یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
نشست تخصصی «سیراف‌شناسی» در کنگان برگزار می‌شود

نشست تخصصی «سیراف‌شناسی» به‎‌مناسبت 29 فروردین، روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با حضور محمداسماعیل اسمعیلی‌جلودار، سیراف‌پژوه در بندر کنگان برگزار می‌شود.

مدیرعامل موسسه سیراف پارس‌موزه در این باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این نشست با موضوع «شاهکارهای جهانی هنر سیراف از منظر باستان‌شناسی و چالش‌های ثبت آن در یونسکو» به همت پایگاه ملی میراث فرهنگی بندر سیراف و موسسه سیراف‌پارس موزه با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کنگان ساعت 16 سه‌شنبه، 29 فروردین در کتابخانه غدیر کنگان برگزار می‌شود.

محمد کنگانی ادامه داد: 29 فروردین به نام روز بناها و محوطه‌های تاریخی در تقویم جهانی ثبت شده‌است و ما در این روز از محمداسماعیل اسمعیلی‌جلودار، رئیس انجمن باستان‌شناسی ایران و هئیت علمی دانشگاه تهران که دو دوره کاوش‌های باستان‌شناسی در سیراف داشته و پایان‌نامه دکترای خود را با موضوع سیراف نوشته، دعوت کردیم تا جایگاه تاریخی سیراف و خلیج فارس را به‌شکل جامع‌تری بازشناسی کند. 

به گفته وی، برگزاری این نشست ضمن تبیین و بازنمایی شاهکارهای جهانی هنر سیرافیان که اوج آن را در سازه‌های آبی در دره لیر می‌بینید، می‌تواند موجب جذب نگاه مسئولان برای حفاظت جدی از آثار تاریخی این بندر باستانی و انجام مطالعات کارشناسی‌شده و آماده‌کردن زیرساخت‌های لازم برای ثبت جهانی سیراف شود.

کنگانی افزود: محمداسماعیل اسمعیلی‌جلودار در کتاب «پژوهش‌های باستان‌شناختی خلیج‌فارس- بندر باستانی سیراف» به‌طور مفصل به نقش تاریخی این بندر کهن در منطقه خلیج فارس پرداخته است. او یکی از سیراف‌پژوهان دغدغه‌مندی است که در این سال‌ها عمده مطالعات خود را بر سیراف و کاوش‌های باستان‌شناسانه و شاهکارهای جهانی آن متمرکز کرده است تا زمینه ثبت جهانی آثار تاریخی این بندر تسهیل شود.

به گزارش ایبنا، سیراف از بندرهای باستانی جهان که مبدا راه آبی ابریشم و از بنادر پررونق ایران در عهد ساسانیان بوده است که در دوران تاریخی مختلف نقش موثری را در تبادلات تجاری و فرهنگی کشور با نقاط دور و نزدیک جهان ایفا کرده است. این بندر پررونق باستانی در اثر دو زلزله شدید در قرن چهارم ویران شد و بندر فعلی بر بازمانده آن بندر باشکوه و پرجبروت بنا شده است.

این بندر در حال حاضر آثار تاریخی منحصربه‌فردی نظیر سازه‌آبی دره لیر، گوردخمه‌ها، قلعه نصوری، بقایای مسجد جامع، کاخ ساسانیان و بازار باستانی سیراف را در خود جای داده که برخی از این آثار با تلاش باستان‌شناسان خارجی و داخلی در کاوش‌های متعدد کشف و شناسایی شده‌اند. این بندر در طول سال پذیرای خیل عظیمی از گردشگران خارجی و داخلی برای شناخت بهتر از تاریخ و تمدنی است که در منطقه جنوب ایران جریان داشته  است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها