دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
انتقال خاطرات دفاع مقدس به نسل آینده باعث ماندگاری آن می‌شود

قم- محمد خامه‌یار، نویسنده و رزمنده دفاع مقدس با تأکید بر اهمیت ثبت خاطرات رزمندگان دفاع مقدس گفت: انتقال خاطرات دفاع مقدس به نسل آینده باعث ماندگار شدن آن می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، محمد خامه یار، نویسنده کتاب «زندگی زیر نور منور» شامگاه یکشنبه در نشست رونمایی از این کتاب گفت: بعد از پایان جنگ، فکر کردم که حفظ افکار و خاطرات رسالت مهمی است؛ پس از جنگ، ابتدا روزنامه‌ها شروع به انتشار خاطرات دفاع مقدس کردند و استقبال خوبی از آن شد و من نیز هر بار که به رشادت‌ها و ایثار همرزمانم در دفاع مقدس فکر می‌کردم، نیاز به ماندگار شدن و انتقال این خاطرات به نسل آینده را بیش از پیش احساس می کردم.

وی پیرامون نحوه انتخاب عنوان کتاب گفت: عنوان کتاب در ابتدا «زندگی زیر نور منور» نبود و علت انتخاب این عنوان به خاطره شبی برمی‌گردد که به عنوان راننده آمبولانس در جبهه مشغول انتقال مجروحین بودم و لحظه‌ای با مشاهده منورهایی که جاده را روشن می‌کرد، به دوست و همرزمم گفتم که زندگی ما زیر نور منور شده است.

مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم به اشاره به میراث گران‌بهای رزمندگان، تصریح کرد: به داشتن میراث‌گران بهایی همچون رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس در شهر قم که در ایثار، شهادت، فرهنگ، هنر و رسانه سرآمد و سرافراز بوده است افتخار می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود اشاره کرده‌اند «جنگ، گنج است» و باید با استفاده از زبان هنر، این گنج بزرگ و گران‌سنگ را به نسل‌های آینده منتقل کنیم که کتاب یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای حفظ و انتقال خاطرات و فرهنگ ایثار و شهادت است که امیدواریم با همت و همراهی مسئولان استانی و رزمندگان دفاع مقدس، این میراث را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.
 

ابوالقاسم مقیمی، معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم گفت: آقای خامه‌یار و شهبازی، سال‌هاست که یک تنه و پرتلاش در راه حفظ خاطرات جنگ قدم برمی‌دارند و با همت و همدلی این دو نفر، کارهای ماندگاری در حوزه دفاع مقدس از جمله خانه موزه شهیدان زین‌الدین در قم انجام شده است.

وی در ادامه، با تاکید بر برگزاری نشست‌های روایت‌گری دفاع مقدس ابراز داشت: هر کاری که به شهدا گره بخورد، برکت خاصی پیدا می‌کند و این تجربه‌ای است که بسیاری از ما در زندگیمان لمس کرده‌ایم؛ خوشبختانه در جریان برگزاری کنگره ملی شهدای استان، نشست‌های روایتگری و نقد کتب دفاع مقدس در قم بیشتر و پررنگ‌تر شد و پس از کنگره نیز این جریان ادامه پیدا کرده است و امیدواریم به همت مسئولان فرهنگی استان و رزمندگان دفاع مقدس، این خاطرات حفظ و ماندگار شده و فرهنگ ایثار و شهدات را زنده نگه داریم.



رضا شهبازی، نویسنده و پیشکسوت دفاع مقدس با اشاره به نقش وجوه مختلف زندگی در کتاب «زندگی زیر نور منور» گفت: خامه‌یار یکی از پیشگامان نگارش کتاب و ثبت خاطرات رزمندگان دفاع مقدس در استان قم بوده است و در این کتاب نیز، وجوه مختلف زندگی مثل غم، شادی، دوری، شهادت، جهاد و فداکاری را به تصویر کشیده است.

وی افزود: «زندگی زیر نور منور» را می‌توان به نوعی زندگی‌نامه و خاطرات محمد خامه یار دانست؛ با این حال نویسنده با فداکاری زیاد، تنها یک فصل را به خود اختصاص داده و قهرمانان کتاب، رزمندگان دفاع مقدس هستند که فداکاری‌ها و ایثار آنها با قلم شیوای ایشان ماندگار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها