شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
آیین پایانی جشنواره استانی شعر «فرمانده محبوب» در دشتی برگزار می‌شود

بوشهر- آیین پایانی نخستین جشنواره استانی شعر «فرمانده محبوب» با حضور خانواده شهید محمدجعفر سعیدی و مسئولان استانی در روستای احشام قائدها شهرستان دشتی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خورموج، این آیین ویژه بزرگداشت سردار شهید محمدجعفر سعیدی؛ شهید شاخص استان بوشهر در سال 1402 ساعت 20 پنجشنبه، 15 تیر 1402 در روستای احشام قائدها برگزار خواهد شد.

سردار شهید «محمد جعفر سعیدی» امسال از سوی سپاه امام صادق (ع) به‌عنوان شهید شاخص سال این استان برگزیده شد. بعد از این، بلافاصله ستاد بزرگداشت سردار شهید محمدجعفر سعیدی تشکیل و از سوی این ستاد، فراخوان جشنواره استانی شعر «فرمانده محبوب» با محوریت سردار شهید محمدجعفر سعیدی در بخش‌های شعر کلاسیک، آزاد، گویشی و کودک و نوجوان منتشر شد.

بنا بر اعلام دبیرخانه نخستین جشنواره استانی شعر «فرمانده محبوب»، حدود ۲۰۰ اثر از ۹۰ شاعر آیینی استان بوشهر در ژانرهای مختلف شعر کلاسیک، آزاد، گویشی و کودک و نوجوان به ترتیب از شهرستان‌‌های «دشتی، بوشهر، گناوه، دیلم، دیر ، دشتستان و تنگستان» به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

در نهایت از سوی هیئت داوری نخستین جشنواره استانی شعر «فرمانده محبوب» (متشکل از غلامحسین دریانورد و غلامرضا ابراهیمی؛ شاعران آیینی استان بوشهر) نامزدهای نهایی این رویداد ادبی در بخش‌های مختلف به این شرح اعلام شدند:

الف) بخش شعر کلاسیک: خلیل آزمون از شهر شُنبه، مازیار اسدی از خورموج، فخرالسادات تقی‌زاده از بوشهر، عاتکه حیدری از کاکی، غلامعباس خرم‌آبادی از گناوه، فاطمه دشتی از کنگان، حدیث زنگنه از عالیشهر، مریم شیخیونی از بوشهر، حسین عاشوری از بردستان، حسن عباسی از بوشهر، فتح‌الله علیمرادی از بندر دیلم، سیروس فتحی از دشتستان، زهرا فولادی هلیله از بوشهر، رضا قائد از احشام‌قائدها، محمد مرادی از دشتی، حمید مرادی از بندر دیلم، باقر مزارعی‌بوالخیری از اهرم‌، حیدر منصوری از آبدان، احمد منصوری از خورموج، سیده‌محبوبه هاشمی‌زاده.

ب) بخش شعر آزاد: نرگس اسمعیلی از دشتستان، دریا افکار‌آزاد از بوشهر، عاطفه بردستانی از بوشهر، زهرا تعجب از بوشهر، سیدمحمدجعفری از دشتی، راضیه خضری از بندر گناوه، یاسمین دهدار‌فر از خورموج، الناز رشیدی از بوشهر، عصمت صیادی از دشتستان، مصطفی نوذری از شهر شُنبه.

ج) بخش شعر گویشی: محمد ابراهیمی از روستای کبگان و زینب‌ مقدمی‌منفرد از گنخک‌‌ شیخی (شهرستان دشتی).

بر اساس این خبر، برگزیدگان نهایی نخستین جشنواره استانی شعر «فرمانده محبوب» ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ در آیین پایانی این رویداد که در روستای شهیدپرور احشام‌قائدها از شهرستان دشتی (زادگاه سردار شهید سعیدی) با حضور شاعران، خانواده معظم شهید، اصحاب رسانه و مسئولان استانی برگزار خواهد شد، معرفی و از آن‌ها تجلیل خواهد شد.

به گزارش ایبنا، سردار رشید سپاه اسلام شهید «محمد جعفر سعیدی» که به «مروارید سهیل» در میان همگان مشهور است، سوم تیر ۱۳۳۴ در روستای «احشام قایدها» شهرستان دشتی چشم به جهان گشود و پس از تحصیل برای کمک خرج پدر و مادر به کویت سفر کرد و پس از گذشت دو سال به ایران بازگشت.

وی در سن ۱۸ سالگی به خدمت مقدس سربازی در کرمان اعزام شد و هنوز دوران خدمت او به پایان نرسیده بود که ازدواج کرد و در ۲۹ بهمن ۱۳۵۵ زندگی مشترک خود را در یک اتاق کوچک در شهر گناوه آغاز کرد و حاصل این ازدواج پنج فرزند پسر به نام ابوالحسن، مهدی، هادی، احسان، حسین است.

شهید سعیدی بعد از خدمت در شرکت فرجام بوشهر استخدام و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۰ دی سال ۱۳۵۸ وارد سپاه پاسداران شد و عهده‌دار مسئولیت‌های فراوانی در دفاع مقدس از جمله جانشین فرمانده سپاه گناوه، فرمانده سپاه بندر ریگ، سرپرست و جانشین فرمانده سپاه جریزه خارگ و جانشین فرمانده سپاه دشتی بود.

او در تاریخ چهارم دی‌ماه ۱۳۶۵ در گردان حضرت ابوالفضل(ع) ناوتیپ ۱۳ امیرالمومنین(ع) استان بوشهر به عنوان معاون گردان در محور عملیاتی کربلای ۴ در جزیره سهیل عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمد. این شهید والامقام یکی از فرماندهان شاخص شهید استان بوشهر است. پیکر مطهر شهید سعیدی پس از ۱۰ سال مفقودیت در تاریخ ۱۸ بهمن سال ۱۳۷۵ به وطن بازگشت و در گلستان شهدای گناوه در جوار همرزمان شهیدش آرام گرفت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها