یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
انقلاب اسلامی را باید از بالای دکل تحلیل کرد؛ نه خاکریز

حجت‌الاسلام ولی ابرقویی نویسنده و پژوهشگر با اشاره به وجه تسمیه کتاب «دکل» گفت: انقلاب اسلامی را باید از بالای دکل تحلیل کرد نه از داخل خاکریز. از بالای دکل بهتر می‌توان میزان نفوذ و صدور انقلاب را مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزای کتاب ایران (ایبنا) در قم، به مناسب دهه فجر انقلاب، به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با همکاری کتابخانه آستانه مقدس حضرت معصومه (س) نشست کتابخوان انقلاب اسلامی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به‌صورت مجازی با حضور حجت‌الاسلام روح‌الله ولی ابرقویی نویسنده و پژوهشگر، علی شیرخانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، عبدالوهاب فراتی و حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام ابرقویی، با معرفی کتاب «دکل» سخنان خود را آغاز کرد و گفت: ماجرای کتاب «دکل» در یک دبیرستان و در قالب هشت زنگ به تصویر کشیده شده است. این کتاب در اصل، مستند ولایت‌گونه از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که سعی شده به صورت جوان‌پسند برای مخاطبین به تصویر کشیده شود.
 
وی ضمن برشمردن محاسن کتاب نظیر ارائه مثال‌های جوان‌پسند و استفاده از تکنیک‌های اقناع، افزود: شناخت صحیح گذشته همان‌طور که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، یکی از راه‌های اقناع نسل کنونی است که باید در بسیاری از مسائل کلان نیز مورد توجه قرار گیرد. در این کتاب، شبهات مطرح توسط نسل جوان به صورت مبنایی پاسخ داده شده است.

نویسنده کتاب «دکل» به ذکر بحث دشمن‌شناسی و لزوم شناسایی ترفندهای آن جهت تاثیر بر نظام اسلامی پرداخت و تصریح کرد: دانش‌آموزان و خوانندگان از این بخش کتاب بسیار استقبال کرده‌اند، زیرا بسیار کاربردی است و مسائل مطرح شده برای جوان امروزی با توجه به فضای کنونی، ملموس است.
 
این نویسنده و پژوهشگر در پایان به وجه تسمیه کتاب پرداخت و تاکید کرد: انقلاب اسلامی را باید از بالای دکل تحلیل کرد نه از داخل خاکریز. از بالای دکل بهتر می‌توان میزان نفوذ و صدور انقلاب را مشاهده کرد. از بالا بهتر می‌توان دشمن و دستاوردهای انقلاب را رصد کرد و از بالا بهتر می‌توان نقاط ضعف و میزان نفوذ را دید و در صدد رفع آن بر آمد.
  
علی شیرخانی با معرفی کتاب «انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن» گفت: این اثر توسط یک نویسنده آمریکایی در زمانی که شوروی سابق در آستانه فروپاشی و آمریکا یک قدرت جهانی بود، نوشته شده است. به نظر نویسنده کتاب، انقلاب ایران دگرگونی اساسی در جهان ایجاد کرد و در نیمه دوم قرن بیستم کمترین رویدادی بدین تاثیرگذاری در جهان اتفاق افتاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با اشاره به فصل‌های کتاب تصریح کرد: در کتاب حاضر، برای شناخت دقیق انقلاب ایران، تاریخ و مذهب ایران مورد بررسی قرار گرفته است. ایده تشکیل حکومت شیعی در ایران از دوران مشروطه شروع شده و در انقلاب اسلامی به ثمر نشسته است. به زعم نویسنده کتاب «انقلاب ایران»، انقلابی شیعی است و رهبر آن هم یک مرجع دینی است.

وی بر تلقی اشتباه فرقه‌ای دانستن انقلاب ایران از منظر نویسنده کتاب پرداخت و  اضافه کرد: نویسنده بازتاب‌های انقلاب اسلامی ایران را در سه بخش منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و جهانی بررسی کرده است. این نویسنده بازتاب‌های انقلاب را از عراق شروع کرده و سپس به لبنان، کشورهای حوزه خلیج فارس، قفقاز، آسیای مرکزی و شمال آفریقا پرداخته است. نویسنده حتی در این کتاب، پیش‌بینی رابطه ایران و آمریکا و چالش‌های آن را نیز برشمرده است که می‌تواند مورد توجه سیاسیون کنونی نیز باشد.

این پژوهشگر حوزه علوم سیاسی نقاط ضعف و قوت کتاب را برشمرد و افزود: از نقاط قوت کتاب حاضر، نگارش توسط فردی خارجی و بدون داشتن تعصب نسبت به انقلاب اسلامی است. همچنین نقطه ضعف آن نداشتن نگاه عمق و دقیق به انقلاب اسلامی و تحلیل آن از منظر جنبه‌های ظاهری و سطحی است.
 
در بخش دیگری از این برنامه عبدالوهاب فراتی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به معرفی کتاب خود با عنوان «گونه‌شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم» پرداخت و گفت: ایده اصلی کتاب مربوط به شناسایی جریان‌های فکری سیاسی حوزه قبل و بعد از انقلاب اسلامی است. جریان‌های سیاسی و فکری حوزه قبل از انقلاب به دو گونه منزوی و فعال بود.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن برشمردن ویژگی‌های جریان فکری و سیاسی منزوی قبل از انقلاب، یادآور شد: قبل از انقلاب اسلامی ایران جریان منزوی و ساکت که بیشتر منفعت طلب بود، از ورود به جریانات سیاسی دوری می‌کردند، اما جریان فعال و پویا به جنبه‌های اجتماعی فقه توجه بیشتری داشتند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران به زعامت امام خمینی(ره) عملاً روحانیت حوزه وارد جزئیات بیشتری از سیاست و حکمرانی شد و نظریه مدون فقهی حکومت اسلامی، این نقش و وظیفه را به درستی تبیین کرد. بعد از انقلاب اسلامی، جریانات و گونه‌های متنوعی سیاسی و فکری در حوزه علمیه قم شکل گرفت.
 

در بخش پایانی این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری، در معرفی کتاب «فقه سیاسی شیعه: سازوکارهای تحول در دوران معاصر» بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظریه ولایت فقیه شکل گرفته و جمهوریت به عنوان شکل و قالب و اسلامیت به عنوان محتوای آن مورد توجه بنیانگذار انقلاب بوده است. دانشی که این امر را پشتیبانی می‌کند، فقه سیاسی است.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن بیان تاریخچه دانش فقه سیاسی افزود: فقه سیاسی شیعه به عنوان دانشی که سابقه بیش از هزار سال دارد، همواره مورد توجه فقها و علما بوده است و پس از انقلاب اسلامی ایران، وارد عرصه قانون‌گذاری و اعمال قدرت نیز شد.
 
وی هدف از نگارش کتاب «فقه سیاسی شیعه» را تبیین سازوکار منطقی تحول فقه سیاسی شیعه در دوران معاصر دانست و گفت: تحول فقه سیاسی شیعه، درون زاست و مبتنی بر حوادث دیگر نیست، بلکه در دورن دستگاه اجتهاد شکل می‌گیرد و متحول می‌شود. به نوعی لنگرگاه فقه سیاسی شیعه، روش اجتهاد است؛ چیزی که جریان‌های تکفیری نظیر داعش از آن بی‌بهره‌اند و تنها به مباحثه و مطالعه متون دینی می‌پردازند و در ظاهر مانده‌اند و پویایی در فقه آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها