چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب را به اعماق خانه‌ها برده است

پدر جامعه‌شناسی ارتباطات معتقد است؛ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باعث می‌شود یک عده کتاب را به اعماق خانه‌ها برده در اعماق قلب خود جای دهند، اگر میان کتاب‌دوستان و کتاب آشتی برقرار شود، به‌طور قطع فرهنگ کشورها شکوفا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، باقر ساروخانی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب نقش بسیار مؤثری در معرفی فرهنگ معاصر ایران دارد، بیان کرد: امروزه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که وسایل سمعی بصری و شبکه‌های اجتماعی رشد پیدا کرده‌اند و پرداختن به مقوله کتاب و کتابخوانی در این میان دور افتاده و در حاشیه قرار گرفته است. مردم دیگر حوصله نمی‌کنند زمانی را به مطالعه اختصاص دهند. یقین دارم که متوسط زمان مطالعه در ایران ناچیز است. البته تحقیق و آمار دقیقی نداریم.
 
پدر جامعه‌شناسی ارتباطات بیان کرد: فقدان کتاب باعث می‌‌شود که انسان‌ها بی‌سواد به دنیا بیایند، بی‌سواد زندگی کنند و بی‌سواد بمیرند و این مصیبتی بزرگ است. بنابراین کاری که در نمایشگاه کتاب در زمینه تبادل اندیشه و فکر با محوریت کتاب انجام می‌شود، کاری بسیار بزرگ و درخور تحسین است. نمایشگاه کتاب باعث می‌شود یک عده کتاب را به اعماق خانه‌ها برده در اعماق قلب خود جای دهند. اگر میان کتاب‌دوستان و کتاب آشتی برقرار شود، به‌طور قطع فرهنگ کشورها شکوفا می‌شود.
 
وی نقش کتاب و صنعت نشر در دیپلماسی فرهنگی نقش بی‌بدیل و تأثیرگذار دانست و افزود: هنگامی که می‌‌خواهید دیپلماسی را آغاز کنید اگر الفبای دموکراسی را یاد نداشته باشید، یک دموکراسی ساده، لوث و بی‌معنا خواهد بود و به نتیجه مثبت هم نخواهد رسید. یک دیپلماسی ضعیف نیز حتما کارایی ندارد، اما زمانی که شما با کتاب آشنا می‌‌شوید، دیپلماسی فرهنگی را آغاز می‌‌کنید. بنابراین دیپلماسی فرهنگی شما آنجاست که می‌‌تواند هم شما را مفتخر کند و هم نتیجه مطلوب فرآوردهای دموکراسی، گفت‌وگوهای دموکراسی و بین‌الملل ایجاد کند.
 
باقر ساروخانی در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در پاسخ به این سوال که آیا نمایشگاه کتاب توانسته برای همه سلایق فکری و فرهنگی و قومیتی در ایران خوراک فکری تولید کند، گفت: امروز ما در دنیای بزرگی زندگی می‌‌کنیم که از دلش صدها و بلکه هزاران کتاب منتشر می‌‌شود. هر کسی سلیقه اندیشه‌ای خود را دارد، بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم که به همه سلیقه‌ها پاسخ دادیم و نیاز آن‌ها را تأمین کرده‌ایم. بنابراین باید تلاش کنیم و تا رسیدن به قله‌ رضایت برای مخاطبان راه بسیار درازی داریم.
 
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها