یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
«آینده خواندنی است»؛ شعاری نجات‌دهنده برای مخاطبان از بند پیام‌های منفی فضای مجازی

یک نویسنده و روزنامه‌نگار بوشهری، انتخاب شعار نمایشگاه کتاب 1402 را هوشمندانه‌ دانست و گفت: «خواندن» نجات‌دهنده‌ مخاطبان و کاربران فضای مجازی از بند پیامدهای منفی است که دنیای مجازی پیش‌روی آن‌ها گذاشته است.

راضیه عقیلی‌مهر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: در دوره کنونی، پلتفرم‌ها و دنیای مجازی اهمیت بسزایی در روزمرگی و حتی معیشت مردم پیدا کرده؛ چراکه در فاصله‌ زمانی که به ثانیه نمی‌کشد اطلاعات و داده‌ها از این سر دنیا به آن سر دنیا انتقال می‌یابد، طبیعی است که سلیقه مخاطبان متاثر از این سرعت در مسیر این موج تکنولوژی تغییر یابد.

وی ادامه داد: این تکنولوژی مانند تیغ دو لبه عمل می‌کند؛ زیرا اگر از سوی کاربران به‌درستی استفاده و بهره‌وری نشود، جنبه منفی آن به جنبه مثبت آن خواهد چربید. یکی از جنبه‌های منفی موج پلتفرم‌ها و دنیای مجازی، تبادل حجم گسترده‌ای از اطلاعات ناقص و سطحی است که درستی و نادرستی نامشخصی دارند و مخاطب را دچار نوعی از هم گسیختگی و سردرگمی می‌کنند. این‌جاست که با آگاهی و آموزش سواد رسانه‌ای و تخصصی می‌توان مخاطب سردرگم و گیج را نجات داد.

وی با بیان اینکه انتخاب «شعار آینده خواندنی» برای نمایشگاه کتاب 1402، انتخابی هوشمندانه و مبتنی بر دغدغه است، افزود: چراکه این خواندن است که نجات‌دهنده‌ مخاطبان و کاربران امروزی از بند موج‌های منفی پلتفرم‌ها است، به ویژه در جامعه امروز ایران.

به عقیده عقیلی‌مهر، این شعار امیدبخش است از این نظر که به مخاطب تلنگر می‌زند برای توسعه و پیشرفت در آینده باید به آگاهی و کسب دانش توجه داشته‌باشد و آگاهی و دانستن هم از مجرای کتاب و خواندن مستمر محقق می‌شود. کتاب ابزار دانایی است و همه باید آن را بخوانند چه مخاطب کتاب باشند، چه نویسنده کتاب، چه ناشر و چه متولی حوزه کتاب، چون آینده خواندنی است.

نویسنده کتاب «رد پا در شهر» برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فرصتی برای ترویج نشاط در جامعه دانست و تصریح کرد: برخلاف خیلی از افرادی که مخالف برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند، من کاملا موافق برگزاری این رویداد مهم فرهنگی هستم؛ چراکه این نمایشگاه شبیه کارناول‌های شادی است که در جهان برپا می‌شود، چون نیاز مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب را با توجه به فرهنگ و تمدن بشری به شکل نشاط‌آوری برآورده می‌سازد.

وی تاکید کرد: نمایشگاه بین‌اللملی کتاب تهران با برآورده کردن نیاز مخاطب کتاب و ایجاد فضایی نشاط‌آور برای او، ضمن ترویج فرهنگ کتابخوانی، مردم را تشویق به خریدن کتاب می‌کند و بدین‌شکل از ناشران و نویسندگان حمایت می‌کند؛ در واقع، این نمایشگاه فرصتی است برای پاسخگویی به همه نوع سلیقه و یافتن و انتخاب کتاب در موضوعات مختلف. همچنین زمینه‌ساز آشنایی بیشتر و گفت‌وگوی مخاطب کتاب با ناشران است.

عقیلی‌مهر با تاکید بر اینکه اهمیت حضور در نمایشگاه کتاب تهران از اهمیت کتاب خواندن و آشتی با آن سرچشمه می‌گیرد، گفت: اینکه بهانه اقتصادی را دستاویزی برای کنار گذاشتن مطالعه و کتاب خواندن قرار بدهیم، به نظرم بهانه‌ای از روی بی منطقی و لجبازی است؛ به‌ویژه الان که روش‌های دستیابی به اطلاعات بسیار متنوع و گسترده شده؛ از کتاب‌های صوتی و الکترونیکی گرفته تا کاغذی با تنوع قیمت و متناسب با توان مالی مخاطب! حتی کتاب‌های رایگان، گویای میسر بودن مسیر دانستن است.

این نویسنده و روزنامه‌نگار با اشاره به نقش کتاب در عملکر موفقیت‌آمیز افراد توضیح داد: روزی از یک مربی  (سخنران انگیزشی در راه کسب موفقیت) که به سراسر ایران از جمله شهر بوشهر سفر کرده بود و عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت، پرسیدم رمز این همه آگاهی و بیداری شما چیست؟ گفت در طول سال ده‌هاعنوان کتاب می‌خوانم و از هر عنوان در مسیر تحقق خواسته‌هایم می آموزم. حرف عجیب و تامل‌برانگیزی بود. همچنین مدتی بود تغییر و تحولات عظیم زندگی یک دوست ثروتمند توجهم را جلب کرد، از او پرسیدم رمز این تغییر در چیست؟ گفت مدیون دانستن و کتاب خواندن هستم. پس دانستن رمز موفقیت و پیشرفت ماست و آینده خواندنی است و شعار بسیار بجایی است که برای نمایشگاه کتاب 1402 انتخاب شده‌است.

به گزارش ایبنا، سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از 20 تا 30 اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) در دو بخش حضوری و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها