پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
افغانستان به ادبیات فارسی نیاز ندارد

معاون جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، در نشست «گفت‌وگوی آزاد درباره مشکلات جوانان ولایت بامیان» اعلام کرد که تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌ها را «یک موضوع بی‌اهمیت» خواند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، منابع محلی از استان بامیان می‌گویند، معاون جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در سفرش به بامیان با شماری از جوانان این ولایت دیدار کرده است. به گفته منابع، محمدیونس راشد در این نشست گفته است: افغانستان به زبان فارسی نیاز ندارد و لازم نیست ما ادبیات فارسی بیاموزیم.

محمدیونس راشد، معاون جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان چهارشنبه‌(۱۱ مرداد) در نشست «گفت‌وگوی آزاد درباره مشکلات جوانان ولایت بامیان» در هتل غلغله، در مرکز این ولایت شرکت کرد.

این مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در این جلسه‌، تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌ها را «یک موضوع بی‌اهمیت» خواند. او تاکید کرد که جوانان باید رشته‌هایی را بیاموزند «که از طریق آن بتوانیم ابزار پیشرفته جنگی تهیه کنیم.»

براساس گفته‌های منابع محلی یکی از شرکت‌کنندگان در این برنامه از دیدگاه‌های قومی عبدالله سرحدی، والی طالبان در بامیان انتقاد کرده است.

به گزارش ایبنا؛ در ماده شانزدهم قانون اساسی افغانستان(قانون اساسی تدوین در دروه جمهوریت)زبان  پشتو و فارسی دری به‌عنوان دو زبان‌ رسمی دولت این کشور معرفی شده است.

بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای از مرداد 1400 که طالبان مجددا قدرت در افغانستان را به دست گرفتند، تابلو‌های فارسی را از تمام ادارات دولتی برداشته و لوحه‌های پشتو را جایگزین آن کردند. قبل از به قدرت رسیدن طالبان، تابلو‌های ادارات دولتی این کشور به دو زبان رسمی پشتو و دری‌(فارسی دری) بود.

بنا بر گزارش‌ها طالبان همچنان اسم برخی پارک‌ها و دانشگاه‌هایی که اسم‌های فارسی داشتند را عوض کردند. این کار طالبان با انتقادهای تندی ازسوی کسانی که در افغانستان با زبان فارسی سخن می‌گویند، روبه‌رو شده است.

تعداد دقیق شهروندان افغانستان که به فارسی سخن می‌گویند مشخص نیست اما دو گروه قومی مهم در این کشور شامل تاجیک‌ها و هزاره‌ها به زبان فارسی دری صحبت می‌کنند. در اسناد تاریخی تا 90درصد مردم افغانستان فارسی دری صحبت می‌کردند در حال حاضر صاحب نظران معتقدند بیشتر از 70 درصد مردم افغانستان به زبان فارسی دری صحبت می‌کنند.

ماده شانزدهم قانون اساسی افغانستان ضمن تصریح اینکه زبان‌های پشـتو، دری، ازبكــی، تركمنـی، بلـوچی، پشــه‌یـی، نورستانی، پامـــیری ازجمله زبان‌های رایج در این كشـور هستند، پشتو و دری (فارسی دری) را به‌عنوان دو زبان‌ رسمی دولت در این کشور معرفی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها