سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
پیش‌نویس بازنگری آیین‌نامه فراهم‌آوری کتابخانه ملی تدوین شد

مدیرکل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه فراهم‌آوری کتابخانه در بخش‌های واسپاری منابع، مبادله، اهدا، فراهم آوری منابع غیرکتابی، صحافی و حفاظت منابع خبر داد.

حمیدرضا سلطانی لرگانی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه‌ فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد و اظهار کرد: پیش‌نویس آیین‌نامه بخش فراهم‌آوری کتابخانه ملی در 150 صفحه تدوین و خرداد‌ماه نهایی شده، اما هنوز مصوب نشده است. بعد از تصویب، همه فعالیت‌ها در اداره کل فراهم‌آوری کتابخانه ملی براساس آیین‌نامه جدید انجام خواهد شد. 

مدیرکل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: این آیین‌نامه درباره  وظایف، فعالیت‌ها و فرایندهای بخش‌های واسپاری، مبادله، اهدا، فراهم‌آوری منابع غیرکتابی، صحافی و حفاظت منابع تدوین شده است.

سلطانی لرگانی گفت: بازنگری آیین‌نامه فراهم‌آوری منابع کتابی و غیرکتابی با هدف شفاف­‌سازی و مستندسازی فرایندهای عملیاتی درحال اجرا در اداره کل فراهم‌آوری کتابخانه ملی انجام شده است.

وی افزود: در آیین‌نامه جدید اهدافی مانند مدون­‌سازی فرآیندهای فراهم‌آوری منابع کتابی و غیرکتابی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، اجرای مفاد بندهای یک تا سه از ماده ۳ قانون اساسنامه کتابخانه ملی (مصوبه 16/8/1369 مجلس شورای اسلامی)، دسترسی به مرجعی مصوب برای مراجعه و استناددهی در آینده، یکدستی، رفع ابهام و جلوگیری از اعمال نظرات شخصی در تصمیم‌­‌‌گیری‌ها و انجام امور اداره کل فراهم‌­آوری و تبدیل دانش ذهنی سازمان به دانش مکتوب و حفظ سرمایه دانشی سازمان دنبال می‌شود.  

مدیرکل فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: با توجه به ماهیت بخش فراهم‌آوری منابع در کتابخانه ملی و ویژگی‌­ها و نیازهای اطلاعاتی جامعه کاربران آن لازم دیده شده در اداره کل فراهم­‌آوری کتابخانه ملی، چگونگی و ترتیب انجام فرآیندهای انتخاب، خرید، مبادله، اهدا، واسپاری، ثبت آثار و صحافی منابع با بازبینی «دستورالعمل فراهم‌آوری آثار غیرخطی» و تهیه پیش­‌نویس «آیین‌­نامه فراهم‌­آوری منابع کتابی و غیرکتابی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی» مکتوب و مستند شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها