دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
جلسات «مکتب‌خانه ادبی خراسان» مستمر برگزار می‌شود

سخنگوی «مکتب‌خانه ادبی خراسان» از برگزاری جلسات این انجمن ادبی مستقل با حضور علاقه‌مندان به داستان‌نویسی، مستمر و منظم در مشهد خبر داد.

سیدجلال قوامی، سخنگوی «مکتب‌خانه ادبی خراسان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی گفت: داستان و داستان‌نویسی همواره به‌عنوان یک هنر پایه و تاثیرگذار بر سایر هنرها مطرح بوده است.

وی افزود: تمرکز بر داستان‌نویسی در روزگاری که به تفسیر برخی هنر پست‌مدرن هر پیوندی با گذشته را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، از جهات گوناگون مهم است. یکی از این مهمترین جهات آن نگاه و توجه به اقلیم است؛ اقلیم می‌تواند داستان را از لامکانی نجات دهد و به اثر نویسنده عمق و گذشته ببخشد.

قوامی ادامه داد: البته نوع پرداختن به اقلیم، بستگی به دانش و توانایی و ذوق نویسنده دارد و اوست که تعیین می‌کند نُمود اقلیم در چه سطحی و تا چه حدی باشد.

وی با بیان اینکه  «مکتب‌خانه ادبی خراسان» مدتی است با این دغدغه که اقلیم می‌تواند نخ تسبیح پیوند سنت و مدرنیته در داستان باشد شکل گرفته است، گفت: این انجمن ادبی مستقل است و جلسات آن روزهای شنبه ساعت۱۶ در محل حوزه هنری خراسان تشکیل می‌شود.

قوامی ادامه داد: در این جلسات که با حضور داستان‌نویسان برگزار می‌شود، از استادان مختلف علمی و ادبی دعوت می‌شود و با طرح بحث‌های مختلف درباره اقلیم‌نویسی سعی بر آن است سطح اطلاعات نویسنده را با پرداختن به فرهنگ و جغرافیا و تاریخ اقلیم خراسان بزرگ(خراسان فرهنگی) و همچنین واکاوی آثار اقلیمی ایران و جهان، بالا برود.

سخنگوی «مکتب‌خانه ادبی خراسان» بیان کرد: واضح است که آشنایی با ویژگی‌های اقلیم و برخورداری از قصه‌های گوناگون کمک شایانی به نویسنده می‌کند تا از این قصه‌ها، که برخی واقعی‌اند و برخی افسانه‌گونه، بهره بجوید و اثری ارزشمند خلق کند. ارزش دیگری که بهره‌گیری از اقلیم در داستان خواهد داشت، این است که این روایت‌ها و قصه‌ها ثبت می‌شوند و مخاطبان داستان نیز از آن بهره خواهند جست.

اضافه می‌شود شرکت در نشست‌های «مکتب‌خانه ادبی خراسان» روزهای شنبه ساعت 16 در محل حوزه هنری خراسان رضوی واقع در بلوار هاشمیه مشهد برای عموم نویسندگان آزاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها