یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
نقاشی کتاب «حماسه گوراوغلو و قیراتم» بر دیواری در مینیاپولیس آمریکا

«علی بایزیدی» شاعر و پژوهشگر گرگانی از نقاشی نمایه‌ای از کتاب «حماسه گوراوغلو و قیراتم» به قلم استاد و همشهری خود، «سیدحسین میرکاظمی» و به همت یک بانوی نقاش آمریکایی بر دیواری در شهر مینیاپولیس آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، «علی بایزیدی» نویسنده، شاعر و پژوهشگر گرگانی، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول فصلنامه فرهنگی، هنری، ادبی و تاریخی استارباد و مؤلف و گردآورنده‌ی آثاری چون «پارس نگار؛ روزشمار رخدادهای تاریخی استان فارس»، «قصه‌های مادربزرگ؛ حکایت­‌های عامیانه مردم گرگان»، مجموعه شعر «دفتر اول: نقل آخر!»، قابوس بن وشمگیر، میرسید شریف جرجانی، میرفندرسکی از مجموعه‌ی مفاخر و مشاهیر گلستان، گلستان شاعران، لحظه‌های بی‌زمان، است.

وی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا، گفت: از طریق واسطه‌ای خبردار شدم یک بانوی هنرمند نقاش آمریکایی در ماه اوت سال جاری میلادی، در راستای گسترش و اعتلای فرهنگ کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان بر روی یکی از دیوارهای شهر مینیاپولیس، اقدام به نقاشی فهرستی از کتاب‌های داستانی از نویسندگان مختلف از سراسر دنیا کرده است.

وی افزود: متأسفانه تصویر و نامی از این بانوی نقاش و نیز انگیزه‌اش از انتخاب کتاب‌ها و نقاشی نمایی از آن‌ها را ندارم؛ اما وقتی متوجه شدم تصویری از کتاب «حماسه گوراوغلو و قیراتم» به قلم استاد «سیدحسین میرکاظمی» داستان‌نویس معاصر گرگانی نیز بر روی دیوار نقش بسته است، احساس کردم این رویداد می‌تواند جالب‌ توجه مخاطبان فرهیخته خبرگزاری کتاب بوده و شایسته است خبرش از طریق این مرجع، رسانه‌ای شود.
 

بایزیدی ادامه داد: اگر تا چند صباحی پیش، ارتباط نام ایران با شهر مشهور مینیاپولیس آمریکا تنها معطوف به بخش کوچک موزه هنرهای اسلامی مؤسسه هنر مینیاپولیس می‌شد - جایی که آثاری از شهر کاشان در آن دیده می­ شود - اما حالا ارتباط تازه‌­تری نیز به این ماجرا اضافه‌ شده است.

بایزیدی با اشاره به اینکه مینیاپولیس، پایتخت آسیاب‌های آبی دنیا، مرکز شهرستان هنپین و بزرگترین شهر ایالت مینه‌سوتا و شهری تاریخی در دو سوی رودخانه­ معروف و پر آب می‌. سی‌. سی‌. پی بود و نامش هم به معنای «شهر آب» است، افزود: این بانوی نقاش آمریکایی گویا دیوارها را واسطه­ و ابزار انتقال پیام فرهنگی و مبشر فرهنگ کتابخوانی قرار داده که معتقدم کاری بسیار قابل‌تأمل و درنگ به نظر می‌رسد؛ اما نکته­ جالب‌ توجه و مهم آن برای ایرانیان، به­ ویژه اهالی گرگان و گلستان، حضور کتابی از سیدحسین میرکاظمی، داستان‌نویس مشهور معاصر، در ردیف این کتاب‌های نمادین کودک و نوجوان است.

پژوهشگر گرگانی ادامه داد: گوراغلو یا کوراغلو از داستان­‌های افسانه‌­ای و حماسی مردمان ترک، ترکمن و آذری است و به معنای عام­ کورزاده یا به معنای درست­‌تر، پهلوان‌­زاده است.
 
 
وی افزود: کتاب حماسه «گوراغلو و قیراتم» اثر سید حسین میر کاظمی با مضمونی از داستان‌های افسانه­‌ای ترکمن، در سال 1372 با تیراژ 5000 جلد توسط انتشارات روزبهان در تهران با نقاشی جمشید راستی، روانه­ بازار کتاب شده بود.

بایزیدی ادامه داد: از دیگر کتاب‌هایی که نقاشی آن روی این دیوار به چشم می‌خورد، «جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» اثر دکتر دلیا آونز آمریکایی است که در سال 2018 منتشر شده است. این کتاب در ایران توسط محمدامین جندقیان بیدگلی و به همت انتشارات روزگار ترجمه و منتشر شده است.

وی افزود: همچنین در این دیوار، نمایه‌ای از کتاب «زنگ در به صدا درآمد» اثر پت‌هاچینز (2017-1942) بریتانیایی دیده می‌شود که در سال 1986 انتشار یافته است.


علی بایزیدی درباره سیدحسین میرکاظمی نویسنده‌ گرگانی هم عنوان کرد: میرکاظمی که از او به‌عنوان پدر داستان‌نویسی گرگان و استان گلستان یاد می‌شود، متولد 1321 گرگان است و با نزدیک به شش دهه فعالیت در حوزه­‌های داستان‌نویسی، آموزگاری، روزنامه‌نگاری، نشر، کتاب‌فروشی، پژوهشگری و گردآوری افسانه‌ها و اسطوره‌های مردم شمال و این اواخر نقاشی، یکی از مشهورترین چهره‌­های معاصر فرهنگی و ادبی گرگان و گلستان به شمار می‌رود.

پژوهشگر گرگانی ادامه داد: او در سال­‌های پیش از انقلاب از اعضای کانون نویسندگان ایران بود و در بهار 1358 با راه‌­اندازی کانون نویسندگان و شاعران گرگان بیش از سه سال به گسترش و اعتلای فرهنگ و ادب گرگان و دشت کمک شایانی کرد.
 
 
وی افزود: مجموعه «کتاب فصل» او در سه مجلد چهار شماره‌­ای که با همیاری اعضای کانون انتشار می­‌یافت، نخستین مجله­ فرهنگی منطقه در سال‌­های پس از انقلاب و نخستین مجله­ مستقل فرهنگی در تاریخ مطبوعات گرگان به‌حساب می­‌آید. همچنین وی برنده­ جایزه­ قلم زرین مجله مشهور گردون به مدیریت عباس معروفی در سال 1373 است. او این جایزه را به خاطر انتشار رمان صاحب سبک و متفاوت «یورت» دریافت کرد.

بایزیدی ادامه داد: از وی تا به امروز آثار متعددی در حوزه بزرگسال، کودک و نیز ادبیات عامه منتشر شده است که به‌عنوان نمونه می‌توان به آثاری چون یورت، آلامان، کفچه‌مار، گندم شورا، زن و اين گمان، سایه‌های بوته تمشک، باغ زيتونی چشم، من و رستم و گُرز و افراسياب، مادرها تمام‌شدنی نيستند، چهل گيسو طلا، قصه‌های مردم مهربان و مرغ نوروزي و عيد نوروز اشاره کرد.


در همین حال و با بررسی‌های بیشتر که ازسوی خبرنگار ایبنا انجام شد، مشخص شد که علاوه بر «حماسه گوراوغلو و قیراتم»، کتاب «33 قصه از سرزمین ایران» هم توسط این بانوی نقاش آمریکایی بر دیوار یادشده نقاشی شده است. «سی و سه قصه» مجموعه‌ای از قصه‌های عامیانه و با روایت‌هایی تازه از قصه‌های کهن ایرانی است که در انتهای هر قصه، به مشخصات راوی و محل سکونت وی اشاره شده است. این مجموعه را نشر قدیانی منتشر کرده است.

 
«کورا‌ هایس» بانوی هنرمند نقاش و تصویرگر کتاب کودکان، دانش آموخته دانشگاه میشیگان در رشته علوم زیستی، ساکن مینه سوتا و از سال 2015 عضو انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک (SCBWI) است. او به همراهی جمعی از هنرمندان و دوستداران فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جایی حوالی «میدان جورج فلوید» در شهر مینیاپولیس، این آثار را روی دیواری نقاشی کرده‌اند.
 
 
از دیگر نمونه کتاب‌های نقاشی شده روی این دیوار می‌توان به کامیون آبی کوچک به قلم آلیس شرتل و شب به خیر ماه به قلم مارگارت وایز براون، اشاره کرد.


یادآوری می‌شود، در بهار سال 1396 به همت گردانندگان فصلنامه استارباد، به مناسبت هفتادوپنجمین سالروز تولد سیدحسین میرکاظمی، با انتشار تمبر یادبود اختصاصی در برنامه­‌ای خصوصی از این نویسنده شهیر و نامدار گرگان با حضور در منزلش تقدیر ویژه به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها