چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۴
مسعودي: بايد از مرز  5/18 دقيقه در روز هم گذشت

رييس دانشكده ارتباطات دانشگاه سوره گفت: سطح دانش در جامعه و توجه سازمان‌هاي دولتي به كتاب، از عوامل رشد سرانه كتابند و سرانه مطالعه 5/18 دقيقه در روز براي كشور ايران كه داراي فرهنگ كهن است، بايد بيش از اين افزايش يابد./

دكتر اميدعلي مسعودي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: مهمترين عوامل افزايش سرانه مطالعه در ايران، افزايش سطح سواد در جامعه و تعداد دانشجو، برگزاري جشنواره‌هاي كتاب، مسابقات كتابخواني و توجه سازمان‌هاي دولتي به كتاب و كتابخواني است.

وي با اشاره به اين كه اعلام هر آماري كه نشان‌دهنده رشد باشد، اميدبخش است، اظهار داشت: البته سرانه مطالعه 5/18 دقيقه مطالعه در روز براي كشور ايران كه داراي فرهنگي كهن است و از گذشته كتاب در فرهنگ ما جايگاه ويژه‌اي داشته، آماري است كه بايد بيش از اين افزايش يابد اما به لحاظ اين كه نشان‌دهنده رشد است، اهميت دارد.

وي با اشاره به نياز فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي گوناگون دانشگاهي به كسب اطلاعات، افزود: بخشي از اين نياز اطلاعاتي در كنار دستاوردهاي نوين ارتباطات از طريق مطالعه كتاب‌هاي كاغذي و الكترونيكي تامين مي‌شود.

دكتر مسعودي گفت: با توجه به افزايش پژوهش و تحقيق و همچنين افزايش سطح علمي دانشگاه‌ها، نيروهاي جوانتر و ايده‌هاي جديدتر به جامعه عرضه مي‌شوند و وجود اين عوامل به ويژه در حوزه ادبيات و ساير علوم، در افزايش سرانه مطالعه بسيار موثر است.

وي با اشاره به اين كه در پژوهش‌هاي علوم نوين بايد از منابع معتبرتر استفاده شود، افزود: توسعه مطالعات در اين زمينه به نهضت توليد علم و افزايش كتابخواني در سطح كشور منجر مي‌شود.

نويسنده كتاب «مباني نگارش رسانه‌اي» بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري مبني افزايش سرمايه‌گذاري در حوزه كتاب اظهار داشت: براي اين كه سرانه كتابخواني در آينده افزايش يابد، بايد از پايه شروع كرد و در مهد كودك‌ها در كنار بازي‌ها، كودكان را با كتاب آشنا كنيم و در دوره ابتدايي، شيوه صحيح و فنون مطالعه را به دانش‌آموزان آموزش دهيم و با برگزاري مسابقات كتابخواني در سطوح مدرسه، منطقه، استاني و كشوري، انگيزه كتابخواني را ايجاد كنيم.

وي افزود: بايد آموزش مقاله‌نويسي در دوره راهنمايي و دبيرستان به شيوه‌اي كه دانش‌آموزان بتوانند با مطالعه دو يا سه كتاب از مطالب آن بهره بگيرند در برنامه آموزشي قرار گيرد، زيرا متاسفانه به دليل ناديده گرفتن مقاله نويسي، دانشجويان نيز در اين زمينه مشكل دارند.

دكتر مسعودي اظهار داشت: اگر از ابتدا براي كودكان علاقه و انگيزه ايجاد كنيم و روش‌هاي صحيح بهره‌گيري از كتاب را به آنها آموزش دهيم، در آينده خود به دنبال كسب علم و مطالعه مي‌روند و سطح علمي كشور رشد چشم‌گيري خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط