شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
هنرمندان اصفهانی 540 میلیون ریال تسهیلات کرونایی دریافت کرده‌اند

علی تمنایی استان اصفهان را رکورد‌دار دریافت تسهیلات کرونایی اعلام کرد و گفت: اصفهان بیشترین میزان جذب اعتبار حوزه فرهنگ کشور در شرایط کرونایی را با ۵۴۰ میلیارد ریال دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان شنبه(5 شهریور‌ماه)  با اصحاب رسانه در محل این اداره کل برگزار شد.  
 
علی تمنایی، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های اصلی این اداره را واگذاری امور به بخش خصوصی اعلام و اظهار کرد: در صورت تحقق این امر، می‌توان برپایی نمایشگاه کتاب را به بخش خصوصی واگذار کرد؛  بنابراین رایزنی‌ها با تعاونی ناشران استان اصفهان انجام شده است.
 
وی درباره دوسالانه کتاب استان اصفهان گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی تولیدکنندگان آثار در بخش کتاب و حمایت از این فعالان است. برای ارسال اثر به این رویداد، زمان‌بندی تولید آثار باید بین سال‌های ۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰و همچنین در این مدت چاپ و اعلام وصول باشند.

تمنایی با بیان اینکه برای شرکت در نمایشگاه ناشر کتاب، موضوع و پدیدآورندگان کتاب باید از اصفهان یا در اصفهان بوده باشند توضیح داد: دین و فلسفه، روانشناسی، علوم تربیتی، حقوق، زبان و زبان‌شناسی، علوم خاص، علوم عملی، هنر و معماری، ادبیات، تاریخ و جغرافیا ازجمله بخش‌های اصلی این جشنواره است؛ همچنین دیگر فعالان دخیل در تولید و انتشار کتاب ازجمله صفحه‌آرا، ویراستار نیز می‌توانند در این رقابت که تا پانزدهم شهریورماه ادامه دارد، شرکت کنند.

ارسال ۶۰۰ اثر به دبیرخانه دو سالانه کتاب
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به آمارهای بیست‌وششمین دوسالانه کتاب اصفهان بیان کرد: تاکنون  ۶۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده که نسبت به دوره قبل، افزایش سه برابری داشته است.

وی درباره داوران این دوره از رویداد گفت: خانه کتاب و ادبیات ایران مستقر در تهران نیز متولی داوری این رویداد استانی است؛ همچنین آثار چاپی در حوزه دفاع مقدس و نماز در این دوره به شکل خاص دیده ‌شده و داوری و جوایز این دو بخش نیز ویژه هستند.

تمنایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر معیار داوری آثار گفت: بدیع بودن موضوع، رعایت استاندارها در ساختار اثر، فصل‌بندی درست، دقت در نگارش و دستور زبان و گزینش واژگان، رعایت استاندارها در بیان منابع، بالا بودن معیار علمی محتوای اثر، بهره‌مندی از قدرت تحلیل، آراستگی، حروف‌چینی و صفحه‌آرایی و همچنین رعایت استاندارهای تصحیح و ترجمه ازجمله این ملاک‌ها هستند که در داوری‌ها لحاظ می‌شود.

۲۰ میلیارد وام مشاغل خانگی
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درباره اشتغال‌زایی در حوزه فرهنگ و هنر اظهار کرد: در بحث اشتغال و تسهیلات، وام‌هایی به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال، با سود ۱۲ درصد برای ایجاد یا توسعه کسب‌وکار به متقاضیان تعلق می‌گیرد. از سال گذشته تا مردادماه ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای استان اصفهان جذب شده است. امسال نیز در تلاش برای جذب اعتبار به میزان دو برابر سال گذشته در موضوع تبصره ۱۸ هستیم.

وی افزود: در موضوع مشاغل خانگی مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر نیز ۱۲۹ حرفه و شغل در مجموعه وزارت فرهنگ مشخص شده و یک‌هزارم میلیون ریال سقف تسهیلات در این بخش برای هر متقاضی در نظر گرفته شده است. در بخش مشاغل خانگی اگر افرادی به شکل گروهی و در یک مجموعه متقاضی تسهیلات باشند، می‌توانند تا سقف ۲۰ میلیارد ریال وام با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند. امسال و تاکنون دو میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان تسهیلات در بخش مشاغل خانگی پرداخت شده است.

اعطای ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار کرونایی
 تمنایی با اشاره به راه‌اندازی سامانه «تحفه» توضیح داد: هنرمندان عضو این سامانه می‌توانند تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ سود چهار درصد از صندوق کارآفرینی امید دریافت کنند. اصفهان بیشترین میزان جذب اعتبار حوزه فرهنگ کشور در شرایط کرونایی را با ۵۴۰ میلیارد ریال داشته است؛ به‌طوری‌که در شرایط شیوع کرونا ۲۵۰ موسسه آسیب‌دیده از کرونا به اداره کل فرهنگ مراجعه کردند و در مجموع ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار به آن‌ها اعطا شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان دربار سامانه «هنریاران» تاکید کرد: این سامانه در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد و این سامانه نخستین اپلیکیشن جامع هنریابی و هنرمندیابی دارای مجوز رسمی کشور است که در هفته دولت رونمایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها