دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
باید ابعاد و مفهوم داستان انقلاب تبیین شود/ دلیل استقبال از فیلم «موقعیت مهدی» پرداخت مناسب است

علی چنگیزی، نویسنده برگزیده‌ چندین جایزه ادبی تاکید دارد که در میان آثار داستانی انقلاب اسلامی تنها داستان‌های حوزه دفاع مقدس به برجستگی و درخشش رسیده‌اند و در سایر حوزه‌های ادبیات داستانی انقلاب اسلامی آثار چندان درخشانی خلق نشده که دلیل این امر عدم تبیین ابعاد و مفهوم داستان انقلاب است.

علی چنگیزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با تاکید بر اینکه در بخش داستان انقلاب در حوزه دفاع مقدس تا دهه اخیر داستان‌های خواندنی و پرمخاطب خلق شده‌، عنوان کرد: در دهه اخیر داستان دفاع مقدس کمی تولید شده ضمن اینکه سطح کیفی آثار کاهش یافته است.
 
وی افزود: تا دهه گذشته شاهد خلق آثار داستانی باارزش بسیاری در حوزه دفاع مقدس بوده‌ایم که از جمله موفق‌ترین آنها می‌توان به «سفر به گرای 180 درجه» و «پل معلق» اشاره کرد و نیز در حوزه مستندنگاری دفاع مقدس تولیدات خواندنی موفقی از جمله «آن بیست و سه نفر» خلق شده‌اند.

این نویسنده، محقق و برگزیده جوایز ادبیات داستانی با گلایه از وضعیت موجود اظهار کرد: این برجستگی و توفیق تنها مختص حوزه دفاع مقدس بوده و در حوزه‌های دیگر داستان انقلاب اثر شاخصی را شاهد نبوده‌ایم. برای برطرف شدن این خلا باید در گام نخست ابعاد و مفهوم داستان انقلاب تبیین شود.

چنگیزی همچنین بر ضرورت برنامه‌ریزی و حمایت از ورود آثار باارزش ادبی به پرده سینما و صحنه نمایش تاکید کرد و گفت: اگر داستان‌های انقلاب کمتر مورد توجه سینماگران هستند دلایل متعددی دارد. یکی از علت‌ها کمبود اثر شاخص است و دیگری هزینه و پیچیدگی خلق اثر سینمایی و نمایشی از داستان انقلاب است که سینماگران اغلب تاب آن را ندارند.

وی در پایان گفت: مستندهای ادبی حوزه انقلاب اسلامی به‌ویژه در موضوع دفاع مقدس اگر به خوبی پرداخته شوند؛ قابلیت تبدیل به فیلم‌های پرمخاطب را دارند. از جمله می توان به «موقعیت مهدی» درباره شهید باکری اشاره کرد که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها