سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
وقتی کتاب‌ها وسوسه‌ات می‌کنند کار را کنار بگذاری!

نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم و می‌روم سراغ چند غرفه که این چند روز از دور نگاه‌شان می‌کردم و یک لحظه عینک خبرنگاری می‌افتد و در نقش بازدیدکننده غرق می‌شوم و کتاب‌ها را نگاه می‌کنم. دوستم همان‌لحظه پیام می‌دهد: «چطوری خبرنگار؟»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مریم کمالی‌پور راوری: خودتان را بگذارید جای من، اگر در صبح ابری کمی بارانی به سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب بیایید و آن شور و اشتیاق را ببینید و همزمان صدای علیرضا افتخاری هم در فضا پخش باشد که: (ای یادت بر دل و جان در همه جا به هر زبان جاری است). آیا صبح‌تان خوب و زیبا شروع نمی‌شود؟


صبح روز پنجم باز هم روز پیاده‌کردن صوت‌های مانده در لپ‌تاپ است. تا ظهر در غرفه هستم و عصر که بیرون می‌روم فضا زیباتر هم می‌شود. می‌روم به نشست جشنواره شعر رضوی که هم قرار است از بابک نیک‌طلب، شاعر کودک و نوجوان تجلیل کنند و هم مجموعه‌هایی را که گردآوری کرده‌اند، نقد کنند و دور هم شعر رضوی بخوانند. انسیه موسویان به عنوان منتقد دعوت شده است.

احتمال می‌دهم که قرار است جلسه مثل خیلی از جلسات نقد به کمی تعریف و تمجید و یکی دو نکته که منتقد باب دلش نبوده است، بگذرد؛ اما انسیه موسویان که برای اولین‌بار است او را می‌بینم، آنقدر دقیق و صریح و محترم نقد را شروع می‌کند که آخر صحبت‌هایش یک واو را هم جا نمی‌اندازم. ابتدا نقاط قوت مجموعه را یک به یک برمی‌شمارد و بعد هم با لحنی محترمانه به سراغ نقاط ضعف می‌رود و با دلیل و آوردن مثال‌های جزئی از متن شعرها، نقدش را تبیین می‌کند.

حسین تولایی حرفی را که توی سرم می‌چرخد پشت میکروفون می‌گوید: «واقعاً در فضای ادبیات کودک و نوجوان کمتر کسی را داریم که مثل خانم موسویان این‌چنین نقد کنند».

راهروها همچنان خلوت‌اند. بچه‌ها بین کتاب‌ها در رفت‌وآمدند. از دیدن مسئولان غرفه‌ها که با آب‌وتاب کتاب‌ها را ارائه می‌کنند لذت می‌برم. نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم و می‌روم سراغ چند غرفه که این چند روز از دور نگاه‌شان می‌کردم و یک لحظه عینک خبرنگاری می‌افتد و در نقش بازدیدکننده غرق می‌شوم و کتاب‌ها را نگاه می‌کنم. دوستم همان‌لحظه پیام می‌دهد: «چطوری خبرنگار؟»

به یاد مصاحبه‌های تنظیم‌نشده و گزارش ننوشته‌ام می‌افتم و با سرعت به ایبنا برمی‌گردم.

به گزارش ایبنا،  نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط