پنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
نباید تنها هدف نمایشگاه مجازی کتاب، فروش باشد

رکاب درباره اقداماتی که باید در نمایشگاه مجازی کتاب انجام شود، گفت: در این مجموعه باید ناشرهای گمنام معرفی شوند و ناشرانی که کتابشان دیده شده باید بتوانند در نمایشگاه با مخاطب ارتباط مستقیم داشته‌باشند.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی رُکاب، مدیرداخلی کتاب‌فروشی کتاب اسم، با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب باید کتاب به نمایش گذاشته‌شود، گفت: در این مجموعه باید ناشرهای گمنام معرفی شوند و ناشرانی که کتابشان دیده شده باید بتوانند در نمایشگاه با مخاطب ارتباط مستقیم داشته‌باشند. باید در این مجموعه ناشر و نویسنده بتوانند درباره کتاب با مردم صحبت و کتابشان را معرفی کند.

او با تاکید بر اینکه دولت باید به معنی واقعی کلمه نمایشگاه کتاب برگزار کند، افزود: دولت نباید به فکر فروش و تخفیف باشد. در سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب نمایشگاه‌تر بود. ناشرانی مانند کانون، قدیانی و پیدایش فعال بودند و کتاب‌ها را عرضه می‌کردند. در این نمایشگاه‌ها متصدیان نشر درباره کتاب‌ها صحبت می‌کردند و مسائل جانبی درباره کتاب‌ها بود؛ برای مثال اگر کتابی درباره یک شخصیت بود، فردی لباسی مانند شخصیت کتاب برتن کرده بود، و کودکان با تولید کتاب آشنا می‌شدند.

به گفته این کتاب‌فروش اگر دولت نمایشگاه را به شکل مجازی یا فیزیکی برگزار می‌کند، نباید تنها هدفش فروش کتاب باشد زیرا، دیجی‌کالا و سایت‌های دیگر با تخفیف بالا کتاب می‌فروشند. او ادامه داد: اگر دولت می‌خواهد از ناشر حمایت کند، برای او کاغذ تهیه کند، تسهیلاتی برای تولید کتاب ایجاد کند یا کاری کند تا ناشرهای کوچک مجبور به پرداخت مالیات نباشند، دولت باید امکانات زیرساختی در اختیار فعال‌های این حوزه بگذارد.

همه دنبال فروش هستند
مدیرداخلی کتاب‌فروشی کتاب اسم درباره تخفیف وزارت فرهنگ و ارشاد برای کتاب‌ها و امکان پست رایگان کتاب در نمایشگاه مجازی بیان کرد: این اقدامات مشتری را تشویق به خرید می‌کند، اما به این تشویق نمی‌کند که بدانند ناشر و نویسنده چه اقداماتی کردند؟ اینها مانند فروش دیجی‌کالا است که برای مثال بلک فِرایدی برگزار کرده‌باشد. هرکس بیشتر از یک حد بخرد، پست را هم رایگان می‌کنند. اگر فرض را براین امر بگذارید که متصدی آن دولت است و دولت برای خود سایتی زده‌است که امکانات ویژه فروش دارد، هیچ فروشگاهی نمی‌تواند با این فروشگاه‌ رقابت کند.

به گفته او در مجموعه نمایشگاه باید کتاب توسط ناشر و نویسنده به مخاطب ارائه شود و نه اینکه فقط به فروش برسد، مدیر داخلی کتاب‌فروشی کتاب اسم افزود: اگر نمایشگاه کتاب تبدیل به بازاری شود تا هرکس کالای خود را در آن بفروشد، این مکان جمعه بازار نام خواهدداشت. مانند نمایشگاه صنایع غذایی است که به جای اینکه دستگاه‌ها در آن معرفی شود یا به معرفی تولید بپردازند، یک شرکت نوشیدنی اقدام به فروش کند، بدون اینکه درباره کیفیت صحبت کند، یا یک شرکت بيسکويت سازی بدون اینکه درباره سابقه و محصولاتش صحبت کند، فقط در آن مجموعه بيسکويت بفروشد، این دیگر نمایشگاه نیست و  یک بازار برای فروش است.

رکاب افزود: نمایشگاه کتاب فیزیکی و مجازی سال‌ها است به این شکل درآمده‌است. همه دنبال فروش هستند. این در حالی است که اگر ناشرها در سایت‌های شخصی بفروشند از نمایشگاه کارایی بالاتری خواهدداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط