چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
ورودی کتاب‌فروشی «بوکلند شیراز» با دیوار بتونی مسدود شد/رایزنی با شورای شهر برای فک پلمب

مجید شهرابی، از تخلیه کامل کتاب‌فروشی بوکلند شیراز و بیکاری 25 نیروی انسانی آن خبر داد و گفت: با اعضا و رئیس شورای شهر شیراز در حال رایزنی هستیم شاید آن‌ها بتوانند کمک بکنند و به شهرداری دستور دهند که این فضای فرهنگی از بین نرود.

مجید شهرابی، مدیر مجموعه فروشگاه‌های کتاب بوکلند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در فارس، درباره پلمب شعبه شیراز این فروشگاه کتاب گفت: شهرداری منطقه یک شیراز خواستار این است که مکان این کتابفروشی به حالت مسکونی بازگردد در حالی‌که دست‌کم 400 واحد مسکونی در این منطقه مسکونی و کاربری تجاری دارند.
 
وی با بیان اینکه کاری که شهرداری شیراز درباره کتابفروشی بوکلند می‌کند، غیرقانونی است، عنوان کرد: شهرداری منطقه یک شیراز با این مجموعه فرهنگی قرارداد بهره‌برداری موقت یک‌ساله دارد و هرسال مبلغ این قرارداد پرداخت شده است.
 
به گفته شهرابی، زمان عقد قرارداد بهره‌برداری موقت و دریافت مبلغی بابت این قرارداد، پرونده را به کمسیون ماده صد برده و شهرداری از ما شکایت کرده است در حالی‌که با ما قرارداد داشتند و پولش را می‌گرفتند.
 
مدیر کتابفروشی بوکلند که دومین شعبه شیراز را که  سال 1397 افتتاح کرده است، ادامه داد: آراء کمسیون ماده صد به دست من نرسیده بود؛ چراکه به‌نام  صاحب ملک صادر می‌شد نه بهره‌بردار؛ علاوه‌براین این آراء در حالی صادر شده که مالک ملک نیز در ایران نبوده است.

وی با بیان اینکه کمسیون ماده صد شهرداری در دو مرحله حکم به پلمب کتابفروشی داده است، گفت: 25 نفر از نیرو‌های انسانی کتابفروشی به  دلیل پلمب کتاب‌فروشی، خانه‌نشین شد‌ه‌اند و یک فضای فرهنگی در شرایطی که مسئولان و متولیان فرهنگی بر توسعه و ترویج کتابخوانی تاکید می‌کنند، به خاطر یک تصمیم شهرداری، از خدمات‌رسانی باز داشته می‌شود.
 
شهرابی با اعلام اینکه مقابل ورودی کتابفروشی دیوار کشیده شده و شهرداری عنوان می‌کند که رای کمسیون ماده صد باید اعمال شود، تصریح کرد: ناچار به تمکین به رای شدیم و کتاب‌ها همه جمع شده و فروشگاه تخلیه شده است؛ اما همزمان با اعضا و رئیس شورای شهر شیراز در حال رایزنی هستیم شاید آن‌ها بتوانند کمک بکنند و به شهرداری دستور دهند که این فضای فرهنگی از بین نرود.
 
وی از پیگیری‌های شورای شهر شیراز خبر داد و در عین حال عنوان کرد که هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است اما درحال مذاکره با شهردار منطقه هستند.
 
مدیر کتابفروشی بوکلند شیراز با بیان اینکه قرار‌داد با شهرداری دی‌ماه 1400 به پایان رسیده است، گفت: طبق روال هرسال وقتی برای تمدید قرارداد مراجعه کردیم، گفته شد که اسفندماه مراجعه کنید اما شهردار در مراجعه بعدی، اعلام کرد که قرار‌داد را تمدید نمی‌کند.
 
وی، اضافه کرد: شهرداری با وجودی که مبلغ جدید قرارداد هم اعلام کرده بود، اما 25 اسفند 1400 اعلام کرد که حاضر به تمدید نیست.
 
شهرابی با اعلام اینکه درصورتی که شهرداری با ادامه فعالیت کتابفروشی موافقت نکند، ممکن است قید ادامه حیات بوکلند را بزند، افزود: به نیر‌وی‌ انسانی کتابفروشی احساس تعهد می‌کنم، بیش از 4 سال است، با علاقه کار می‌کنند بنابراین هنوز مطمئن نیستم چه تصمیمی بگیرم. برکسی پنهان نیست تاسیس دوباره کتابفروشی چه هزینه‌هایی دارد. دوباره ممکن است شهرداری مانع فعالیت آن شود.
 
وی عنوان کرد: درباره وضعیت نشر و کتاب می‌دانیم؛ با توجه به شرایط اقتصادی کشور کتاب‌‌فروشی در تضاد با سیاست‌های دولت است؛ در‌حالی‌که این کتابفروشی، ماهانه 8 تا 10 هزار جلد کتاب فروش داشت و  به بازار نشر کتاب کشور رونق می‌بخشید.
 
به گزارش ایبنا؛ کتابفروشی بوکلند شیراز با 20 هزار جلد کتاب در ابتدای بلوار ارم شیراز و در نزدیکی دانشگاه شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها