دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
تمدید عضویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایفلا برای سال ۲۰۲۳

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد از تمدید عضویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایفلا برای سال ۲۰۲۳ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمدمهدی زرافشان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد از تمدید عضویت این سازمان در فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) برای سال ۲۰۲۳ خبر داد و گفت: نهاد به منظور مدیریت تخصصی کتابخانه‌های عمومی و با هدف انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه کتابخانه عمومی و آگاهی از آخرین دستاوردهای این حوزه با گسترش فعالیت‌های بین‌المللی خود در سال‌های اخیر، به عنوان یکی از اعضای فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) حضوری فعال داشته است.

وی افزود: در آخرین اقدام؛ نهاد عضویت خود در این فدراسیون بین‌المللی را برای سال ۲۰۲۳ میلادی نیز تمدید کرده و به گسترش فعالیت‌های بین‌المللی و نقش‌آفرینی مؤثر در این عرصه در راستای دیپلماسی فرهنگی ادامه خواهد داد.
 
زرافشان با اشاره به پیشینه عضویت نهاد در ایفلا، گفت: سابقه عضویت نهاد در فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری به سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد. پس از چند سال وقفه در سال ۲۰۲۱ نهاد عضویت خود در ایفلا را تجدید کرد و به عنوان عضوی فعال در این فدراسیون مشارکت داشت.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد گفت: تا سال ۲۰۲۲، نهاد در بخش‌های «منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه»، «کتابخانه‌های عمومی» و «کتابخانه‌های کودکان و نوجوانان» عضویت داشت. به دنبال گسترش خدمات کتابخانه‌های عمومی ایران، نهاد در سال ۲۰۲۳ علاوه بر سه بخش مذکور در بخش‌های «خدمات کتابخانه‌ای به افراد با نیازهای ویژه»، «ساختمان و تجهیزات کتابخانه» و «سواد و خواندن» نیز عضو شده است.
 
وی گفت: نهاد در سال ۲۰۲۳ علاوه بر استفاده از حق رأی خود در انتخابات ایفلا به منظور انتخاب رئیس، هیئت مدیره، شورای منطقه‌ای، بخش‌ها و کمیته‌های مختلف، برای اولین بار، پس از بررسی گزینه‌های مختلف از میان کتابداران، کارکنان و مدیران در سطوح مختلف، ۴ نامزد در بخش‌های «منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه»، «ادبیات و خواندن»، «خدمات کتابخانه‌ای به افراد با نیازهای ویژه» و «ساختمان‌ها و تجهیزات کتابخانه» معرفی کرد.

زرافشان افزود: در نتیجه این اقدام سکینه قاسم‌پور، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد برای یک دوره چهارساله از آگوست ۲۰۲۳ تا آگوست ۲۰۲۷، از جمهوری اسلامی ایران عضو بخش سواد و خواندن ایفلا خواهد بود.
 
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل با اشاره به اقدامات نهاد گفت: برگزاری پنج دوره دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب، میزبانی از هیئت کتابخانه غازی خسروبیگ بوسنی و هرزگوین و هیئت کتابخانه امام امیرالمؤمنین(ع) عراق و امضای تفاهم‌نامه، به روزرسانی آمار کتابخانه‌های عمومی در «نقشه کتابخانه جهان» ایفلا، مشارکت در برنامه «جهان از طریق کتاب تصویری»، شرکت دادن کتابخانه مرکزی یزد در «جایزه کتابخانه عمومی سال ایفلا»از جمله اقدامات بین‌المللی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چند سال اخیر بوده است.

وی افزود: برگزاری «همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی» با حضور و مشارکت پژوهشگران و مسئولان مؤسسات مرتبط از کشورهای مختلف جهان، سخنرانی رئیس ایفلا در «همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی»، بازتاب اخبار اقدامات نهاد در سایت ایفلا، عضویت رئیس گروه استاندارد نهاد در «کمیته مشورتی استانداردهای ایفلا»، میزبانی از رئیس کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی ایفلا از جمله اقدامات بین‌المللی دیگری است که  نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  در این سال‌های اخیر انجام داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها