پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
سیستم توزیع به بازنگری و اصلاح نیاز دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: با توجه و بازنگری و اصلاح سیستم توزیع، هم کتاب‌ها به مقصد می‌رسند و هم سطح تیراژ تغییر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، عبدالله بحرالعلومی در جریان اختتامیه چهارمین دوره جایزه کتاب سال اردبیل اظهار کرد: شایسته می‌دانستیم این رویکرد را سالانه برگزار کنیم، اما شائبه این بود که به لحاظ کمی و کیفی اتفاق خوبی نیفتد و هدف تأمین نشود.
 
دبیر جشنواره دوسالانه کتاب سال اردبیل اضافه کرد: پیشنهاد شده است کتاب سال جوان را هم تدبیر کنیم که در باکس قرار خواهیم داد و تلاش می‌کنیم این اتفاق هم بیفتد.
 
وی افزود: دغدغه اساسی ما در سطح ملی اغلب این بوده که سرانه مطالعه در کشور پایین است؛ شاخصه‌های متعددی هم در این مسیر تأثیر دارد، از مسائل اقتصادی گرفته تا مسائل اجتماعی و فرهنگی.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: زمانی که سرانه سواد کم بود، برای بیسوادان جامعه هم تدابیری اندیشیده می‌شد که مطالب کتاب‌ها را به این قشر برسانند، از جمله به شیوه نقالی؛ مهم، رساندن محتوای کتاب به مخاطب است و امروز باید شیوه‌های پیشین به‌روز رسانی شود.
 
وی ادامه داد: اگر رشد علمی را نتیجه کتابخوانی بدانیم، خوشبختانه به نسبت گذشته پیشرفت بسزایی داشته‌ایم و با اینکه جایگاه کتاب غیر درسی لایق جامعه ما نیست، اما کتاب علمی را از این دایره کنار نگذاریم؛ کتاب‌های علمی موازی با کتاب‌های درسی، کم خوانده نمی‌شوند؛ حداقل آمار شمارگان این حوزه چنین نشان می‌دهند.
 
سیستم توزیع نیازمند اصلاح است
بحرالعلومی اذعان کرد: از جمله مسائلی که ما با آن روبه‌رو هستیم، توجه به سیستم توزیع است که باید دقت کرد تا اصلاح شود؛ زیرا به این ترتیب، هم کتاب‌ها به مقصد می‌رسند و هم تیراژ در سطح پایین باقی نمی‌ماند.
 
می‌طلبد که با تجهیز کتابخانه‌های عمومی، مساجد و توسعه کتابخانه‌های سیار، کتب غیر درسی را نیز به مقصد درستی هدایت کنیم و لازم است با کمک دیگر دستگاه‌های فرهنگی این مهم را به انجام برسانیم.
 
امیدواریم جریان «کتاب‌سازی» به «صلح با کتاب» بدل شود
عضو هیئت داوران چهارمین دوره کتاب سال اردبیل نیز اظهار کرد: کتاب، نوشتن است و سیاه کردن؛ اما این سیاهی، نور و سپیدی به ذهن می‌بخشد؛ یعنی نگارش به ما نگرش می‌دهد و ارزش‌ها و باورها را از دانش به نگرش تغییر می‌دهد؛ بدین معنا، اقتدار ادبی ایجاد می‌کند در برابر ابتذال فرهنگی.
 
وی افزود: توفیق داشتم در انتخاب کتاب سال پای ثابت کمیته داوران و ارزیابی کتب استان باشم و با قاطعیت می‌توانم بگویم کتاب‌های این دوره، نسبت به ادوار گذشته سطح بسیار بالاتری داشت.
 
بهنام صحرانورد تصریح کرد: ۴۳۰ تا ۴۶۰ اثر برای داوری به دست ما رسید؛ در سه حوزه ارزیابی شد و در این جریان با سه آیتم اساسی مواجه بودیم: شکل کتاب، عطف و قواعد کتاب‌نویسی، ادبیات (نگارش و ویرایش) محتوا و فحوای کتاب (یعنی نو بودن، بکر بودن، زاویه دید جدید و توجه برای بار اول) اما در این بین، کتاب‌سازی‌های هم داشتیم که امیدوارم به سازش و صلح با کتاب بدل شوند.
 
نماینده مراکز هم در هیأت انتخاب نهایی در نظر گرفته شوند
وی ادامه داد: پس از پالایش اولیه، در گام دوم، در خدمت کمیته علمی بودیم و با توجه به سیاست‌های ارشاد، انتخاب پایانی به عهده ستاد انتخاب در تهران گذاشته شد، در حالی که فکر می‌کنم باید در این‌باره نیز تدابیری اندیشیده شود؛ زیرا به لحاظ بومی، فرهنگی و اقتصادی شاید داوران منطقه بررسی بهتری داشته باشند.
 
عضو هیئت داوران چهارمین دوره کتاب سال اردبیل گفت: پیشنهاد من این است که هیأت ترکیبی برای این منظور تشکیل شود چرا که گاهی اتفاق افتاده کتابی در اردبیل داشته‌ایم، بعد کتابی در تهران نوشته می‌شود و اول شناخته می‌شود، در حالی که برای ما تازگی نداشته است.
 
صحرانورد با بیان اینکه امسال هم مجدد تمکین کردیم و نتیجه به انتخاب آنها اعلام خواهد شد، اضافه کرد: ادعا دارم قریب به ۳۰ کتاب ما یارای رقابت با کتاب سال را در مرکز دارند؛ ادله‌های مختلفی هم برای این ادعای خود می‌آورم؛ اما اگر حمایت خوبی شود، می‌توانیم به کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هم آثاری در زمینه تاریخ اردبیل، تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل، ادبیات (رمان، شعر، نثر و داستان) معرفی کنیم.
 
محفل ادبی شمس عطار اردبیلی به مقام نخست کشوری دست یافت
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل نیز در جریان این رویداد اظهار کرد: محفل ادبی شمس عطار اردبیلی در میان ۳۱ استان کشور مقام نخست را کسب کرد.
 
 پروانه رضا قلی‌زاده گفت: با ظهور پدیده کرونا، برنامه‌های حضوری و محافل ادبی در سراسر کشور، بیشتر به صورت مجازی تشکیل شد و محفل شمس عطار اردبیلی نیز فعالیت خود را در همین دوران با مدیریت دکتر میرزا رسول‌زاده آغاز کرد؛ ضمن اینکه در شهرستان‌ها هم محافل ادبی تشکیل شده و برنامه‌ها طبق روال عادی اجرا می‌شوند.
 
وی ادامه داد: در طول این سال، سطح برنامه طبق شاخص‌های مختلفی که در نظر گرفته شده بود، از جمله تعداد نفرات شرکت‌کننده‌ی که باید پوشش می‌داد، نمره مطلوبی را دریافت کرد؛ به علاوه، محفل شمس عطار در سطح بین‌المللی از جمله با مشارکت اساتید آذربایجان و ترکیه نیز برنامه‌هایی را برگزار کرد؛ به این ترتیب، تمام برنامه‌ها سراسری برگزار شد و مسئولان نیز مشارکت جدی داشتند.
 
 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل تصریح کرد: با برگزاری محافل ادبی به‌ویژه در محل کتابخانه به عنوان پایگاه فرهنگی شهری و روستایی، قصد داریم ماهیت اصلی کتابخانه را بروز دهیم و گرچه ممکن است ایراداتی در بین باشد، اما امید می‌رود بتوانیم بیشتر و بهتر در خدمت جامعه باشیم.
 
بنا بر این گزارش، ضمن پخش کلیپ آثار منتخب، و قصه‌گویی «حدیث محسن‌زاده»، علاوه بر معرفی و تجلیل برگزیدگان حوزه‌های مختلف علمی و ادبی کتاب سال، از فعالان حوزه چاپ و نشر کتاب نیز بدین شرح تجلیل شد: «هاشم اروج‌زاده»، مدیر انتشارات شیران‌نگار؛ «عزیز احدی»، مدیر انتشارات محقق اردبیلی؛ «علی مکارمی‌نیا»، مدیر انتشارات مکارمی؛ «حمید صفری»، مدیر انتشارات نگین سبلان؛ «شهروز گلدوست»، مدیر انتشارات آریتان و «مهران محمدی»، مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها