یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
شیوه مدیریت کتابخانه‌های عمومی یزد از توسعه‌محوری به بهینه‌سازی متحول شده است

رفیعی از عضویت 89 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان یزد خبر داد و گفت: نگاه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، دیگر نگاه توسعه‌ای به کتابخانه‌ها نخواهد بود بلکه بهسازی و بهینه‌سازی فضا‌های موجود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در یزد، نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب یزد، با حضور محمد‌محسن رفیعی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد برگزار شد. 

 رفیعی با بیان این مطلب که هفته کتاب فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های این بخش به جامعه و ترویج بیشتر کتاب و کتابخوانی است گفت: از ۲۱ تا ۲۷ آذرماه به‌عنوان هفته کتاب جمهوری اسلامی نامگذاری شده است که در سطح کشور برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود در استن یزد، نیز برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده است که تا اول آذرماه اجرایی می‌شود. 

وی ادامه داد: غبارروبی گلزار شهدای گمنام میدان‌امیرچخماق با حضور مسئولان کتابخانه‌های استان، دیدار با خانواده خیر کتابخانه‌ساز شهید مطلب شفیعی و افتتاح نمایشگاه اسناد کتابخانه و کتابداری یزد با مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی، همچنین برگزاری نشست تفسیر قران حضرت آیت‌الله ناصری امام جمعه یزد به میزبانی این اداره کل و برنامه اهدای خون کتابداران با عنوان «کتاب خون» بخشی از این برنامه‌ها است.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی یزد افزود: آیین بازگشایی کتابخانه شهدای شاهدیه، رونمایی از چند کتاب جدید حوزه هنری استان، افتتاح کتابخانه پروفسور سمیعی جاهک به همراه برگزاری جشن کتاب و کتابخوانی، دیدار با امام جمعه و استاندار یزد، رونمایی از کتاب «فلسفه اسلامی» و حکمت متعالیه و تقدیری از برگزیدگان جشنواره ادبی روستا‌ها و جشن کتاب و اختتامیه پویش کتابخوانی قصه‌های «من و بابا آذر» در کتابخانه فرخی یزدی و ویژه برنامه استانی تجلیل از کتابداران برتر استان از دیگر برنامه‌های این هفته است.

رفیعی با اشاره به آمار و اطلاعات کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: هم اکنون ۱۱۲ کتابخانه عمومی در استان یزد، خدمات ارائه می‌کنند. به ازای هر ۱۱ هزار نفر یک کتابخانه در استان داریم.

وی ادامه داد: تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان، بالغ بر 2‌میلیون و 442 هزار نسخه کتاب است که به ازای هر نفر در استان یزد 2 جلد کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد. سرانه زیربنایی کتابخانه‌های استان را نزدیک به 6‌مترمربع به ازای هر یکصد نفر است که در حال حاضر بالغ بر ۸۹ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان هستند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد گفت: یزد بیشترین سرانه مطالعه کشور را با مطالعه روزانه ۳۰ دقیقه در کشور به خود اختصاص داده است که براساس آمار‌های اعلام شده مرکز آمار ایران، هر یزدی ۱۵ ساعت و ۱۶ دقیقه در ماه مطالعه می‌کند.

وی گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کتابخانه‌های استان، تازه تأسیس هستند، ۵۰ درصد آن‌ها نیز تاکنون بهینه‌سازی شده‌اند؛  بنابراین ۲۰ تا ۳۰ درصد کتابخانه‌های استان نیازمند مرمت و بهینه‌سازی هستند که‌ امیدواریم از طریق اعتبارات خیری و اعتبارات تملک دارایی در این رابطه اقدام کنیم.

وی تأکید کرد: نگاه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، دیگر نگاه توسعه‌ای به کتابخانه‌ها نخواهد بود بلکه بهسازی و بهینه‌سازی فضا‌های موجود است که خوشبختانه در سال‌های گذشته درباره کتابخانه‌هایی مانند شرف‌الدین علی، غدیر، دکتر جوادی و پروین اعتصامی و برخی کتابخانه‌های دیگر اعمال شده است.

رفیعی با بیان اینکه سیاست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پاتوق‌های فرهنگی برای ارائه خدمات متنوع فرهنگی براساس نیاز‌های جامعه است، گفت: کتابخانه‌های عمومی کشور،  مجوز برگزاری همه فعالیت‌های فرهنگی را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط