شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
رضایت 90 درصدی ناشران کودک حاضر در نمایشگاه

عضو هیئت‌مدیره انجمن ناشران کودک و نوجوان با اشاره به اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به خانواده‌محور بودن بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب، از رضایتمندی 90 درصد ناشران این بخش از متراژ و فضای غرفه گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست بررسی اقدامات کارگروه بخش کودک و نوجوان در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور مریم بیرقی، مدیر انتشارات گیسا، مسعودگلابی، مدیرمسول انتشارات شهر قلم، حسین مافی، مدیرمسئول انتشارات سایه گستر، احسان عطیمی، مدیر‌مسئول انتشارات ایده‌پردازان، داوود فرزانه ،مدیر مسئول انتشارات غنچه ،محمد‌تقی حق‌بین، عضو هیئت مدیره انجمن کودک و نوجوان و فتح‌الله فروغی، رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران کودک و نوجوان جمعه (22 اردیبهشت‌ماه) در دفتر مدیریت سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. در این میزگرد، اقدامات کارگروه سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در انجمن ناشران کودک و نوجوان تشریح شد.

فروغی، رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران کودک و نوجوان در این نشست اظهار کرد: تجربه نشان‌داده بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران هرسال یکی از جذابترین و بهترین بخش‌های این رویداد فرهنگی است.

وی افزود: انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان سالیان سال است که مسئولیت برگزاری بخش کودک و نوجوان را در نمایشگاه کتاب تهران به عهده دارد و سال گذشته بعد از دوسال وقفه به دلیل شیوع کرونا، مجدد عهده‌دار برگزاری این مسولیت شد. چند سالی است؛ معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نیابت از مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، طی فرآیندی مسئولیت برگزاری بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران را به انجمن ناشران کودک و نوجوان واگذار کرده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران کودک و نوجوان با بیان این که این مسئولیت یعنی برگزای بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران شامل مدیریت سالن، جانمایی و اختصاص غرفه‌ها متناسب با استحقاق ناشران، نظارت بر ورود به موقع کتاب‌ها و برگزاری نشست‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان است، اظهار کرد: امسال برخی ناشران به دلیل نداشتن عناوین کتا‌ب‌های مورد نظر مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران؛ شرایط لازم برای داشتن غرفه مستقل را نداشتند یا علاقه‌ای به داشتن غرفه مستقل نداشتند؛ بنابراین، انجمن، غرفه‌های تجمیعی را در اختیار این گروه از ناشران قرار داد، زیرا این غرفه‌ها، باری به دوش انجمن و نمایشگاه کتاب وارد نمی‌کند.

بیرقی درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و تأثیر آن بر فرهنگ کتابخوانی عنوان کرد: برپایی نمایشگاه کتاب تهران بهترین فرصت برای تعامل ناشران و خانواده‌ها است؛ زیرا در وضعیت فعلی به دلیل شرایط اقتصادی کتاب از سبد کالای خانوار حذف شده و نمایشگاه کتاب تهران فرصت خوبی برای تعامل ناشران، نویسندگان و مترجمان حوزه کودک است. بهتر است شرایطی فراهم شود تا کتاب بیشتر در معرض دید کودکان و خانواده‌ها قرار بگیرد و نمایشگاه کتاب این فرصت را فراهم می‌کند.

در ادامه عظیمی، مدیرمسئول انتشارات ایده‌پردازان به روند اختصاص غرفه به ناشران کودک و نوجوان اشاره کرد و عنوان کرد: امسال حداقل فضای 9 متری را به ناشرانی که کتاب مورد نظر خانه کتاب و ایران را نداشتند، تعلق گرفت و تقریبا امسال فضای مورد نظر دوسوم ناشران کودک و نوجوان از نظر متراژ تأمین شد و ناشرانی که تعداد عناوین مورد نظر را برای شرکت در نمایشگاه نداشتند یا مایل به حضور مستقل نبودند، در غرفه‌های تجمیعی سازماندهی شدند.

وی با بیان اینکه امسال غرفه‌ها براساس حروف الفبا و عادلانه میان ناشران توزیع شد، گفت: امسال براساس نرم‌افزاری که در اختیار انجمن ناشران کودک و نوجوان وجود داشت و تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده ازسوی ناشران، بحث اختصاص غرفه به ناشران انجام شد.

مافی نیز در این نشست عنوان کرد: امسال ناشران کودک و نوجوان براساس استحقاق و البته با رجوع به همان نرم‌افزار مورد استفاده در انجمن ناشران کودک و نوجوان وارد مبحث جانمایی و نقشه‌کشی سالن شدند و اکثر ناشران از جانمایی غرفه‌های خود راضی بودند. 

فرزانه، مدیرمسئول انتشارات «غنچه» نیز در این نشست عنوان کرد: نمایشگاه کتاب تهران مکان مناسبی برای تبادل اطلاعات میان مخاطبان و ناشران است و ناشران می‌توانند با حضور در نمایشگاه کتاب تهران نیازسنجی مناسبی برای نشر آثار کتاب کودک و نوجوان در طول سال داشته باشند.

مدیرمسئول انتشارات غنچه گفت: امسال مدیریت داخلی نمایشگاه کتاب تهران بسیار خوب بود اما مدیریت بخش‌های جنبی نمایشگاه کتاب تهران ضعف‌هایی را داشت. امسال شروع کار نمایشگاه کتاب تهران با مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب تهران همراه شد و به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف، عده‌ای تصور می‌کردند روز شروع نمایشگاه کتاب فردای افتتاحیه است؛ به نظر می‌رسد همزمانی شروع کار و افتتاح نمایشگاه کتاب منطقی نباشد. 

گلابی، مدیر بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه یکی از بحث‌هایی که همیشه مطرح بوده این است که معیار اختصاص غرفه به ناشران کودک و نوجوان بر چه اساسی است؛ برای پاسخ به این پرسش  انجمن ناشران کودک و نوجوان یک نرم‌افزاری را تهیه کرد و اطلاعات کتاب‌ها و ناشران کودک و نوجوان را در آن قرار داد؛ البته امسال موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اطلاعات کامل این کتاب‌ها را به صورت جامع و تکمیل در اختیار انجمن ناشران کودکان و نوجوان قرار نداد و این انجمن با اطلاعات سال گذشته به برنامه‌ریزی اقدام کرد.

مدیرمسئول انتشارات شهر قلم، اطهار کرد: امسال سالن جنوبی مصلا با 7200 متر مربع زیربنا در اختیار ناشران کودک و نوجوان گرفت که 1800 متر مربع آن زیربنای مفید بود و همین مساله موجب شد 80 تا 90 درصد ناشران از متراژ و فضای غرفه خود راضی باشند.

 مدیر بخش کودک و نوجوان سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه امسال 214 ناشر کودک و نوجوان برای حضور در نمایشگاه کتاب ثبت‌نام کردند و در این میان 168ناشر در غرفه مستقل جای گرفتند، عنوان کرد: امسال 26 ناشر نمایندگی نشر خود را در نمایشگاه کتاب واگذار کردند و 20 ناشر نیز در غرفه‌های تجمعیی بودند.

مدیر بخش کودک و نوجوان سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: امسال نمایشگاه کتاب این حُسن را داشت که با تخصیص غرفه‌ها 9 روز پیش از شروع این رویداد، در نمایشگاه کتاب حاضر شدیم و با اطلاع‌رسانی دقیق حتی کتیبه‌ها قبل از حضور ناشران نصب شده بود.

حق‌بین نیز در این نشست با اشاره به قدمت ناشران کودک و نوجوان گفت: نشر کودک و نوجوان یکی از نخستین نشرهای فرهنگی کشور است که سال 69 براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی ایجاد و سال 74 مجوز فعالیش صادر شد.

وی با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همواره حامی کتاب کودک و نوجوان بوده گفت: همه دولت‌ها همواره حامی کتاب کودک بودند و هرسال تلاش شده بهترین مکان و فضا به بخش ناشران کودک و نوجوان اختصاص پیدا کند.

حق‌بین با اشاره به دیدار انجمن ناشران کودک و نوجوان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته و لزوم توجه به کتاب کودک در نمایشگاه کتاب گفت: امسال با توجه به اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به خانواده محور بودن نمایشگاه کتاب در بخش کودک فضای این بخش 40 درصد افزایش پیدا کرده و می‌توان گفت بعد از شبستان، مطلوب‌ترین فضا در اختیار ناشران کودک و نوجوان است.

وی با اشاره به گسترش فضاهای عمرانی و محیطی مصلا در نمایشگاه کتاب امسال عنوان کرد: امسال کمیته روابط عمومی و فضاهای محیطی نمایشگاه کتاب با انجمن ناشران کودک و نوجوان چندین جلسه تشکیل دادند و حتی امسال تابلوهای ناشران قبل از ورود آنان نصب شده بود و کارت‌های شناسایی ناشران نیز زود تحویل داده شد.

این عضو هیئت‌مدیره انجمن ناشران کودک و نوجوان با بیان اینکه امسال کمیته ناشران داخلی هماهنگی بسیار خوبی با انجمن داشت، به برخی کاستی‌ها در بخش استراحتگاه مادر و کودک اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها