سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
روایت مردمی از سوریه در دوره محاصره/ روند شکل‌گیری محور مقاومت

نویسنده کتاب «مقاومت زینبیه» گفت: هفت، هشت ماه ابتدایی محاصره زینبیه کاملاً مردمی است و ما سعی کردیم روند زندگی مردم در دوره محاصره را روایت کنیم.

حسن ادیب‌زاده نویسنده کتاب «مقاومت زینبیه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا اظهار کرد: ما در نشر صهبا تجربه کار تاریخ شفاهی را در کتاب «تا خمینی شهر» داشتیم و به همین دلیل به ما پیشنهاد شد که در حوزه کتاب‌های محور مقاومت نیز ورود کنیم و خودمان نیز به این حوزه علاقه داشتیم.


وی افزود: در سال ۱۳۹۷ یک سال قبل از شهادت حاج قاسم پیشنهاد دادند که در یکی از حوزه‌های مرتبط با سوریه کتاب تاریخ شفاهی بنویسیم. در مرحله تحقیقات و بررسی یکی دو سفر انجام دادم و بین موضوعاتی که پیشنهاد شد، این موضوع را انتخاب کردیم. در منطقه علاوه بر علایق شخصی که به حرم و محور شکل‌گیری جبهه مقاومت داشتیم، این روند را پیش گرفتیم.


نویسنده کتاب «مقاومت زینبیه» ادامه داد: جدای بحث اعتقادی، اتفاقاتی با محوریت حرم رخ داده و محوری است که باعث شد سوریه از این بحران نجات پیدا کند و برای ما قطعی شد که این پروژه را انتخاب کنیم و از اواخر سال ۱۳۹۷ این پروژه را آغاز کردیم. ما از زمان آغاز پروژه به دلیل اینکه اثر تاریخ شفاهی بود، به مدت یکسال بین سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به صورت پراکنده در سوریه بودیم.


ادیب‌زاده با بیان اینکه برای نوشتن کتاب «مقاومت زینبیه» با بیش از ۳۰۰ نفر بیش از هزار ساعت مصاحبه گرفتیم، اضافه کرد: مصاحبه‌ها با مردم منطقه، رزمندگان سوری، فرماندهان حزب الله و فرماندهان ایرانی بوده است و یکی از افراد اصلی تیم تحقیق نیز سالم محمدی فرد، افغانستانی ساکن سوریه بود.


وی با بیان اینکه بعد از پایان تحقیقات حدود یک سال تا یک سال و نیم امر تدوین و ویراست زمان برد، تصریح کرد: مسئله ما این است که آن جمله حاج قاسم که گفت ما در جنگ بوسنی بردیم و در جنگ روایت باختیم، در مورد سوریه رخ ندهد. در سوریه جلوی فنته‌ای که قرار بود جهان اسلام را دگرگون کند و از بین ببرد و مکتب درست جهان اسلام را به مکتبی ساختگی تبدیل کند، گرفته شد.


نویسنده کتاب «مقاومت زینبیه» حرکات محور مقاومت در سوریه را یک پیروزی بزرگ دانست و گفت: وقتی طرف مقابل هزینه‌های زیادی در سوریه کرده بود، جبهه‌ای شکل گرفت که توانست در بقیه حوزه‌ها نیز اثرگذار باشد و این باید روایت شود و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد بعداً برعکس روایت می‌شد.


وی تاکید کرد: هدف ما این نبود که صرفاً یک کار تحقیقاتی انجام شود که فقط به درد محققان بخورد. ما سعی کردیم اثری بنویسیم که هم برای محققان مفید باشد، هم برای مردم شیرین و خواندنی باشد و روایت درست نیز نوشته شود. «مقاومت زینبیه» شروع محور مقاومت را شکل می‌دهد. این کتاب روایت نظامی، اعتقادی و مردمی است.

ادیب‌زاده با بیان اینکه محاصره حرم زینبیه ۱۷ ماه طول کشید، گفت: هفت هشت ماه ابتدایی این محاصره کاملاً مردمی است و فقط حزب الله ۱۰ فرمانده فرستاده که گروه‌های مردمی را آماده‌سازی کند که دشمنان به حرم نرسند و بعد از آن قرارگاه حضرت زینب (س) شکل گرفت و با کم شدن خطر، گروه‌ها موفق شدند کم کم دشمن را بعد از ۱۷ ماه محاصره و دور کنند.

وی اضافه کرد: ما در کتاب با پرستاران و پزشکان روبه‌رو هستیم که ایثار جانانه‌ای در آن کردند، در حالی که خانه‌های خودشان در دمشق در آرامش بوده است. معلمان نیز در کتاب با باز کردن مدارس نمی‌گذارند بچه‌ها از درس دور شوند. همچنین شهید شاطری را داریم که به دور از تیر و تفنگ سعی می‌کند زندگی را به سوریه برگرداند آذوقه برساند، پارک تاسیس کند و مدارس را باز کند.


نویسنده کتاب «مقاومت زینبیه» با اشاره به مردمی بودن این کتاب گفت: سعی کردیم روند زندگی مردم در دوره محاصره را روایت کنیم. اگرچه کتاب به فصل‌هایی می‌رسد که صرفاً عملیات‌های نظامی را تشریح کند. حضور فاطمیون با ۲۲ نفر و حیدریون در سوریه و شکل‌گیری آن تشکیلات در کتاب آورده شده است.


وی با بیان اینکه کتاب به روایت سالم محمدی می‌رود، عنوان کرد: داستان تحقیقات نیز در کتاب آورده شده است و به توصیف فضای مصاحبه و مصاحبه‌شونده می‌پردازد و کتاب حول بازمانده‌ها شکل می‌گیرد. حتی وقتی کتاب به شهدا می‌پردازد، خانواده شهید به توصیف زندگی خود می‌پردازند.


ادیب‌زاده در واکنش به احتمال مانور روی حمله ایران به اسرائیل گفت: این موضوع خیلی به‌روز است و ما می‌گوییم باید خبر از خبرگزاری‌ها بیفتد بعد می‌توان به تحلیل آن پرداخت. لازمه این امر مصاحبه با مردم فسلطین است که باید این راه باز شود، البته کار ما حوزه نظامی نیست.


وی با اشاره به احتمال ادامه تحقیقات در این حوزه گفت: سال گذشته این کتاب آماده بود اما به دلیل دو سه ایراد تحقیقاتی چاپ آن عقب افتاد، اما در این مدت شهادت سید رضی رخ داد که یکی از قهرمانان کتاب است و اسم و عکس او در کتاب آمد. ما مصاحبه‌هایی با سید رضی داشتیم که نمی‌دانستیم آنها را با چه اسمی در کتاب بیاوریم، زیرا او قهرمان پشتیبان مقامت زینبیه است.


نویسنده کتاب «مقاومت زینبیه» خاطرنشان کرد: دفتر مقام معظم رهبری در زینبیه یکی از اهداف اصلی دشمن بود و سید مجتبی حسینی نماینده مقام معظم رهبری در این دوره مقاومت کرد و شخصاً در دفتر حاضر شد. روایت فرماندهان سوری و لبنانی که در حفاظت از دفتر حضور داشتند و در سوریه شهید شدند، در کتاب آمده است.


سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم، بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.‌

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط