دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
5 درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها در بودجه 1402 به امور فرهنگی اختصاص دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده، پنج درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها در بودجه 1402 به امور فرهنگی اختصاص دارد، افزود: اگر قرار است سرمایه‌گذاری صورت پذیرد باید در حوزه فرهنگ باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، محمدعلی زلفی‌گل ظهر دوشنبه در مراسم یادواره شهدای دانشجوی لرستان اظهار کرد: توفیق حضور در مراسمی که متعلق به شهداست، لیاقت و سعادت می‌خواهد.

وی با تشکر از برگزارکنندگان کنگره 6551 شهید استان لرستان و کنگره 115 شهید دانشجوی لرستان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان نام چند شهید را در فرمایشات خود ذکر کردند، افزود: این امر به این معناست که اگر ما امروز امنیت، آسایش و آرامش داریم بدون شک مدیون گذشت و ایثار شهدا هستیم.
 
وی با تأکید بر اینکه اگر در کمال امنیت امروزه می‌توانیم رشد علمی داشته باشیم به‌سبب ایثار و گذشت رزمندگان، آزادگان و خانواده شهداست، بیان کرد: شهدا با ازخودگذشتگی در راه حفاظت از ارزش‌های انقلاب گام برداشتند.
 
زلفی‌گل شهدا را سرمایه‌های نمادین کشور دانست و افزود: تحقق استقلال کشور مدیون جان‌فشانی شهدا و رزمندگان است. استقلال سیاسی کشور ما در جهان کم‌نظیر است و بسیاری از کشوهای پیشرفته استقلال سیاسی ندارند و مستعمره هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اگر امروز در هر دانشگاهی شهدایی حضوردارند و مرقدی دارند به این دلیل است که به نسل جوان بگوییم امنیت کشور مدیون گذشت و ایثار چه کسانی است افزود: برگزاری این‌گونه کنگره‌ها نوعی فرهنگ‌سازی است و فرهنگ سالم بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری است.
 
زلفی‌گل افزود: از بدو ورود به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از رؤسای دانشگاه‌ها خواسته‌ایم و موظف و مکلف‌شان کرده‌ایم که سه درصد اعتبارات کل دانشگاه را برای امور فرهنگی هزینه‌ کنند و به هیئت امنا دانشگاه و هیات امنای مرکزی وزارت علوم تأکید شده که بودجه تفصیلی دانشگاه‌ها با این شرط مصوب می‌شود.

وزیر علوم با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده پنج درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها در قانون بودجه 1402 با پیشنهاد کمیسیون‌های فرهنگی و آموزش و تحقیقات برای امور فرهنگی اختصاص داده شده است، افزود: بخش‌هایی از اعتبارات دانشگاه را از این میزان در کمیسیون تلفیق مستنثی شده که کاش این امر رخ نمی‌داد.
 
وی با اشاره به اینکه سهم اعتبارات فرهنگی دانشگاه باید به‌طور ویژه لحاظ شود، افزود: فرهنگ فکر را شکل می‌دهد، فکر احساس را و احساس عمل را، اگر سرمایه‌گذاری قرار است صورت پذیرد باید در حوزه فرهنگ باشد.

زلفی‌گل با بیان به اینکه فرهنگ باید کار و روحیه جهادی، گذشت، ایثار و شهادت را در جامعه نهادینه کند، گفت: باید فرهنگ خود را به دنیا عرضه کنیم و فرهنگ ایران و ایرانی را توسعه دهیم.

زلفی گل با اشاره به اینکه دانشگاه منشاء تحول، و پرسشگری در این مکان یک ارزش است، افزود: این در حالی است که در سایر ارگان‌ها به راحتی نمی‌توان از مدیران مافوق مطالبه کرد و حضور هرگونه نیروی امنیتی در دانشگاه ممنوع است زیرا محیط دانشگاه با سوال و مطالبه گری نمود پیدا می‌کند.

وی گفت: امروز دنیا، کشورها را با قدرت نرم تسخیر می‌کند که این قدرت در دست دانشگاه و کشورگشایی از طریق علم میسر است بنابراین هرچه برای علم و فناوری سرمایه گذاری شود کشور موفق‌تر خواهد بود.
 
 
زلفی‌گل با تأکید بر اینکه توسعه آموزش عالی در دانشگاه‌ها باید به‌روز شود و مورد بازنگری قرار گیر افزود: اگر برای علم و فناوری به‌شکل شایسته هزینه می‌کردیم شاهد بیکاری در کشور نبودیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دشمن دانشگاه‌های ما را هدف قرار داده است، عنوان کرد: دشمن به‌دنبال شناسایی و برجسته‌سازی نقاط ضعف کشور است و با معرفی نقاط قوت مقابله می‌کند.
 
شهدا پایه‌های انقلاب را تحکیم کردند

سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه دانشگاه خدمات ارزنده‌ای در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و ادامه و توفیقات آن داشته است، بیان کرد: شهدا با خون خود پایه انقلاب را تحکیم کردند و نظام جمهوری اسلامی همچنان در حال تقدیم شهدا است.
 
فرمانده سپاه استان با بیان اینکه دانشگاه باید دو راهبرد دنبال کند، افزود: راهبرد اول نطق شهید است که باید اوصاف، زندگینامه و وصیت‌نامه شهدا به عنوان یک الزام در بین دانشجویان و دانشگاهیان گسترش یابد که در واقع باید تلفیق بین علم و ایمان شکل پذیرد و راهبرد دوم آرمان‌های شهیدان است که  در دانشگاه باید موردبحث و تحلیل قرار گیرد.

سردار کشکولی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو واحد درسی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها اختیاری است، تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید درس انقلاب اسلامی را الزامی کرده و از دو واحد، به تعداد واحد بیشتری افزایش دهد.
 
 

دانشگاه منشأ تحول و انسان‌سازی است

استاندار لرستان نیز با اشاره به تعبیر امام خمینی (ره) مبنی بر جبهه  دانشگاه و محلی برای تحول‌آفرینی و تعلیم و تربیت در سطح عالی بوده است، افزود: دانشگاه مرجعی برای توجه به سرمایه‌های انسانی است که در جهت ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی جامعه اسلامی رسالت سنگینی برعهده دارد.
 
زیویار با بیان اینکه دانشگاه منشا تحول و انسان‌سازی است، دانشگاه را مکان مقدسی دانست و افزود: دانشگاه باید تحول‌آفرین باشد و به امر تعلیم و تربیت بپردازد.

زیویار با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت در دانشگاه تجلی پیدا می‌کند بر توجه به سرمایه‌های انسانی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: مسئولیت دانشگاه‌ها در این حوزه از سایر دستگا‌ه‌ها سنگین‌تر است و دانشگاه‌ها در جامعه اسلامی باید اهداف متعالی داشته باشند.

استاندار لرستان گفت: شهادت زنده ماندن است و پایان راه نیست همانگونه که شهدای لرستان و شهدای دانشگاهی، اقداماتی تحول‌گرایانه و مبنایی انجام دادند که اگر نبودند، امروز کشور در شرایط نامطلوبی بود و فرهنگ ایثار و شهادت تعبیر نمی‌شد.

استاندار با بیان اینکه کاری که حاج قاسم سلیمانی در موضوع مقاومت انجام داد در مقطعی شهید دکتر چمران بسترساز آن بود، افزود: دانشگاه شهدای شاخصی همچون شهدای انقلاب، دفاع مقدس و شهدای هسته‌ای تربیت کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه، جهت حرکت جامعه را مشخص می‌کند افزود: در دانشگاه باید به امر شهادت متفاوت نگریست؛ چراکه کار این نهاد تربیت انسان‌های متخصص و متعهد است و جهاد متفاوتی دارد.
 
 به گزارش ایبنا در این کنگره  به نیابت از 115 شهید علمی این استان از خانواده چهار شهید احسان میردریکوند، جواد سبحانی، ابراهیم آقایی جودکی و ام‌البنین رضایی تجلیل شد و از کتاب‌های یادمان، آلاله‌های روشن، کوه و کمین، ترجمه انگلیسی وصیت‌نامه شهدای تربیت‌معلم استان لرستان، مجمووعه مقالات همایش ملی پایداری و مقاومت با محوریت شهدای استان لرستان رونمایی شد. همچنین 15 عنوان پایان‌نامه تخصصی و مرتبط با موضوع دفاع مقدس در دانشگاه لرستان ذیل کنگره 6551 شهید استان لرستان مورد انجام شده و در حال انجام است.
 


 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها