سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰
ستایش صلح در آثار پل استر

خجسته کیهان، مترجم : شهرت پل استر از نگاه نوین او به انسان و به جهان نشات می‌گیرد. این نویسنده وضعیت انسان معاصر در عصر عدم قطعیت‌ها و حوادث ناشناس را به خوبی درک کرده است. شخصیت‌های او سرگردانی‌های زندگی امروزی را تجربه می‌کنند...

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خجسته کیهان، مترجم آثار داستانی پل استر -نویسنده امریکایی-:  شهرت پل استر از نگاه نوین او به انسان و به جهان نشات می‌گیرد.
 این نویسنده وضعیت انسان معاصر در عصر عدم قطعیت‌ها و حوادث ناشناس را به خوبی درک کرده است. شخصیت‌های او سرگردانی‌های زندگی امروزی را تجربه می‌کنند. نوعی سرگردانی جهان شمول و بدون مرز. هرچند محیط داستانی او اغلب در نیویورک می‌گذرد، اما درگیری‌ها و مصائب شخصیت‌هایش، فارغ از محل وقوع داستان، همان‌چیزیست که آدمیان عصر حاضر در جای‌جای کره خاکی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

البته انتقاد از زندگی امریکایی در آثار او واضح است. سرگردانی و تنهایی انسان معاصر غرب را به بوته نقد می‌کشد و شهر نیویورک در آثارش «شهر گناه» و کلان‌شهری بی‌هویت جلوه می‌کند. آدم‌های داستانی استر در این شهر بی‌پایان پرسه می‌زنند. گویی هر چه آن را بپیمایند به پایان نمی‌رسد و به هرکجا که می‌رسند، نشانه‌ای از تناقض و تبعیض می‌یابند. هیچ‌چیز سرجایش نیست. نیویورک برای استر نماد سرمایه‌داری است. نماد هیولایی که همه‌چیز را می‌بلعد.

با همه این احوال، آثار این نویسنده چند وجهی و جهان‌پسند است. اگر او در موضع‌گیری‌های شخصی به مسائل روز می‌پردازد، کاخ سفید را به سخره می‌گیرد و سیاست‌های جنگ‌طلبانه ایالات متحده را زیر سوال می‌برد، اما در آثارش بسیار فراتر از این‌ها می‌نویسد. نمی‌توان آثار او را همچون برخی دیگر از روشنفکران امریکایی دارای تاریخ مصرف دانست و یا منحصر به یک کشور خاص قلمداد کرد. آنچه استر می‌نویسد تصویر تباهی جامعه انسانی است و شهر بی‌در و پیکر نیویورک تنها نمونه‌ای برای‌ آن.

استقبال‌ کتاب‌خوان‌های فارسی‌زبان از آثار این نویسنده یک امر عجیب یا خارق‌العاده نیست. در واقع اگر چنین استقبالی اتفاق نمی‌افتاد عجیب بود. جامعه ادبی مترقی ایران، همگام با سایر کشور‌های جهان به آثار این نویسنده توجه نشان داه است.

گاهی تصور می‌شود موج پل‌استر خوانی در ایران، تصنعی است و عده‌ای بر اساس یک دیدگاه سنتی گمان می‌کنند این موج سال‌ها قبل از سایر کشور‌های جهان عبور کرده و اکنون به ایران رسیده‌ است. این دو باور سخت اشتباه است.
 نگارنده در سفر اخیر خود به فرانسه شاهد استقبال پرشور از آثار استر در این کشور بود. تبلیغ جدید‌ترین آثار استر بر روی اتوبوس‌ها و مترو نقش بسته بود و استر برای جوانان فرانسوی نیز همچون فارسی زبان‌ها جایگاه ویژه‌ای یافته است. در سایر کشور‌های جهان نیز کمابیش این‌گونه است. جالب‌تر این نکته که کشور‌های صلح طلب و ملت‌های متمدنی چون ملت ژاپن یا سوییس بیشتر از آثار این نویسنده امریکایی استقبال کرده‌اند. به هرحال استر کسی است که از قلب امریکا، با جنگ‌افروزی‌ها و سیاست‌های تبعیض‌آمیز این کشور به مخالفت پرداخته است. آن هم نه در قالب نطق‌های سیاسی آتشین و خطابه‌های کسالت‌ آور. بلکه در داستان‌هایی بسیار امروزی و در میان سطور کتاب‌هایی جذاب و خواندنی. از زبان شخصیت‌هایی که در دنیای مدرن زندگی می‌کنند و همان گونه زندگی می‌کنند که همه ما.

جای خرسندی دارد که جامعه فرهنگی ما، خلاف آنچه عده‌ای می‌پندارند، نه در پی آثار مبتذل و سطحی روانه شده و نه تحت تاثیر محصولات غربی ویران‌گر فرهنگ قرار گرفته است. ترجمه، انتشار، تجدیدچاپ و فروش بالای آثار استر در کشور ما گواه این امر است که اگر نویسنده‌ای غربی در ایران مورد استقبال قرار می‌گیرد، همان نویسنده‌ای است که علاوه بر ارزش‌های ادبی، مستقل از سیاست‌های تهاجمی غرب عمل می‌کند.



مرتبط: کلمات امریکایی در نقد امریکا (چرا ایرانیان پل استر می‌خوانند)

پل استر کیست

این نویسنده با نام کامل پل بنجامین استر در تاریخ ۳ فوریه ۱۹۴۷ میلادی در نیویورک از پدر و مادری متعلق به طبقه متوسط به دنیا آمد. او در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد و مدرک لیسانس و فوق لیسانس خود را از این دانشگاه دریافت کرد. استر بعد از پایان تحصیلاتش به فرانسه رفت و چهار سال در این کشور زندگی کرد و سپس در سال ۱۹۴۷ به آمریکا بازگشت. استر پس از بازگشت به امریکا با لیدیا دیویس نویسنده امریکایی ازدواج کرد، ولی این ازدواج دوام نیاورد و به طلاق انجامید. او در سال ۱۹۸۱ با سیری هوست‌وت رمان‌نویس و روزنامه‌نگار، آشنا شد و با او ازدواج کرد. این زوج در حال حاضر با یکدیگر در بروکلین (نیویورک) زندگی می کنند.

شهرت استر بیشتر به خاطر مجموعه «سه‌گانه نیویورک» به دست آمده است. همچنین از فیلمنامه‌های او می‌توان به «لولو روی پل» اشاره کرد. این نویسنده همچنین برخی از شهرت خود را مدیون برخی از رمان‌های پلیسی و جنایی است که بخش عمده‌ای از کارهای اولیه او را در نویسندگی تشکیل می‌دهند. استر تا به امروز ۱۱ رمان و مجموعه داستان، یک مجموعه شعر، ۵ نمایشنامه و فیلمنامه و سه مجموعه مقاله و یا زندگی‌نامه خودنوشت (autobiography)، به انتشار رسانده است. وی همچنین شش کتاب ترجمه شده و جمع آوری سه مجموعه داستان از نویسندگان مختلف را نیز در کارنامه فرهنگی خود ثبت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط