پنجشنبه ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
از شور تور رسانه‌ای «ایران قوی» در بوشهر تا کتابخوانی و کتاب‌گویی دوستداران کتاب

بوشهر- مهم‌ترین خبرهای فرهنگی، ادبی هفته اخیر استان بوشهر در برگزاری تور رسانه‌ای «ایران قوی» به میزبانی بوشهر، آغاز کلاس‌های تابستانه در کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، انتخاب بوشهر به‌عنوان استان برگزیده در شاخص توسعه فعالیت‌های قرآنی و برپایی نشست‌های کتابخوانی و رونمایی کتاب در مدرسه تاریخی سعادت بوشهر خلاصه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، هفته‌‌ای که گذشت در استان بوشهر دستگاه‌ها و تشکل‌های فرهنگی خبرهای متنوعی را در راستای حوزه رسانه، کتاب، هنر، جمع‌‎خوانی‌ها و رونمایی از برخی از آثار نویسندگان بومی و... منتشر کردند که برخی از این برنامه‌ها با نگاهی ویژه به مقوله فرهنگ‌سازی در حوزه‌های اجتماعی و همچنین توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی برنامه‌ریزی و اجرایی شدند. در ادامه به‌طور مختصر به بخشی از این اخبار پرداخته می‌شود.

برگزاری تور رسانه‌ای «ایران قوی» به میزبانی بوشهر  

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این هفته از برگزاری تور رسانه‌ای «ایران قوی» به میزبانی بوشهر در سال جاری خبر داد.

عبدالرحیم افروغ با اعلام این خبر گفت: پیشرفت‌های خوبی در ایران اسلامی شکل گرفته که باید این پیشرفت‌ها به خوبی معرفی شود. در این راستا، برنامه‌های تور رسانه‌ای ایران قوی و توانمندسازی روایت‌گران پیشرفت برنامه‌ریزی شده که آماده اجرای آن در سال جاری هستیم.

به گفته وی، حدود دو ماه تا آغاز هفته دولت باقی مانده که باید از امروز برنامه روایت پیشرفت را جدی بگیریم و با فضایی متفاوت نسبت به قبل در این هفته عمل کنیم. در این میان، ضروری است که با اختصاص بودجه لازم در حوزه اطلاع‌رسانی از سوی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی را در سطح استان افزایش دهیم.

اجرای ویژه‌برنامه‌های تابستانه در 62 کتابخانه عمومی استان بوشهر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر نیز در هفته اول تیرماه از برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی متنوع در کنار ارائه خدمات اصلی کتابخانه‎‌های عمومی به مخاطبان در فصل تابستان در این مراکز خبر داد.

حیدر راهب در این باره گفت: نقش پراهميت كتابخانه‌هاي عمومي در يادگيري مادام‌العمر و توسعه و تثبيت آموزش‌هاي غيررسمي، ايجاد تحول در خدمات و برنامه‌هاي كتابخانه‌هاي عمومي براي گروه‌هاي مختلف اجتماعي و گسترش خدمات و برنامه‌ها به‌عنوان پاسخي به الگوي منفعل مبتني بر مجموعه و كاركرد سنتي كتابخانه ایجاب می‌کند که در فصل تابستان به‌منظور پرکردن اوقات فراغت اعضاء کتابخانه‌های عمومی به شکل مفیدی، برنامه‌ها و کلاس‌های متنوعی طبق نیازسنجی‌ها و ذائقه و سلیقه جامعه مخاطب برنامه‌ریزی و اجرایی شود.

به گفته وی، در تمام کلاس‌ها و کارگاه‌های تابستانه که در 62 کتابخانه عمومی استان بوشهر برگزار می‌شوند، همه گروه‌های سنی خردسال، کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال و همه اصناف و قشرها شامل دانش‌آموزان، دانشجویان، زنان خانه‌دار و ... می‌توانند شرکت کنند.
 

راهب در تشریح کارگاه‌های آموزشی که همزمان با تابستان در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار می‌شوند، بیان کرد: این کارگاه‌ها شامل آموزش روخوانی، روانخوانی و تجوید قرآن کریم، قصه‌گویی خلاق، آموزش طراحی و نقاشی، آموزش کاردستی و اوریگامی، آموزش نقالی و شاهنامه‌خوانی، آموزش سفالگری، بازی و ریاضی، فن بیان، چرتکه، آموزش احکام و نماز، نویسندگی خلاق، آموزش زبان انگلیسی، سبک زندگی و موفقیت، هنرهای خانگی و نقاشی روی پارچه می‌شود.

آغاز دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

همزمان با هفته اول تیرماه، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رشته‌های مختلف هنری، ادبی با تدریس مربیان مراکز فرهنگی-هنری کانون پرورش فکری استان بوشهر آغاز شد.

بر اساس این خبر، این کارگاه‌ها شامل کارگاه عکاسی، نویسندگی خلاق، قصه‌گویی، داستان‌نویسی مقدماتی، خوشنویسی مقدماتی، طراحی مقدماتی می‌شود که ویژه کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر استان در فصل تابستان برگزار می‌شوند.

روایت کتابدار قصه‌گوی برتر استان از دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید»

فائزه دانشور که در دومین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهال امید با قصه «دعوا داری؟» عنوان برتر قصه‌گویی صحنه‌ای را کسب کرد، این رویداد را فرصتی برای تجربه‌اندوزی کتابداران در زمینه قصه‌گویی معرفی کرد.

وی که مسئولیت کتابخانه عمومی حجت‌الاسلام محسنی جمی شهرستان جم را برعهده دارد، هدف کلی از برگزاری جشنواره قصه‌گویی «نهال امید» را توسعه و ترویج فرهنگ قصه گویی معرفی کرد و گفت: من به دلیل علاقه‌ای که به قصه‌گویی داشتم در این جشنواره شرکت کردم. با توجه به دوره‌هایی که پیش از این در این باره گذرانده بودم، بی‌شک شرکت در این دوره برای من برابر بود با دریافت و تبادل تجربیات با دیگران در این حوزه.

دانشور همچنین با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی تاثیر فراوانی بر کیفیت خدمات‌دهی کتابداران خواهد داشت، تصریح کرد: از طریق تجربیات به‌دست آمده و آموزش تکنیک‌های قصه‌گویی و تمرین زبان بدن و طرز بیان، پیشرفت‌های خوبی برای فعالیت‌های آتی کتابخانه‌ها خصوصا در برگزاری کارگاه‌های قصه‌گویی در بخش کودک و نوجوان حاصل خواهد شد.

فراخوان مسابقه استانی نقاشی «نشانی از آب» منتشر شد

برگزاری نخستین جشنواره استانی «نشانی از آب» با هدف ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر رویدادی بود که فراخوان آن در هفته اول تیرماه منتشر شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: این مسابقه‌ با موضوع «آب» و با شعار «امروز و فردایی سبز با صرفه‌جویی در مصرف آب» با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان استان با راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب و آشنایی با پیامدهای ناشی از وقوع بحران آب، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  استان و با مشارکت شرکت آب و فاضلاب  بوشهر برگزار می‌شود.
 

سمیه رسولی ادامه داد: «همه موجودات هستی (پرندگان، حیوانات، گیاهان و...) حق استفاده از آب را دارند»، «همه ما موجودات زنده در حفظ منابع آبی نقش داریم»، «من هم در مصرف درست آب مسئولم»، «درست استفاده کردن از آب را به یکدیگر یاد بدهیم» و «در هنگام گردش در طبیعت برای تمیز نگهداشتن آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها تلاش کنیم» و کلیه موضاعات مرتبط با آب موضوع این مسابقه را تشکیل می‌دهند. کودکان و نوجوانان می‌توانند در نقاشی خود آزادانه افکار و عقاید خود را بیان کنید.

وی یادآور شد: شرکت کنندگان در چهار گروه سنی 4 تا 6 سال، 7 تا 9 سال، 10 تا 12 سال و 13 تا 16 سال می‌توانند آثار خود را تا 31 تیر 1402  به دبیرخانه جشنواره به نشانی: بوشهر، میدان قدس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر ارسال کنند.

بوشهر به‌عنوان استان برگزیدۀ توسعه فعالیت‌های قرآنی معرفی شد

بوشهر- اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی بوشهر از سوی سازمان دارالقرآن الکریم، رتبه برگزیده کشور را در زمینه توسعه، تعمیق و تعالی فرهنگ قرآنی در سال 1401 از آن خود کرد.

بر اساس این خبر، نشست آموزشی راهبردی سازمان دارالقرآن کریم با محوریت مردمی‌شدن فعالیت‌های قرآنی ویژه مدیران و کارشناسان قرآنی سراسر کشور در استان قم برگزار شد. پس از پایان این نشست، استان‌ بوشهر در زمینه توسعه، تعمیق و تعالی فرهنگ قرآنی پس از ارزیابی فعالیت‌های قرآنی دیگر استان‌ها، از سوی واحدهای تخصصی سازمان دارالقرآن الکریم به‌عنوان استان برگزیده معرفی شد.

 
دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با روسای انجمن‌های هنری شهر بوشهر

دیدار و نشست هم‌اندیشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با روسای انجمن‌های هنری شهر بوشهر از دیگر خبرهای فرهنگی، ادبی این هفته استان بود.

عبدالرحیم افروغ در این نشست که با حضور معاون هنری و سینمایی، سرپرست معاون توسعه مدیریت و منابع، مدیر روابط عمومی، کارشناسان هنری، مدیر مجتمع فرهنگی هنری 9 دی، مدیر هنرستان دخترانه هنرهای زیبای فاطمیه و روسای انجمن‌های هنری شهر بوشهر در سالن کنفرانس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح سه‌شنبه برگزار شد، گفت: انجمن‌های هنری بازوان و اولویت این اداره هستند که نقش مهمی در توسعه و ارتقا کمی و کیفی فعالیت‌های هنری دارند.
 

به گفته وی، این نشست به‌منظور معرفی تقویت و شناسایی توانمندی‌های هنرمندان انجمن‌های هنری استان و بهره‌مندی از حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  و بررسی  مسائل  و مشکلات انجمن‌ها برگزار شده است.

افروغ افزود: نشست‌های تخصصی با انجمن‌های هنری و همچنین هنرمندان شاخص این حوزه از راهبردهای مهم و جدی است که به‌صورت منظم و با هدف اتخاذ تصمیمات مناسب در طول سال جاری از سوی معاونت هنری این اداره‌کل پیگیری و برگزار می‌شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر سپس با اشاره به جایگاه و نقش مهم انجمن‌های هنری در حوزه آموزش هنر در استان، بر رسیدگی به امور ضروری این انجمن‌ها، بررسی مسائل پیش‌رو و درخواست‌های آنان و نیز لزوم نظارت و بازدید حضوری به‌صورت مستمر و پیگیری نحوه کار انجمن‌های هنری شهر بوشهر تأکید کرد.

معرفی کتاب‌ نویسندگان بومی در برنامه رادیویی «شوچراغ»

مسئول واحد کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری  مرکز صدا و سیمای استان بوشهر، در برنامه رادیویی «شوچراغ» که سه‌شنبه هر هفته پخش می‌شود، به طور هفتگی به معرفی آثار نویسندگان و مولفان بومی در حوزه‌های مختلف می‌پردازد.

بر اساس این خبر، حمید زارعی، شاعر و نویسنده بوشهری در این هفته، کتاب‌های «نگرشی بر قواعد شعر و شاعری» نوشته اکبر حق‌پرست (نشر هامون نو، «آن‌جا؛ مجموعه‎‌ رباعیات و دوبیتی‌ها» سروده حسین دارند (شاعر آیینی جنوبی)، «زنان تنگستان؛ مطالعاتی در باب زنان تنگستان» نوشته مرتضی کرمی (نشر هامون نو)، «خودهای ایرانی در فروکاهی ادعا» نوشته سیدرضا شاکری، «مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر» نوشته سیدقاسم یاحسینی (نشر هامون نو) و «یک هشت‌دری و چند نیم‌دری؛ زندگی و تجربه‌‌های فرهنگی- هنری غلامحسین دریانورد» تالیف جهانشیر یاراحمدی (نشر حوزه هنری) را معرفی کرد.

رونمایی از رمان «ضیافت رمان» در مدرسه تاریخی سعادت

رونمایی از رمان «ضیافت رمان» نوشته حسین پورصفر، نویسنده و داستان‌نویس جنوبی در مدرسه تاریخی سعادت، دیگر برنامه‌ای فرهنگی استان بوشهر بود که چهارشنبه برگزار شد.

این آیین، با دبیری زهره زنگنه، مدرس داستان‌نویسی، نویسنده و داستان‌نویس جنوبی؛ حسین باقری، شاعر و نویسنده و منتقد ادبی و حسین صفرپور، نویسنده «ضیافت رمان» به همت انجمن ادبی «جنوب داستان» در مدرسه تاریخی سعادت برگزار شد. در این نشست ضمن رونمایی از رمان «ضیافت رمان» که به همت نشر هلیله به مدیریت مهدی انصاری در بهار 1402 منتشر شده است، این اثر نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

برگزاری نشست هفتگی «بررسی نوشته‌های نیک» کمیته کتاب خانه مطبوعات استان بوشهر

نشست «بررسی نوشته‌های نیک» به همت کمیته کتاب خانه مطبوعات استان بوشهر با همکاری مجموعه تاریخی مدرسه سعادت در این مکان تاریخی ساعت 18 پنجشنبه برگزار می‌شود.
 

این نشست هر هفته پنجشنبه‌ها با دبیری حبیب صادقی، فعال فرهنگی و مروج کتابخوانی و با حضور تعدادی از کتابدوستان و دانش‌پژوهان بوشهری برگزار می‌شود. این نشست دارای دو بخش است که در بخش نخست، یک موضوع فرهنگی مثل معرفی یک کتاب ارائه می‌شود و در بخش دوم افراد حاضر در نشست عموما کتاب‌هایی که به تازگی خوانده‌اند مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.

هدف اصلی این نشست تاکید بر همیاری آموزشی و تسهیل اجتماعی یادگیری و آموزش از طریق انتقال هم‌سطح اطلاعات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها