جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
تابستانه کتاب1400؛ افزایش اعتبار، موثر اما ناکافی

افزایش 50 درصدی اعتبار مشتریانِ طرح تابستانه 1400 به 300 هزار تومان که به نظر می‌رسد متاثر از شرایط بازار کتاب به‌ویژه کمبود کاغذ تعیین شده، به‌اعتقاد برخی کتاب‌فروش‌های عضو طرح، همچنان ناکافی ارزیابی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، هجدهمین دوره طرح‌های فصلی در قالب تابستانه کتاب 1400، بعد از گذشت 6 روز، امروز 15 مرداد‌ماه به پایان می‌رسد. در این دوره 974 کتاب‌فروشی از سراسر کشور مشارکت کردند که در مقایسه با دوره قبل یعنی بهارانه کتاب با 860 عضو، افزایش میزان مشارکت را شاهد بودیم. از‌جمله تفاوت‌های قابل تامل در این دوره افزایش سقف خرید مردم از 200 به 300 هزار تومان است که به‌نظر می‌رسد، متاثر از افزایش قیمت کاغذ و مشکلات ناشران در تولید کتاب تعیین شده است. 

دیدگاه‌ کتابفروشان درباره این دوره که آخرین طرح حمایتی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم محسوب می‌شود، متفاوت و گاهی متضاد به نظر می‌رسد.     

پیام ملکی، از فروشندگان کتاب‌فروشی آیلار، مشکل اصلی کاهش خرید کتاب در جامعه را نتیجه مشکلات اقتصادی عنوان می‌کند و معتقد است؛ در جریان برگزاری طرح‌های فصلی، فروش کتاب بالا می‌رود؛ اما در مجموع توان مالی برای خرید کتاب وجود ندارد. خیلی از مردم به خرید کتاب و مطالعه علاقه دارند، اما گرانی کالا‌های اساسی از‌جمله مسکن، ارزاق و هزینه‌‌های ایاب و ذهاب مانع شده تا مردم کتاب بخرند.  

به گفته او هرچقدر هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، اقدامات تشویقی برای تهیه کتاب را در دستور کار قرار دهند، به‌نظر می‌رسد، مردم حق دارند در شرایط اقتصادی کنونی توان خرید نداشته باشند.  علاوه‌بر مسائل اقتصادی، در دو سال همه‌گیری بیماری کووید19، تعداد کتاب‌فروشان در حال کاهش است.

ملکی درباره زمان مناسب تر اجرای طرح‌های حمایتی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران چنین پیشنهاد کرد: به نظرم اوایل اردیبهشت‌ماه، بهترین زمان برای برگزاری بهارانه، اواخر شهریور بهترین زمان برگزاری تابستانه، برای پاییزه اواخر مهر یا اوایل آبان زمان مناسب‌تری است؛ همچنین اگر زمستانه را یک یا دو هفته مانده به نوروز برگزار کنند، مردم به منظور هدیه عیدی، کتاب می‌خرند.

ملکی درباره استقبال از طرح و ارتباط آن با مکان کتاب‌فروشی توضیح داد: طبیعی است که کتاب‌فروشی که انتهای پاساژ قرار دارد، فروش کمتری نسبت به کتاب‌فروشی‌هایی که ابتدای پاساژ فعالیت می‌کنند، داشته‌باشد. به همین دلیل اعتبار کتاب‌فروشی آیلار معمولا  تا پایان طرح تمام نمی‌شود. یک دوره که اعتبار پیش از زمان طرح، تمام شد، مسئولان آن را شارژ کردند.

 این کتاب‌فروش معتقد است با پایان اعتبار کتاب‌فروشی‌های خیابان اصلی، تمایل مشتری‌ها برای مراجعه به کتابفروشی‌های انتهای مجتمع‌های تجاری افزایش پیدا می‌کند.

افزایش اعتبار در خرید دوستداران کتاب مؤثر بود
کاغذ دولتی در ماه‌های اخیر به دست ناشران نرسیده‌ است، همین مساله موجب افزایش قیمت کتاب شده‌ است، حتی تعدادی از ناشران، چاپ مجدد کتاب‌هایشان را متوقف کرده‌اند و در انتظار توزیع کاغذ دولتی هستند. افزایش 50 درصدی اعتبار مشتریان در طرح تابستانه، در خرید عناوین مورد نیاز دوستداران کتاب موثر بوده است.

آرش کریمی، مدیرفروش بوکلند پالادیوم این افزایش اعتبار مشتریان را برای خرید کتاب کافی نمی‌داند و به خبرنگار ایبنا می‌گوید: سقف خرید 300 هزار تومانی برای برخی از مشتریان راضی‌کننده است. همچنین اعتبار کتاب‌فروش‌ها به نسبت استقبال خوب مردم کم است و اعتبار بیشتر کتاب‌فروشی‌ها پیش از اتمام تاریخ طرح، تمام می‌شود. 

افزایش اعتبار مشتری، مفر حیات کتاب‌فروش است
افزایش 50 درصدی اعتبار مشتری‌ها در هجدهمین دوره طرح‌های حمایتی، به گفته کتاب‌فروشان اقدامی تاثیرگذار در اجرای بهتر طرح تابستانه است.

هومن بختیاری، سرپرست کتاب‌فروشی آوند با بیان اینکه هرچه اعتبار مشتریان بیشتر شود، شرایط برای کتاب‌فروش‌ها هم بهتر خواهد شد، گفت: افزایش اعتبار مشتریان مفر حیات برای کتاب‌فروش‌ها است. در دوره‌های قبل کمبود اعتبار نداشتیم و حتی از اعتبار کتاب‌فروشی باقی می‌ماند، به احتمال زیاد با اعتبار در نظر گرفته‌ شده در این دوره، هم بتوانیم تا پایان هفته به ارائه تخفیف ادامه بدهیم.

وی با اشاره به اینکه معمولا کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای اخبار مرتبط با کتاب را دنبال می‌کنند و از این طرح خبر دارند، بیان کرد: از طرف کتاب‌فروشی در صفحه اینستاگرام خبر شروع تابستانه را منتشر کردیم، همچنین هر روز خبرهایی را استوری می‌کنیم. این تنها اقدامی است که به‌عنوان کتاب‎‌فروشی می‌توانیم انجام بدهیم.

به گفته این کتاب‌فروش استفاده از تخفیف طرح تابستانه برای مشتری‌‌ها از طریق سایت کتاب‌فروشی هم ممکن است و مسئولان فروش با دریافت کد ملی مشتری، این امکان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط