چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
مجموعه مقالات قرآن‌پژوهی فرهنگی اجتماعی به نمایشگاه کتاب رسید

انتشارات آرما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نخستین جلد از مجموعه مطالعات اجتماعی جهان اسلام با عنوان «قرآن، جامعه، تاریخ، فرهنگ؛ مجموعه مقالات قرآن‌پژوهی فرهنگی اجتماعی» به قلم سید محمود نجاتی حسینی(خراسانی) پژوهشگر مطالعات علم و دین را روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرگزار کتاب ایران(ایبنا) انتشارات آرما در نمایشگاه کتاب 1402، نخستین جلد از مجموعه مطالعات اجتماعی جهان اسلام با عنوان «قرآن، جامعه، تاریخ، فرهنگ؛ مجموعه مقالات قرآن‌پژوهی فرهنگی اجتماعی» به قلم سید محمود نجاتی حسینی(خراسانی) پژوهشگر مطالعات علم و دین را روانه بازار نشر کرد.

این کتاب در 225 صفحه و با قیمت 125 هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. در توضیحات این اثر می‌خوانیم: «دست‌کم از دو جهت مطالعات اجتماعی‌فرهنگی قرآن یا «قرآن‌پژوهی فرهنگی‌اجتماعی» حائز اهمیت است: یکی فهم پاسخ مدرن برای پرسش‌های سنتی، و دیگری فهم پاسخ سنتی برای پرسش‌های مدرن. به عبارت دیگر: یکی مراجعه به متن مقدس قرآن، برای خوانش پاسخ متنی‌سنتی از نوع الاهیات قرآنی برای پرسش‌های اجتماعی‌فرهنگی مدرن، آن‌گونه که در علوم اجتماعی مدرن طرح بحث شده‌اند؛ و دیگری مراجعه به متن مقدس قرآن، برای خوانش پاسخ خاستگاه متنی‌سنتی از نوع الاهیات فرهنگی‌اجتماعی قرآنی به پرسش‌های سنتی، آن‌گونه که در دانش‌های دینی و معارف اسلامی و شیعی طرح بحث شده‌اند.»

در کتاب حاضر، که مؤلف امیدوار است گامی مبنایی برای توسعه و تقویت سنت و جریان قرآن‌پژوهی فرهنگی‌اجتماعی باشد، چند مسئله‌مضمون اجتماعی‌فرهنگیِ مطرح در علوم اجتماعی مدرن بررسی شده‌اند که عبارتند از: ماهیت امر اجتماعی‌فرهنگی در ذهن‌زبان قرآن؛ پروبلماتیک مطالعات قرآنی سنتی و مدرن؛ زمانمندی دینی‌تاریخی‌اجتماعی در قرآن؛ منطق گفت‌وگویی قرآن؛ ماهیت دین در قرآن؛ گفتمان پیش‌رفت از منظر قرآن و قرآن در صحنۀ زندگی اجتماعی: دریافت‌های متعارف مردم عادی از قرآن.

به گزارش ایبنا؛ سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران از 20 تا 30 اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها