمده است: محمدعلی (هاشم) فیاض معروف به عمو هاشم در محله «سنگلج» تهران به دنیا آمد. تعزیه خوانی را از تکیه دولت و از سن 5 سالگی با بچه‌خوانی آغاز کرد. در دوران ممنوعیت‌های تعزیه برای احیای تعزیه تلاش کرد.
 
هاشم فیاض با گرد‌آوری 250 عنوان نسخه تعزیه و ملزومات و تکنیک‌های اجرایی آنها حافظه‌ای آشنا با روش‌های اجرا و موسیقی تعزیه به حساب می‌آمد.
 
فیاض نه تنها یکی از برجسته‌ترین تعزیه گردانان (معین البکاء) تاریخ تعزیه به شمار می‌آمد، بلکه با پشت سر گذاشتن دوره کودکی و بچه خوانی در زمینه‌های موافق خوانی و مخالف خوانی نیز مهارت داشت و در محلات قدیمی او را با عنوان «هاشم شمر» می‌شناختند.
 
نمایش عموهاشم، پاسداشت این شخصیت برجسته و همه هنرمندانی است که در دورانی که شبیه خوانی چون یک رسانه تصویرساز و تاثیرگذار بوده و هنرمندان شهر به‌ شهر، روستا به روستا، با تحمل دوری راه نگذاشتند زنگار روزگار بر سیمای این هنر فاخر بنشیند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها