شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
باید راه را برای ایجاد گفتمان نقد در ادبیات کُردی باز کرد

هشتمین شماره مجله ادبی «ئاوزین» به عنوان مجله انجمن علمی دانشجویی گروه زبان و ادبیات کُردی دانشگاه کردستان در اولین قدم در حوزه نقد و نظریه ادبیات کودک و نوجوان کُرد، یک شماره از مجله خود را به این موضوع اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، چند سالی است که در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان کُرد فعالیت­‌های موثری اعم از چاپ و نشر کتاب کودک و نوجوان به زبان کُردی صورت می‌گیرد که نوید آینده­ روشنی را برای این ژانر مهم به زبان کُردی رقم خواهد زد. با توجه به متمرکز شدن بیشتر این فعالیت‌­ها به صورت شعر و داستان برای کودکان، نقد و نظریه ادبیات کودک و نوجوان به زبان کُردی رشد کمتری را به خود دیده است و ضرورت این مهم در جامعه کُردی، بیشتر از قبل حس می‌شود.

در این میان مجله علمی فرهنگی «ئاوزین»، به عنوان مجله انجمن علمی دانشجویی گروه زبان و ادبیات کُردی دانشگاه کردستان در سنندج، به عنوان اولین قدم در حوزه نقد و نظریه ادبیات کودک و نوجوان کُرد، این نشریه یک شماره از مجله خود را به این موضوع اختصاص داد که در نوع خود به عنوان اولین تلاش جدی در حوزه نشریه‌­ای نقد و نظریه کودک و نوجوان کُرد به شمار می‌آید.

مجله ادبی «ئاوزین» از بدو تاسیس رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان، توانسته است با انتشار هشت شماره در حوزه ادبیات و مطالعات فرهنگی، نقش مهمی را در حوزه نشریات دانشجویی ایفا کند و با استقبال جامعه خارج از دانشگاه و بعضاً خارج از ایران هم روبه‌رو شود.

آرش مهربان نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات و کودکان و نوجوان کُرد و سردبیر این شماره تخصصی «ئاوزین» به خبرنگار ایبنا گفت: ادبیات کودک و نوجوان کُرد مدتی است که به‌صورتی جدی و علمی قدم‌هایش را به‌خوبی پیش می‌برد و ضرورت نقد این حوزه، یکی از مهم­ترین دغدغه‌های بنده به عنوان کسی است که چند سالی در این حوزه به صورت جدی فعالیت می‌کنم.

وی افزود: قطعا وجود چنین رویکردی به نسبت هر بخش مطالعاتی، می‌تواند زمینه رشد و توسعه آن را به‌خوبی تضمین کند و آن را به پیش ببرد؛ که ادبیات کودک و نوجوان هم از این قاعده مثتنی نیست و لازم است که توجه بیشتر و جدیتری به آن صورت گیرد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که یکی از شماره‌های مجله علمی، فرهنگی ادبی «ئاوزین» را تحت عنوان «فایل ویژه و تخصصی نقد و نظریه ادبیات کودک و نوجوان کُرد» منتشر کنیم.


وی ادامه داد: بعد از اعلام فراخوان ارسال مقاله به نشریه، با استقبال نویسندگان و علاقمندان این حوزه مواجه شد که بعد از داوری مقالات ارسالی، 13 تا مقاله و یادداشت پذیرفته و منتشر یافتند که از آنها می‌توان به مصاحبه­‌ منتشر نشده­‌ای از خانم ثریا قزل ایاغ اشاره کرد که توسط جبار شافعی‌زاده، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان آماده شده و برای اولین بار از این مجله منتشر شده است که ترجمه کُردی آن توسط سعیده دیهیم دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی به زبان کُردی نیز ترجمه شده است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات و کودکان و نوجوان کُرد با اشاره به مطالب و عنوان‌های دیگر این فایل تخصصی بیان کرد: از دیگر مقالات این نشریه می‌توان به مقاله‌ای تحت عنوان «فراداستان، تفکر انتقادی و ساختار روانشناختی کودک از دکتر یعقوب خضری، دکترای روانشاسی تربیتی»، ترجمه مقاله­ ای از فلیپ ج اسمیت، متخصص حوزه فلسفه تربیتی تحت عنوان «فسلفه تربیتی چیست؟» که توسط احمد شبانی متخصص فلسفه تربیت ترجمه شده، یادداشتی از رستم خاموش از نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان اقلیم کُردستان عراق تحت عنوان «اهمیت نقد در ادبیات کودک»، یادداشتی از امین محمد از نویسندگان دیگر حوزه کودک و نوجوان اقلیم کُردستان عراق تحت عنوان «چگونه برای کودکان بنویسیم؟» اشاره کرد.

مهربان با بیان اینکه در این مجله به موضوعات دیگری در حوزه نقد ادبیات کودک و نوجوان پرداخته شده است، افزود: «بنیان فرهنگ نویسی و جایگاه فرهنگ کلمات کودکان در زبان کُردی» از ادریس ناری‌زاده، مقاله‌ای تحت عنوان «فولکلور کُردی و ادبیات کودکان کُرد» از زیاد رشاد قادر نویسنده­ حوزه ادبیات کودک در اقلیم کُردستان عراق، یادداشتی از علی محمد رشید برزنجی با موضوع «در راه پیشبرد ادبیات کودکان»، مقاله­‌ای تحت عنوان «نگاهی به داستان فولکلور "ملووچک زرده"» به گویش کُردی کلهری از زانا قزوینه، «اهمیت نوشتن برای کودکان به زبان بریل» توسط سوزی موفاق غفور نویسنده اهل اقلیم کردستان عراق، ترجمه داستانی تحت عنوان «پیمان جنی و بررسی جنبه­‌های فلسفه اخلاقی آن» توسط کامل کیانپور و فاتح سلیمانی و آخرین یادداشت با عنوان «بررسی داستان سیندرلا با تاکید بر روایات کُردی» از اسامه بوتیمار اشاره کرد.

وی همچنین گفت: نکته­‌ای که بسیار حائز اهمیت است، ادامه دادن فعالیت آن است که قطعا در آینده‌­ای نزدیک با رویکردی علمی و تخصصی ­تر این مهم را پیش خواهیم برد و امیدواریم که بتوانیم تلاش­‌هایمان را به سوی مجله‌ای مستقل دانشگاهی ببریم و گفتمان نقد ادبیات کودک و نوجوان به زبان کُردی را وسعت بخشیم، رسیدن به چنین هدفی لازمه همکاری اعضاء علمی دانشگاه‌­ها، نویسندگان و پژوهشگران کُرد است تا با هم بتوانیم با نقد این ژانر مهم، ادبیاتی را پایه­‌گذاری کنیم که در شأن کودکان و نوجوان کُرد باشد.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان در خصوص شماره‌های بعدی این نشریه با موضوع کودک و نوجوان اضافه کرد: در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی برای شماره­‌های آینده که این بار به‌صورتی جدی‌تر و علمی­‌تر خواهد بود هستیم و امیدواریم که این مهم، مسیر رشد و پیشرفت ادبیات کودکان و نوجوانان کُرد را هموارتر سازد. چون معتقدم ادبیاتی رشد خواهد کرد که راه برای ایجاد گفتمان نقد در آن باز باشد و بر اساس خط مشی که در آن برای پیشبرد بهتر ایجاد می‌شود، ادبیات کودکان و نوجوانان را به افق‌هایی بالاتر رساند.

مهربان یادآوری کرد: با توجه به اینکه این تلاش اولین قدم جدی در این حوزه است، کار ما خالی از نقد نیست، که امیدوارم صاحب نظران این حوزه با انتقاد، پیشنهاد و حمایت­هایشان مسیرمان را هموارتر سازند و بهترین­‌ها برای کودکان و نوجوانان مان خلق کنیم.

به گفته سردبیر این شماره تخصصی «ئاوزین»، نسخه اینترنتی این مجله هم‌اکنون در  سایت دانشگاه کردستان به نشانی https://uok.ac.ir/fa/news/story.aspx?NewsID=55127 منتشر شده است و در شمارگان 200 جلد به صورت چاپی در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها