پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی برگزیدگان خود را شناخت

کردستان _ مراسم اختتامیه شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی قروه با حضور مسئولان ارشد استانی و شهرستانی و شعرای کشور و معرفی برگزیدگان این دوره در مجتمع فرهنگی هنری فردوسی این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در قروه، نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان پیش‌ازظهر پنجشنبه در این کنگره با قدردانی از متولیان برگزاری این مراسم اظهار کرد: کنگره شعر عاشورایی قروه با اشعار زیبا و فاخر تجلی محفل حضرت سیدالشهدا(ع) بوده که بسیار لذت بردیم.
 
حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی، با اشاره به اشعار شاعران این کنگره در وصف امام حسین(ع) گفت: حضرت علی اصغر(ع) سند مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است چراکه به این طفل معصوم هم رحم نکردند.
نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان به اهمیت و ارزش شعر عاشورایی اشاره کرد و افزود: شاعران مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را فریاد بزنند. صحنه کربلا برای اثبات حضرت اباعبدالله الحسین(ع) کفایت می‌کند، این صحنه بسیار شورانگیز است که باید گفته و بیان شود.
 
پورذهبی با بیان اینکه شعر عاشورایی به همت شاعران می‌بالد، افزود: شاعران اسلامی اشعار زیادی در مورد امام حسین(ع) سروده‌اند که بسیار زیبا و دلنشین است.
 
استاندار کردستان نیز در این مراسم، خدمت بزرگ هنر و شعر انقلابی را موجب تعمیق معرفت عاشورایی دانست و اظهار کرد: این کنگره یکی از بهترین مجالسی است که بهره و نشاط معنوی را به همراه دارد و از باب هنری و ادبی نیز محفل ارزشمندی است.
 
اسماعیل زارعی کوشا، ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این کنگره و حضور هنرمندانی از سراسر کشور در قروه، افزود: از مهمترین دستاوردهای انقلاب، تعمیق معرفت و شناخت عمومی نسبت به معارف دین و به ویژه عاشورا و شخصیت اباعبدالله است.
 
استاندار کردستان، برداشت از وقایع و شخصیت‌های کربلا را نگاهی عمومی منطبق بر حقیقت دانست و اضافه کرد: عمومی شدن معرفت نسبت به یاران امام حسین ثمره کار بزرگی است که شاعران آیینی انجام می دهند.
 
زارعی کوشا تاکید کرد: شعر عاشورایی قالب خاصی از شعر و ادبیات نیست بلکه در مفاهیم دینی نیز نقش آفرین است و بسیاری از نیازهای معنوی و شناختی از طریق این اشعار برطرف می شود.
 
وی با تاکید بر اینکه روایت عاشورا برگرفته از منابع معتبر باشد، ادامه داد: استفاده از ذوق و قریحه در مسیر عاشورا و شعر آیینی عنایتی است که جای تبریک دارد.
 
دبیر شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی با اشاره به ارسال ۳۳۲ اثر به دبیرخانه این کنگره ملی گفت: این میزان آثار رشد ۱۰ درصدی را نسبت به سنوات گذشته نشان می‌دهد.
 
امام جمعه قروه با بیان اینکه این کنگره امسال در ۲ بخش عاشورایی و ایثار و شهادت برگزار می‌‌شود، افزود: ۳۳۲ اثر از ۲۶ استان و ۵۶ شهر به این کنگره ارسال شد که نشان از اقبال شعرا دارد.
 
حجت الاسلام عابدین رستمی، از افزایش ۱۰ درصدی استقبال شعرا از این کنگره خبر داد و اضافه کرد: عبدالجبار کاکایی، محی‌الدین آیینی و علی احسان فریدونی، آثار ارسالی به کنگره را داوری می کنند.
 
دبیر شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی قروه افزود: دغدغه این کنگره که یک میراث معنوی است، باید از دالانهای تاریخی بگذرد و آثار باید ماندگار شود.
 
حجت الاسلام رستمی، قروه را دروازه فرهنگی کردستان نام برد و ادامه داد: کنگره عاشورایی با وحدتی مثال زدنی ۱۶ دوره برگزار شده است.
 
وی اظهار کرد: در طول این ۱۶ دوره، ۱۶ جلد کتاب عاشورایی رونمایی شده است.

اعلام نفرات برتر
 
در ادامه این مراسم هیئت داوران، در بخش شعر عاشورایی، «خدابخش صفادل» از نیشابور را با اثر «در کدام سمت» حائز رتبه اول دانست.
 
رتبه دوم هم به «علیرضا اطلاقی» از ساوه با اثر «لیلاسر» تعلق گرفت و «فاطمه احمدی» از الشتر استان لرستان نیز با اثر «عاشورایی» حائر رتبه سوم شد.
 
در بخش ایثار و شهادت نیز، براساس رای هیئت داوران، رتبه اول به «بهرام نوری» از کرج با اثر «اواخر باران» اهدا شد.
 
هیئت داوران در همین بخش، «سمیرا یکه تاز» از ساوه را با اثر «کودکان شهید» حائز رتبه دوم شناخت و رتبه سوم نیز به اثر «سایه آرامش شب» متعلق به «سایه رحیمیان» از قم رسید.
 
«محی الدین آئینی»، «علی احسان فریدونی» و «عبدالجبار کاکایی» ار داوری شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی را بر عهده داشتند.
 
همچنین در پایان این مراسم، از کتاب «مرثیه برف» نگاهی به زندگی شهید قاسمعلی رستمی از شهدای هشت سال دفاع مقدس، اثر «سیده سحر حسینی» رونمایی و از پیرغلامان اهل بیت عصمت و طهارت هم تجلیل شد.
 
در حاشیه این کنگره نمایشگاه عکس  نیز دائر شده و تا اربعین آماده بازدید علاقمندان است.
 
شاعران نیز هر کدام به پشت تریبون رفته و در مورد امام حسین(ع) و شهدای کربلا به شعرخوانی پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها