چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
ثبت خاطرات 90 درصد والدین شهدا در زنجان/ چاپ کتاب در دستور کار بنیاد شهید زنجان است

زنجان-معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: ثبت خاطرات جامعه ایثارگری با اولویت والدین معزز شهدا از چندین سال قبل آغاز شده و حدود یک هزار و 250 نفر از والدین که 90 درصد والدین شهدای در قید حیات را شامل می شود خاطره‌نگاری شده‌اند.

محمدکاظم سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، با اشاره به اقدامات فرهنگی این بنیاد در راستای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت اظهار کرد: در قالب دستورالعمل جمع‌آوری و مستندسازی اسناد و آثار مکتوب فرهنگی شهدا و ایثارگران بیش از 150 هزار اثر از اسناد و آثار شهدا و 30 هزار اثر از جانبازان معزز شامل وصیت‌نامه، مناجات‌نامه، عکس، زندگینامه، یادداشت، شعر، نامه‌های مرتبط و ... جمع‌آوری، اسکن، کدگذاری و نمایه‌گذاری شده است.

سلامت ادامه داد: این اسناد در سامانه جامع اسناد افتخار به صورت اینترانتی بارگذاری شده است که پس از پایش اطلاعات در بستر اینترنت در معرض دید عموم جامعه قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص ثبت طرح خاطره نگاری و تاریخ شفاهی جامعه ایثاگری تصریح کرد: ثبت خاطرات جامعه ایثارگری با اولویت والدین معزز شهدا از چندین سال قبل آغاز شده و حدود یک هزار و 250 نفر از والدین که 90 درصد والدین شهدای در قید حیات را شامل می شود خاطره‌نگاری شده‌اند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با بیان اینکه حدود 50 درصد به تعداد 360 نفر از همسران شهدا نیز خاطره‌نگاری شده‌اند، یادآور شد: خاطره‌نگاری از مابقی همسران شهدا در سال انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین حدود 125 نفر از جانبازان بالای 50 درصد نیز خاطره‌نگاری شده‌اند که در سال جاری مقرر شده آزادگان و جانبازان بالای 25 درصد تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.

سلامت افزود: تلاش می‌شود در سال جاری خاطرات و تاریخ شفاهی یک هزار نفر از جامعه ایثارگری را ثبت و ضبط شود و به تدریج پس از تدوین در قالب‌های مختلف فیلم، کلیپ، موشن‌گرافیک، کتاب و... در سایت‌ها و فضای مجازی بارگذاری و منتشر شود.

سلامت تصریح کرد: در سال جدید نیز قرار هست در قالب‌های مختلف فیلم از جمله تله فیلم، موشن گرافیک، نماهنگ، فیلم مستند و ... برنامه هایی با محوریت ایثار و شهادت تولید شود که فراخوان و پوستر دریافت طرح و فیلم نامه در ادریبهشت ماه داده شده و هنرمندان تا 25 خرداد مهلت دارند که طرح‌های خود را به بنیاد برای بررسی و ارزیابی تحویل دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها