سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱
نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ رکورد زد/ رشد ۲ برابر فروش در مقایسه پارسال

سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فروش از ثبت رکورد فروش خبر داد و گفت: نزدیک فروش ۲ برابری را در نمایشگاه امسال به لحاظ ریالی تجربه می‌کنیم که بیشتر از متوسط درصد افزایش قیمت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ششمین نشست خبری سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران، سه‌شنبه (۲۵ اردیبهشت‌ماه) با حضور علی رمضانی سخنگو و قائم‌مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و آزاده نظربلند مدیر کمیته پاسخگویی و اطلاعرسانی با حضور خبرنگاران در ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست، رمضانی به میزان فروش کتاب در ۶ روز نمایشگاه اشاره کرد و گفت: تا پایان روز ششم نمایشگاه کتاب تهران، در بخش حضوری حدود ۲۰۱ میلیارد تومان کتاب فروخته شده است که حدود ۱۳۲ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و ۶۹ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های غیرسمی و کارت به کارت بوده است.

وی افزود: در بخش مجازی نیز حدود ۸۲ میلیارد تومان کتاب فروخته‌شده که ۵۶ میلیارد تومان سهم ناشران و ۲۶ میلیارد تومان سهم کتابفروشان بوده است.

به‌گفته وی، در مجموع ۲۸۳ میلیارد تومان فروش تا روز ششم در نمایشگاه تجربه شده است. در این زمینه باید گفت که میزان فروش سال گذشته ۱۴۴ میلیارد تومان بود. آمار نشان می‌دهد، فروش حدود ۲ برابری را در نمایشگاه امسال به لحاظ ریالی تجربه می‌کنیم که بیشتر از متوسط درصد افزایش قیمت است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ ادامه داد: آمار لحظه‌ای نشان می‌دهد که تاکنون ۴۸۵ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی فروش شده که در قالب ۲۷۲ هزار بسته ساماندهی شده است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه طی دو روز گذشته میزبان مسئولان مختلف بود، گفت: میهمانانی از دولت و سفرای کشورهای مختلف امروز به نمایشگاه آمدند و شهردار تهران تا ساعاتی دیگر از ناشران بازدید خواهد کرد.

وی همچنین به برش نظرسنجی روز ششم اشاره کرد و گفت: این نظرسنجی شامل سوالات مختلف بود، یکی از سوالان این بود که تنوع موضوعی کتاب‌های عرضه‌شده چه میزان رضایت بخش بود که ۷۱ درصد پاسخ خیلی زیاد و زیاد، ۱۴ درصد متوسط، ۷ درصد کم وهشت درصد خیلی کم اعلام کردند.

به‌گفته رمضانی، سه نقطه قوت نمایشگاه از نگاه مردم نیز شامل آب و هوای اردیبهشتی، بازتاب خوب رسانه‌ای نمایشگاه و نظرسنجی از مردم و اعلام روزانه آن بود، همچنین سه نقطه ضعف نیز به‌روز نبودن دستگاه‌های جستجو برای کتاب‌های چاپ شده، کم بودن مدت برگزاری نمایشگاه و تنوع پایین کتاب‌های ناشران خارجی بود.

وی در ادامه گفت: امروز ۳۵ نشست در هشت سرا درحال برگزاری است و ۷۷ نفر در موضوعات مختلف مشغول گفت‌وگو هستند.

به گفته رمضانی، همچنین امروز نشان جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان نیز رونمایی شد و به‌زودی نیز اعضای هیئت علمی آن معرفی می‌شوند.

رمضانی با اشاره به آرای هیئت رسیدگی به تخلفات روز گذشته، گفت: این جلسه ۴ رای داشت که منجر به تعطیلی موقت غرفه سه ناشر و تعطیلی کامل یک غرفه در نمایشگاه شد، این غرفه‌ها به دلیل عرضه کتاب غیر، عرضه کتاب نامتعارف و فعالیت غیر نشر بود.

وی افزود: برای یک ناشر، تعطیلی غرفه و تعطیلی پنل فروش مجازی و کاهش ۵۰ درصدی متراژ غرفه برای حضور در نمایشگاه سال حکم صادر شد.

در ادامه این نشست نیز آزاده نظربلند نیز در سخنانی عنوان کرد: همکاران تا امروز حدود ۳۲ هزار تماس را پاسخگو بودند که شامل ۴۲۰ ساعت تماس ورودی و خروجی بود. ساعت کار در سال گذشته ۹ تا ۲۰ بود که امسال این ساعت تا ۲۳ برای پشتیبانی بخش مجازی ادامه دارد.

به‌گفته نظربلند، در بخش اطلاع‌رسانی نمایشگاه تا ظهر سه‌شنبه (۲۵ اردیبهشت‌ماه) حدود ۴۳۲ هزار جستجو انجام شده است.

نظربلند درباره به‌روز نبودن کارافزارهای جستجوی کتاب در نمایشگاه نیز گفت: از ناشران درخواست شد تا اطلاعات کتاب‌های خود را به‌روز کنند، این در حالی است که برخی از ناشران مطابق با آنچه در غرفه ارائه می‌دهند. به‌روزرسانی نشده است و کتاب مخاطب به همین دلیل پیدا نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها