جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
هفته کتاب فرصتی برای ارائه خدمات در حوزه کتاب به عشایر

عباس شهرکی، با تاکید بر اهمیت هفته کتاب گفت: هفته کتاب فرصتی است که بتوانیم در مناطق محروم کشور به‌ویژه در حاشیه شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان و عشایر این استان، خدماتی در حوزه کتاب ارائه کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ضمن بیان اینکه کتابخوانی یک اصل مهم در پیشرفت کشورهای مختلف محسوب می‌شود، اظهار کرد: هفته کتاب برای یار مهربان هفته‌ای مسرت‌بخش است. این هفته یک فرصت محسوب می‌شود که بتوانیم در مناطق محروم کشور به‌‌ویژه در حاشیه شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان و عشایر این استان، خدماتی در حوزه کتاب ارائه کنیم.

وی درباره قیمت بالای کتاب و توان اندک مردم محروم استان سیستان و بلوچستان در خرید این کالای فرهنگی ارزشمند، افزود: ما با استفاده از حال و هوای هفته کتاب می‌توانیم از ظرفیت فضای مجازی به عنوان یک فرصت استفاده کنیم. با توجه به علاقه‌مندی فعالیت اقشار مختلف جامعه به‌ویژه نوجوانان و جوانان به فضا‌ی مجازی، می‌توان از این ظرفیت به بهترین نحو برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی استفاده کرد، زیرا تلفن همراه هوشمند به دلیل دسترسی آسان و سریع می‌تواند بهترین ظرفیت برای گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه باشد.
 
شهرکی با اشاره به همکاری بیش از ۱۵ ارگان و نهاد فرهنگی با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی استان، اداره‌کل آموزش و پرورش، سازمان میراث فرهنگی، انجمن‌های ادبی، سازمان ملی ورزش و جوانان، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صداوسیمای استان سیستان و بلوچستان ازجمله این ارگان‌ها به‌شمار می‌روند.

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: این نهادها و سازمان‌ها برنامه‌های متنوعی ازجمله تجلیل از نویسندگان، برپایی نشست‌های نقد کتاب، اهدای سه هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف به مردم حاشیه شهرها به‌‌ویژه عشایر استان سیستان و بلوچستان، برپایی کارگاه‌های آموزشی و نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان و برنامه‌های فرهنگی و هنری وحدت‌آفرین را برگزار خواهند کرد.
 
وی ادامه داد: امسال معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تشویق و ترغیب مردم استان سیستان و بلوچستان به فرهنگ مطالعه، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار درنظر گرفته است. این امر به‌عنوان یک حرکت حمایتی در حوزه اهدای کتاب و ترویج  کتاب و کتابخوانی، ارزشمند است، به این دلیل که مسئولان فرهنگی کشور به مردم سیستان و بلوچستان به‌عنوان یک منطقه کم‌برخوردار توجه خاصی دارند.
 
شهرکی درباره دیگر برنامه‌های این استان همزمان با هفته کتاب نیز گفت: همزمان با اولین روز هفته کتاب شنبه (بیست‌ویکم آبان‌ماه) که روز «کتاب، دانش‌آموز، آینده» نامگذاری شده، نشست خبری با اصحاب رسانه و جمعی از مدیران‌کل ارگان‌های مختلف استان برای تشریح برنامه‌های این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.
 
سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، با اشاره به برنامه‌های شهرداری زاهدان برای هفته کتاب، افزود: شهرداری زاهدان نیز در سی‌اُمین دوره هفته کتاب برنامه‌های متنوعی ازجمله اردوی گردشگری کتابخانه کامبوزیا، مسابقه قصه‌گویی، مسابقه کتابخوانان کوچک، تهیه کلیپ از کتابخوانی کودکان، اهدای کتاب به کودکان، بازدید کودکان حاشیه شهر از سالن کتابخانه دانشگاه، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع هفته کتاب برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و نصب بنر و پیام‌هایی در این زمینه را اجرا می‌کند.
 
وی اظهار کرد: توزیع کتاب‌های اهدایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اسان بین جامعه عشایری استان، ازجمله برنامه‌های اداره امور عشایری استان سیستان و بلوچستان است که در هفته کتاب انجام خواهد شد.

شهرکی گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی ورزشی، برگزاری مسابقات کتابخوانی و برپایی ایستگاه مطالعه کتاب نیز از برنامه‌های فرهنگی اداره‌کل ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان است که همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود.
 
سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها