شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
نگرانی کتاب‌فروشان و ناشران از تخفیف‌های 70-80 درصدی در فضای مجازی

رئیس کارگروه کتابفروشان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، با انتقاد از تخفیف‌های نا متعارف در فضای مجازی، وضعیت بازار کتاب را «لجام گسیخته و بی‌حساب و کتاب» خواند و نسبت به تداوم این شرایط هشدار داد.

محمد یراقچی، رئیس کارگروه کتابفروشان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درگفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به فضای کنونی بازار کتاب و تخفیف‌های نامتعارف کتاب در برخی سایت‌ها، گفت: مساله‌ای که امروز موجب ایجاد یک بلبشو در فروش کتاب؛ به‌خصوص در فضای مجازی شده، بحث فروش کتاب در برخی پلتفرم‌ها تا 70 یا 80 درصد تخفیف است که این مساله اهالی نشر و کتابفروشان را بسیار نگران کرده.
 
وی افزود: مشکل کلی ما در این زمینه، این است که ضابطه‌ای برای فروش کتاب؛ به‌ویژه در فضای مجازی وجود ندارد؛ درحالی که در همه کشورها با وجود توسعه فضای مجازی و رشد خرید آنلاین، فروش کتاب ضابطه دارد.
 
یراقچی با بیان اینکه در کشورهای دیگر، هر کتاب‌فروش و سایتی اجازه ندارد که با هر میزان تخفیف که خواست، کتاب بفروشد، عنوان کرد: اکنون بازار کتاب ما لجام گسیخته و بی‌حساب و کتاب شده است و فروش کتاب با تخفیف‌؛ آن‌هم تخفیف‌های غیرمتعارف، به کار فعالان این حوزه لطمه می‌زند.
 
وی افزود: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا همه فعالان صنف به این نتیجه برسند که کار عاقلانه، فعالیت به صورت ضابطه‌مند است و نباید خرید و فروش‌ها، هیجانی باشد.
 
یراقچی درباره ضرورت پرهیز از رفتارهای هیجانی در بازار کتاب توضیح داد: منظورم این است که نباید شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که خریدار به علت تخفیف بالای کتاب آن را خریداری کند، زیرا این کار برای زنجیره صنعت نشر عواقب خیلی بدی دارد.
 
وی با بیان اینکه چنین موضوعی موجب می‌شود مخاطب همیشه دنبال تخفیف؛ آن‌هم با درصدهای بالا باشد، گفت: این تخفیف‌ها و فروش‌های بدون ضابطه، کم‌کم کمر نشر و کتاب‌فروش را می‌شکند و در این میان، آنچه بیشترین آسیب را می‌بیند کتاب است.
 
یراقچی یادآور شد: حتی جنس دست دوم را هم با 70 یا 80 درصد تخفیف نمی‌فروشند! درحالی که امروز برخی در فضای مجازی کتاب را با این درصد‌ تخفیف‌ها به راحتی و بدون هیچ نظارتی می‌فروشند.
 
وی گفت: باید بررسی شود شیوه تولید این کتاب‌ها چگونه است، به چه اساسی قیمت‌گذاری می‌شوند و یک سایت چگونه می‌تواند 70 درصد تخفیف برای آن‌ها در نظر بگیرد.
 
یراقچی با بیان اینکه ساماندهی همه این مسائل به ضابطه نیاز دارد، اظهار کرد: به‌نظرم این ضابطه باید توسط صنف و اتحادیه تعیین شود تا این بازار آشفته به یک ساماندهی خوب و مناسب برسد؛ زیرا سال‌ها است که بازار کتاب به ساماندهی نیاز دارد.
 
وی با اشاره به تشکیل کارگره صیانت از حقوق مولفان و ناشران، افزود: تاکنون توسط این کارگروه اقدامات خوبی برای برخورد با قاچاقچیان کتاب صورت گرفته است؛ ولی کافی نیست و برای حل مساله باید ضوابط توزیع و فروش کتاب در سراسر کشور قانونمند و سپس اجرایی شود.
 
به گفته یراقچی، این کار به همکاری صنفی سراسر در کشور نیاز دارد و کار یک تشکل یا یک شخص نیست. هرکس هم بخواهد به صورت فردی و شخصی کار کند، ممکن است در نهایت به دیگری یا خودش در درازمدت صدمه بزند؛ درحالی که اگر گروهی اقدام شود قطعا به نتیجه خواهیم رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها