شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
دوبیتی‌های شاعر سرپل‌ذهابی در «كه‌موته‌رانه» به چاپ رسید

مجموعه شعر کُردی «كه‌موته‌رانه» (به‌معنای كبوترانه) تازه‌ترین اثر رضا جمشيدی، شاعر سرپل‌زهابی است که توسط انتشارات ديباچه در کرمانشاه در 500 نسخه به چاپ رسيده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، مجموعه شعر کُردی «كه‌موته‌رانه» شامل ۱۹۶ دوبیتی کُردی به گویش كلهری است که در ۱۱۰ صفحه به بازار نشر عرضه شده است.

این کتاب هجدهمین اثر رضا جمشیدی، شاعر اهل سرپل‌ذهاب است. این شاعر جوان به دو زبان فارسی و کُردی شعر می‌سراید و در اکثر انجمن‌های شعر کرمانشاه حضور داشته و بیشتر سروده‌هایش به زبان کُردی در قالب غزل، مثنوی و دوبیتی است و در اشعار فارسی بیشتر در قالب غزل شعر سروده است.

وی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا از این کتاب به‌عنوان دومین مجموعه دوبیتی خود یاد کرد و گفت: «دواره چوزه ده‌یم» (به‌معنای دوباره جوانه می‌زنیم)، نخستین مجموعه دوبیتی من است و اکنون «كه‌موته‌رانه» به‌عنوان یك مجموعه اختصاصی از دوبیتی نیز به‌چاپ رسیده است.

جمشیدی ادامه داد: این مجموعه در تیرماه جاری به‌چاپ رسید که چهارمین کتاب کُردی من است که همزمان با کتاب «شیرین خه‌و» نوشته بیژن ارژن به‌چاپ رسید و سعی كرده‌ام تمام تجربه‌های خود را در این قالب به‌صورت اختصاصی چاپ كنم.

وی با تاکید بر اینکه قالب دوبیتی از قالب‌های محبوب در ادبیات کُردی و فارسی است، یادآور شد: کرمانشاه جدای از ادبیات کُردی کرمانشاهی، کلهری یا جنوبی، پایگاه و مرکز اصلی شعر لکی، هورامی، جافی و گوران است و از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.

این شاعر کرمانشاهی در مورد دیگر آثارش افزود: کتاب «فراتر از جنگ» به چاپ سوم رسیده که به زبان کُردی سورانی هم در کشور نروژ توسط عزیز پیری شرفوندی ترجمه شده است.

وی یادآور شد: این کتاب یک داستان بلند ضدجنگ است و با توجه به موضوع داستان، ماهیتی صلح‌طلب و ضدجنگ دارد. شخصیت زنان در این داستان برجسته شده است و استقبال خوب بوده است.
 

جمشیدی از چاپ سه مجموعه دیگر شعر کُردی خبر داد و گفت: مجموعه شعر «بافه» كه شامل اشعاری از شاعران استان‌های كرمانشاه، ایلام، خانقین و لرستان است و به دو زبان كُردی كلهری و لكی در دست چاپ است.

وی از دو مجموعه شعر دیگرش به نام‌های «په‌ری وه‌چ» و «نازار ئاسمان كه‌» به‌عنوان آثار آماده چاپ خود خبر داد كه شامل غزل، مثنوی و دیگر قالب‌های رایج در شعر کُردی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها