چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
حضور کتابخانه ملی با پویش جمع‌سپاری منابع در نمایشگاه کتاب

غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امسال با 52 عنوان و 119 جلد کتاب و با هدف معرفی پویش جمع‌سپاری منابع وارد سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امسال با ۶۵ مترمربع مساحت در همان محل سال پیش یعنی در بخش عمومی، سالن چهارم، راهرو ۲۶ غرفه ۱۴ برپا شده است؛ از دکور، غرفه کتابخانه ملی به‌عنوان مرجع در حوزه کتابخانه‌ای که بگذریم باید تأکید کرد این غرفه سال آینده از وسعت بیشتری برخوردار باشد.

گشتی در غرفه کتابخانه ملی مخاطبان را با نمونه جلدهای مرمت و رنگ‌های طبیعی استفاده شده در مرمت آثار کاغذی نیز  آشنا می‌کند. کتابخانه ملی برای آشنایی مخاطبان با خدمات کتابخانه ملی با میز معرفی خدماتی مانند فیپا، واسپاری، مبادله، اهدا و میز مرمت دز نمایشگاه کتاب تهران فعال است.
 

پویش جمع‌سپاری منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی
امسال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اجرای پویش جمع‌سپاری وارد نمایشگاه کتاب شده است؛ این پویش از مردم ایران در داخل و خارج از کشور دعوت کرده، کتاب‌ها و اسناد ارزشمند خود را اهدا یا امانی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی بسپارند. نیما بزاززادگان، مدیر روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره فراخوان مشارکت همگانی برای اهدای منابع به کتابخانه ملی می‌گوید: این سازمان با توجه به رسالت گردآوری و حفاظت از ميراث مستند مكتوب، غيرمكتوب‌(ديجيتال) اسلامی و ایرانی؛ از همه ایرانیان برای مشارکت در پویش اهدای نسخه فيزيكی يا ديجيتال اسناد، دست‌نوشته‌ها و دستخط‌ها، فيلم‌ها، عكس‌ها، اعلاميه‌ها، كتاب‌های خطی، چاپ سنگی يا سربی، كتاب‌های نادر و نفيس و مجموعه‌های خانوادگی دعوت به همکاری می‌کند.

                                     

معرفی و تبلیغ پویش جمع‌سپاری
براساس اعلام کتابخانه ملی؛ البته امكان ارسال امانی آثار برای ديجيتال‌سازی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی و بازگرداندن اصل نسخه نیز موجود است. به گفته؛ بزاززادگان، برای معرفی این پویش یک تیزر آماده شده  که از طریق نمایشگرهای غرفه کتابخانه ملی به صورت مداوم  در نمایشگاه کتاب تهران پخش می‌شود؛ البته حضور سازمان اسناد و کتابخانه ملی در برنامه‌های گفت‌وگو محور ویژه نمایشگاه کتاب در صدا‌و سیما در بخش برون‌مرزی و استانی و معرفی این پویش به هموطنان از‌جمله فعالیت‌های دیگر این غرفه برای معرفی پویش جمع‌سپاری است.

                                    

عرضه 14 عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب تهران
امسال در غرفه کتابخانه ملی 52 عنوان و 119 جلد کتاب وجود دارد. کتاب‌های تازه منتشر شده انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هرسال در غرفه این سازمان به نمایش گذاشته می‌شود، این کتاب‌ها شامل فهرست انتشارات کتابخانه ملی ، کتاب‌های مرجع درحوزه فهرست نسخ خطی و کتابداری است.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امسال نیز با ۱۴ عنوان کتابِ جدید و تجدید چاپ شده شامل ۵ عنوان با موضوع تاریخ شفاهی، ۲ کتاب با موضوع کتابداری و اطلاع‌رسانی، ۲ کتاب در حوزه سندپژوهی، یک کتاب با موضوع ادبیات، ۲ کتاب در حوزه سرگذشت‌نامه‌ها و همچنین ۲ کتاب با موضوع فهرست نسخ خطی وارد نمایشگاه کتاب تهران شده که «اسناد و نامه‌های امیرکبیر»، «صحیفه سجادیه» به خط ابراهیم‌بن علی کفعمی و «شاعر مشتعل»، مصاحبه تاریخ شفاهی با مظاهر مصفا تدوین و پژوهش پیمانه صالحی جزو کتاب‌های پرمخاطب غرفه کتابخانه ملی است.

میز مرمت موجود در غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
میز مزمت آثار و اسناد نفیس؛ امسال نیز مانند سال گذشته؛ در غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی مستقر است. دستگاه پرس سرد، یک آلبوم از عکس‌های قدیمی و رنگ‌ها و چسب‌های گیاهی و کاغذهای خاص مرمت بر روی میز مرمت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیده می‌شود.
 

از مژگان تاجران درباره دستگاه موجود بر روی میز می‌پرسم. او می‌گوید: «این دستگاه برای مرمت‌ آثار استفاده می‌شود، در واقع وقتی مراحل مرمت یک اثر نفیس به پایان می‌رسد، برای یکدست شدن آن اثر ترمیمی؛ آن اثر زیر دستگاه پرس سردمی‌رود. کارشناس مرمت، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره این میز می‌گوید: این میز خدماتی را در حوزه مرمت آثارنفیس، سند و عکس در نمایشگاه کتاب تهران انجام می‌دهد؛ البته این میز بیشتر نمادین است و  برای آشنایی مخاطبان با مراحل مرمت یک اثر نفیس، در غرفه کتابخانه ملی قرار گرفته است.
 

برای مرمت یک اثر ابتدا نمونه‌گیری انجام می‌شود، بعد اثر نفیس به قسمت ضدعفونی می‌رود و در نهایت در آزمایشگاه اسید‌زدایی و در پایان مرمت در مخازن کتابخانه ملی با دما و نور مناسب نگهداری می‌شود. او به مردم توصیه کرد اسناد کتاب‌ها و عکسه‌های قدیمی خود را در گرما، نور و رطوبت زیاد نگهداری نکنند؛ البته افراد برای مرمت اثر نفیس خود مانند کتاب سند یا عکس می‌توانند با مراجعه حضوری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران براساس تعرفه‌ای که  این سازمان تعریف کرده، اثر نفیس خود را مرمت کنند اما براساس تخریب و قدمت سند، این آثار با تعرفه مشخص، مرمت می‌شود.
 

غرفه کتابخانه ملی به‌عنوان حافظه تاریخی ایرانیان باید محل رفت و آمد صاحبنظران و متخصصان در نمایشگاه کتاب تهران باشد، غرفه‌ای که با گرفتن افتتاحیه برای آن مانند آنچه در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا برای غرفه‌های مهم می‌گیرند، بیشتر می‌تواند خود را در صدر توجهات و تعاملات داخلی و بین‌‌المللی نمایشگاه کتاب تهران قرار دهد و چه بسا امضای تفاهم‌نامه با کتابخانه‌های ملی دنیا ازجمله کتابخانه ملی تاجیکستان که امسال به‌عنوان میهمان ویژه  وارد نمایشگاه کتاب تهران شده، می‌توانست باب تعامل خوبی برای گسترش همکاری‌های میان کتابخانه‌ای در سطح بین‌الملل بگشاید؛ درکل به نظر می‌رسد حضور سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران می‌تواند با یک برنامه‌ریزی دقیق‌‌تر بسیار پربارتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها