سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
پنجمین نشست «کتابخوان اصحاب فرهنگ؛ هنر و رسانه» در قم برگزار شد

پنجمین نشست «کتابخوان اصحاب فرهنگ؛ هنر و رسانه» با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و خانه مطبوعات قم در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، پنجمین نشست «کتابخوان اصحاب فرهنگ؛ هنر و رسانه» با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و خانه مطبوعات قم با حضور مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم، یونس عزیزی، دبیر نشست «کتابخوان اصحاب فرهنگ؛ هنر و رسانه» و عضو خانه مطبوعات استان قم و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه با موضوع «انقلاب اسلامی» به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد.

یونس عزیزی با اشاره به موضوع جلسه به معرفی کتاب «شاه‌کشی» اثر ابراهیم اکبری دیزگاه پرداخت و گفت: رمان «شاه‌کشی» درباره انقلاب و شخصیت اصلی آن کسی است که پدرش در اتفاقات سال 42 مدرسه فیضیه به شهادت رسیده.

وی ادامه داد: سهراب که شخصیت و راوی داستان است قصد دارد محمدرضا پهلوی را در جشن‌های 2500 ساله شیراز ترور کند تا انتقام پدرش را گرفته باشد. نکته جالب توجه در رمان این است که داستان از درون خانواده‌ای در قم شکل می‌گیرد، شهری که کمتر در ادبیات معاصر فارسی به آن پرداخته شده است.
 

دبیر نشست «کتابخوان اصحاب فرهنگ؛ هنر و رسانه» در ادامه رمان «سوره آفلین» را معرفی کرد و یادآور شد: «سوره آفیلن» در فضای انقلاب شکل گرفته و در این داستان پدری به نام خلیل حجتی در شب 12 بهمن 1357 به دنبال یافتن فرزندش اسماعیل است.

این داستان‌نویس اضافه کرد: شب 12 بهمن شبی است که فردای آن شب، قرار است اتفاق اصلی رقم بخورد و با طلوع صبح روشنی سر بزند. خلیل حجتی شخصیت داستان در این شب امیدوار به آیه‌ای «لا تیأسو من روح‌الله» است و با تمسک به این آیه امیدی برای یافتن فرزندش دارد.

در ادامه احمد نامداری، دبیر رسانه و ارتباطات کنگره ملی شهدای استان قم با اشاره به اینکه در کنگره شهدای استان قم کتاب‌های مختلفی به چاپ رسیده، به معرفی کتاب «همه خبرها اینجاست»، پرداخت و گفت: این کتاب که از سوی دبیرخانه کنگره شهدا و از سوی انتشارات جمکران به چاپ رسیده است به ماجرای زندگی نخستین بانوی پزشک جراح ایرانی پردازد.
 
وی افزود: شهیده پروین ناصحی رکورددار جراحی مجروحین در بیمارستان‌های قم در زمان جنگ تحمیلی، است. این کتاب زوایای از زندگی فردی این دکتر که متاثیر از  فضای پس از انقلاب است، را نمایش می‌دهد.
 

نامداری افزود: در جنگ و انقلاب پرستار زیاد داشتیم اما دکتر ناصحی یکی از اعجوبه‌های علمی در وزارت بهداشت بود و هنوز رتبه‌های علمی ایشان در دانشگاه قابل احصا است. او شیفته جمکران و حرم حضرت معصومه(س) بود و هم اکنون در حرم حضرت معصومه(س) مدفون است.
 
در بخش دیگری از این نشست حمیدرضا جعفرزاده عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان قم کتاب «روزنامه‌نگاری ایرانی» نوشته آزاده محمد حسین را که سال ۸۸ از سوی انتشارات همشهری به چاپ رسیده معرفی کرد و گفت: این کتاب با دیگر کتاب‌های در حوزه رسانه تفاوت‌هایی دارد. کتاب‌های دیگر چارچوب‌ها و قوانین روزنامه‌نگاری را توضیح می‌دهند اما در این کتاب نویسنده با قلم نرم و نثر جذاب بزرگان و پیشکسوتان مطبوعات را معرفی و نمونه کارهایی از آنها ارائه می‌کند.
 
وی بیان کرد: بخش جالب کتاب این است که در ابتدای معرفی هر فرد، مشخصات و عکس فرد کار شده و یک پاراگراف تحت عنوان فوت «کوزه‌گری» تدوین شده است. در فوت کوزه‌گری نویسنده مشخصه و نکته اصلی روزنامه‌نگار‌ را در حوزه کاری‌اش معرفی می‌کند. کتاب تجربه خیلی خوبی را به مخاطب انتقال می‌دهد.
 

نیره خداداد کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های استان قم کتاب «ارتداد» اثر وحید یامین‌پور را به نسل جوان پیشنهاد داد و گفت: اتفاق‌های این کتاب در شب ۲۲ بهمن ۵۷ رخ می‌دهد اما برخلاف اتفاق‌های تاریخی انقلاب در شب ۲۲ بهمن شکست می‌خورد. امام دوباره تبعید می‌شود و پهلوی به سلطنت ادامه می‌دهد.
 
وی افزود: در ادامه با این سوال مواجه می‌شویم که اگر انقلاب نمی‌شد و سلطنت ادامه پیدا می‌کرد، با این سلطنت به کجا می‌رسیدیم. در واقع نویسنده خواسته است به این شبهات در قالب کتاب پاسخ دهد.
 
در بخش پایانی پنجمین نشست «کتابخوان اصحاب فرهنگ؛ هنر و رسانه» مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم، تاکید کرد: امروز سالروز شهادت حضرت زینب(س) است و یاد شهدای مدافع حرم از این روی ضروری است. امروز اگر با افتخار دور این میز نشسته‌ایم و درباره کتاب صحبت می‌کنیم به برکت خون شهدا است که برای حفظ کشور دفاع کردن و افتخار می‌کنیم یک وجب از خاک میهن را از دست ندادیم.
 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم، در بخش دیگری از شخنانش به دستاوردهای نظام در حوزه کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و یادآور شد: ما از کشورهای ترکیه، مالزی و مصر به‌عنوان کشورهای شاخص از نظر کتابخوانی جلوتریم. ترکیه ۱۲۱۲ کتابخانه عمومی، مالزی ۱۴۳۹ کتابخانه عمومی و مصر ۸۳۴ کتابخانه عمومی دارد، این در حالی است که ما اکنون ۳۷۲۱ کتابخانه عمومی داریم و در مقایسه با سال ۵۷ که تعدا کتابخانه‌های عمومی ما ۳۷۷ کتابخانه بوده است رشد ۸۹۷ درصدی در کل کشور داشته‌ایم.
 
وی به شاخص توسعه فضای کتابخانه‌های عمومی و تعداد عضو کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت:  در حوزه شاخص توسعه فضای کتابخانه‌های عمومی زیربنای کتابخانه‌های عمومی کشور از ۲۳۸ هزار و ۸۱ مترمربع در سال ۱۳۵۷ به یک میلیون و ۴۰۵ هزار و ۶۳۳ مترمربع در سال ۱۴۰۱ رسیده است و تعداد عضویت ثبت نام شده در کتابخانه‌های عمومی کشور از ۱۲۳ هزار و ۲۷۰ نفر در سال ۱۳۵۷ به ۲ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۵۱۲ نفر رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها