چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
در همه گونه‌ها و با موضوعات مختلف کتاب بخوانید

فرزانه رحمانی، نویسنده ادبیات نوجوان ضمن معرفی چند اثر داستانی و شعر در موضوعات مختلف به نوجوانان، گفت: نوجوانان باهوش و کتابخوان می‌توانند با اعتماد به ناشران خوب، نویسنده‌ها و مترجم‌های زبده، دست به انتخاب‌های خوبی بزنند.

فرزانه رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره معرفی اثر داستانی برای نوجوانان که در روزهای باقی‌مانده فصل تابستان بخوانند گفت: انتخاب یک کتاب از بین کتاب‌های منتشرشده خوبی که در بازار هست، بی‌شک کار سختی است. من خیلی کتاب نوجوان می‌خوانم و ممکن است بسیاری از آنها را به یاد نیاورم؛ اما نوجوانان باهوش و کتابخوان می‌توانند با اعتماد به ناشران خوب، نویسنده‌ها و مترجم‌های زبده، دست به انتخاب‌های خوبی بزنند. من می‌خواهم فهرستی بر اساس گونه‌های داستانی پیشنهاد کنم.

وی افزود: در گونه وحشت دو مجموعه «دروازه مردگان» از حمیدرضا شاه‌آبادی و «خون‌آشام» از سیامک گلشیری را پیشنهاد می‌کنم؛ چون هر دو در دل این کشور اتفاق می‌افتد، یکی در دوره قاجار و دیگری در همین روزگار معاصر و چون مؤلفه‌های ترس آن به ما نزدیک است خواندنی‌تر می‌شود. در گونه عاشقانه «خطای ستارگان بخت من» نوشته جان گرین و «جایی که عاشق بودیم» اثر جنیفر نیون. هر دوی این کتاب‌ها درباره عشق بین آدم‌های آسیب‌دیده است که در دل مرگ به اهمیت عشق و دوست‌داشتن می‌رسند. در گونه فانتزی سه‌جلدی «هفت جاویدان» اثر مرجان فولادوند و «هفت نشانه» از مایکل آدامز را پیشنهاد می‌کنم؛ کتاب فولادوند که از اساطیر کمک گرفته است درباره نوروز و دمیدن نور پس از تاریکی است و مجموعه کتاب «هفت نشانه» در باره سلطه علم و رسانه است. در گونه طنز کتاب «جز من به هیچ خری فکر نکن» اثر احمد اکبرپور را معرفی می‌کنم؛ چرا که شما را همزمان که می‌خنداند به فکر وا می‌دارد.

نویسنده کتاب «مادرم زاغچه» کتاب‌های شعر نیز به مخاطبان معرفی و بیان کرد: مجموعه شعرهایی را که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از شاعران معاصر منتشر کرده است مانند آثاری از مریم زندی، زیتا ملکی، حسین تولایی، مهدی مردانی، فاطمه سالاروند و قدیمی‌ترها را پیشنهاد می‌کنم. همچنین مجموعه «سی شعر» از فردوسی، حافظ و ... از انتشارات شهر قلم را. بسیار به نوجوان‌ها توصیه می‌کنم که از خواندن شعر غافل نشوند.

رحمانی ادامه داد: خواندن زندگی‌نامه‌ها بویژه منتشرشده در کانون پرورش فکری را پیشنهاد می‌کنم مثل مجموعه‌ای با عنوان «کودکی نامداران» که به زندگی علی‌اصغر صنعتی، عباس کیارستمی، سهراب سپهری و چند شخصیت دیگر می‌پردازد. علاوه‌بر این‌ها خواندن مجموعه داستان‌های کوتاه را هم مفید می‌دانم؛ زیرا در یک نشست می‌توان خواند و زمان کمتری می‌برند و در موضوع هم تنوع دارند. انتشارات مدرسه و کانون پرورش فکری مجموعه داستان‌های خوبی دارند.

نویسنده کتاب «جعبه‌ی خیال» همه کتاب‌های لوییس لوری، سارا کروسان و دیوید آلموند را نیز به نوجوانان کتابخوان پیشنهاد داد و گفت: این آثار با توجه به دقتی که از مترجمان آن مانند کیوان عبیدی آشتیانی و شهلا انتظاریان سراغ دارم، خواندنی هستند.

فرزانه رحمانی افزود: رمان «مادرم زاغچه» نوشته خودم را هم به دلیل توجه به اهمیت گفت‌وگو پیشنهاد می‌دهم.

این نویسنده راجع‌به آخرین کتابی که مطالعه کرده است این‌طور توضیح داد: در حال خواندن کتاب «خیابان گاندی ساعت پنج عصر» هستم؛ روایتی تکان‌دهنده که فکر می‌کنم کتاب مهمی است؛ چون ماجرای یک اتفاق قدیمی و آشنا برای نوجوانان دهه ۶۰ را در بستر جامعه خود مورد ارزیابی قرار داده است. کتاب بزرگسال است به قلم مهراوه فردوسی که در نشر چشمه منتشر شده است.

وی در پایان درباره اثر جدید خود که در حال نگارش آن است گفت: یک رمان سفر در زمان درباره نوجوانی است که عاشق عکاسی است و به بخش مهمی از تاریخ ایران برمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها