پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
خون‌آورد؛ افشای یک سند خیلی محرمانه در سال 1355/ شهادت امام حسین(ع) پیروزی‌های ظاهری و سیاسی به بار آورد

کتاب «خون‌آورد؛ گفتگوی سید علی آقا خامنه‌ای، مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی» گزارش ساواک از یک نشست در دی‌ماه 1355 در منزل عباس تحریریان (بازرگان) است که ساواک گزارشی از آن تهیه کرد و بعد از نیم قرن این سند منتشر شده است. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «خون‌آورد؛ گفتگوی سید علی آقا خامنه‌ای، مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی؛ درباره قیام و انقلاب امام حسین (علیه‌السلام)» گزارش ساواک از یک نشست در دی‌ماه 1355/10/10 (مصادف با روز تاسوعا) در منزل عباس تحریریان (بازرگان) است که ساواک گزارشی از آن تهیه کرد و بعد از نیم قرن این سند منتشر شده است. 

اهمیت این سند به دلیل حساسیت ساواک نسبت به جمع شدن تعدادی از فعالان سیاسی و چهره‌های شاخص انقلابی است که باعث شده سخنان آنها درباره قیام امام حسین(ع) توجه آنها را برانگیزد. در این کتاب بخشی به توضیح سند ساواک اختصاص دارد و مابقی شرح جزئیات سخنان رد و بدل شده میان آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، مرتضی مطهری و علی شریعتی است که گزارش زیر به انعکاس بخشی از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای درباره قیام امام حسین(ع) اختصاص دارد.       

خیلی محرمانه

مورخه 1355/10/10 مصادف با روز تاسوعا عده‌ای از بازرگانان از جلسه سیدابوالفضل موسوی زنجانی، مرتضی مطهری، صادق (شغل خیاط)، سید علی خامنه‌ای و دکتر علی شریعتی و دکتر مفتح به منظور صرف ناهار به منزل عباس تحریریان دعوت شده بودند. بعد از صرف ناهار و قرائت قرآن به وسیله آقای صبحدل، دکتر شریعتی اشعاری پرشور درباره امام حسین و روز عاشورا خواند و سپس صادق پیشنهاد نموده یکی از آقایان صحبت کند و سید علی خامنه‌ای درباره نهضت پیامبران و مبارزه دو جمعیت (مستکبر و مستضعف) صحبت و بعد مرتضی مطهری در مورد کلمه توده و قیام از نظر قرآن و اینکه کلمه‌ای که بیشتر در قرآن آمده قیام است مطالبی عنوان و در همین مورد شواهدی ذکر نمود. این بحث در ساعت ..:16 خاتمه پذیرفت و سپس مرتضی مطهری، دکتر مفتح و موسوی زنجانی محل مذکور را ترک کردند.

نظریه شنبه: پس از خروج مرتضی مطهری و دکتر مفتح و موسوی زنجانی از منزل عباس تحریریان، دکتر شریعتی صحبت و سپس نماز مغرب و عشا وسلیه سیدعلی خامنه‌ای خوانده شد و در خاتمه سوره صف را مشارالیه تفسیر کرد. ضمنا صادق پدر ناصر صادق معدوم، عضو گروه به اصطلاح مجاهدین خلق می‌باشد.    

بر اساس آنچه ساواک گزارش کرده‌اند مشخص می‌شود که برگزاری چنین جلسه‌ای با حضور این افراد برای دستگاه پهلوی از حساسیت بالایی برخوردار بوده و بر همین اساس در پایان گزارش خود تصریح نموده‌اند که: با توجه به سوابق افراد فوق‌الذکر سخنرانی آنان مورد توجه طبقه روشنفکر و دانشجو بوده و به نظر میرسد با شرکت در این مجالس بهره‌برداری‌های لازم را نیز خواهند نمود. لذا مراقبت از این گونه جلسات ضروری می‌باشد.

سیدعلی آقا خامنه‌ای: ... البته وقتی امام حسین می‌خواهد حرکت کند، نتیجه این حرکت مثل همه حرکت‌ها یکی از [این] دو چیز است: با پیروزی مستعجل است یا شهادت، که این هم پیروزی دیگری است؛ چون شهادت بدون تردید همیشه ضامن پیروزی‌های بعدی است.

در مورد خود امام حسین هم همین جور است؛ شهادت خود امام حسین هم پیروزی‌های ظاهری و سیاسی به بار آورده که [برای] تحلیلش نه حالا وقت و حوصله و مجال هست، نه آن‌چنان حضور ذهنی که انسان بخواهد همه خصوصیات را بگوید؛ اما هست، مسجل و مسلم است. طبعا یکی از این دو نتیجه وجود دارد؛ یا شهادت یا پیروزی.

و حسین بن علی که برای آن هدف- نشان دادن به مردم که برای چه دارم قیام می‌کنم- دارد حرکت می‌کند و از مدینه می‌آید بیرون، قهرا پیه این هر دو سرنوشت را باید به تن بمالد، باید خودش را آماده کند؛ حکومت به دست بیاید که چه بهتر، حکومت هم به دست نیاید و شهادت به وجود بیاید، باز هم این اشکالی ندارد.

لذا حضرت در آن خطبه بسیار زیبا و بسیار پرشکوه و جالب و پرمغز که در حرکت از مکه بیان کردند، از شهادت خبر می‌دهند و می‌فرمایند که «خُطَّ الْمَوْتُ عَلى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقَلادَةِ عَلى جیدِ الْفَتاةِ» ]مرگ مانند[گردن‌بندی است بر گردن دختر جوانی؛ یعنی چیزی است که به عنوان زینت محسوب می‌شود برای انسان. بعد جمله بعدی «کَأَنِّی بِاَوْصالی تَقْطَعُها عَسْلانُ الْفَلَواتِ بَیْنَ النَّواویسِ وَ کَرْبَلاءَ». اینها را که بیان می‌کنند و خبر می‌دهند، بعد می‌گویند بعد که «مَنْ کانَ باذِلا فینا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلى لِقاءِ اللّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا» هر کسی که توطین نفس کرده، هر کسی که آمادگی دارد که خونش را در این راه بریزد و شهادت را پذیراست، با ما بیاید. نه به این معنا که این یک سرنوشت حتمی ناگزیر  اجتناب‌ناپذیر است، بلکه آمادگی این سرنوشت را باید در این راه داشت و خود امام حسین البته آمادگی این را داشت و حرکت کرد.

انتشارات انقلاب اسلامی کتاب «خون‌آورد؛ گفتگوی سیدعلی آقا خامنه‌ای، مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی» را در 63 صفحه به بهای 55 هزار تومان به چاپ رسانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها