شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
«آشوب در کاخ سفید»، فهم درست از جعبه سیاه سیاست خارجی آمریکا را ارائه می‌کند

معاون اجرایی مؤسسه ابرار معاصر تهران در مراسم رونمایی از کتاب «آشوب در کاخ سفید» گفت: این کتاب با ارائه فهم درست از جعبه سیاه سیاست خارجی آمریکا، دید روشن و عمیقی را به سیاستگذاران و پژوهشگران در حوزه سیاست می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «آشوب در کاخ سفید»، شنبه 20 دی‌ماه ساعت 15:30 با حضور «علیرضا حبیبی»، مدیر رادیو فرهنگ، «ایوب دهقانکار»، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، «قاسم صفایی‌نژاد»، مدیرعامل نشر صاد، «امیرحسین اسدی»، رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی، «محمدرضا پاکروان»، مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «فاطمه نکولعل‌آزاد»، معاون اجرایی مؤسسه ابرار معاصر تهران، «رجبعلی سالاریان»، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در محل خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار ‌شد.
 
قاسم صفایی‌نژاد، مدیرعامل نشر صاد در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های نشر صاد گفت: نشر صاد یکی از نشرهای نوپاست که در سال 1399 با سه شعار تمرکز بر نشر الکترونیک، مشارکت با مردم در تولید و توزیع محتوا و سوم رویکرد بین‌المللی در تولید و توزیع محتوا تأسیس شده و هدفی که با این سه شعار دنبال می‌کنیم، تولید و توزیع محتوای عمیق و ارزان است به دلیل این که کشور ما دچار آسیب‌هایی شده و مردم ما عموماً به محتواهای سطحی روی آورده‌اند و این به مرور موجب پایین آوردن سطح تفکر مردم و بی‌ثباتی جامعه خواهد شد، طبیعتاً در مباحث علمی برای حل این معضل پیشنهاد می‌شود که رسانه‌های عمیق را جایگزین رسانه‌های کوتاه و سطحی کنیم که رسانه کتاب و سینما به طور مشخص رسانه عمیق شناخته می‌شوند.
 
وی اظهار کرد: در حقیقت هدف ما از تأسیس این رسانه تولید و توزیع رسانه عمیق است تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم و یکی از اهداف محتوایی در نشر صاد، نقد تفکر مقابل خودمان در تدوین و ترویج تمدن نوین اسلامی است که باید تمدن مقابل را هم از زبان خودمان و هم از زبان خودشان و هم از زبان تمدن‌های دیگر نقد کنیم و یکی از مباحث محتوایی که در این بین می‌تواند مطرح شود، کتاب مهم و جنجالی آقای جان بولتون است که به نقد بیشتر شخصیت ترامپ و در کنارش نقد ساختار حاکمیتی آمریکا پرداخته است.
 
صفایی‌نژاد عنوان کرد: این کتاب توسط ناشران مختلف در ایران ترجمه شده، اما ما سعی کردیم گزیده‌ای از این کتاب را با توجه به نیازهای محتوایی مردم خودمان ترجمه کنیم و از موضوعاتی که برای مخاطب ایرانی جذاب نبوده، گذشته‌ایم، اما روانی و کیفیت ترجمه برای ما مهم بوده است و مخاطبان اگر این کتاب را مطالعه کنند، حتماً متوجه می‌شوند که اتفاقات اخیر آمریکا به چه دلیلی اتفاق افتاده و با روحیه ترامپ و ساختار حاکمیتی آمریکا بهتر آشنا می‌شوند و به نظرم کتاب جذابی برای این روزهاست.
 
وی تصریح کرد: نکته دیگر، همان شعار اول نشر صاد است که ما فقط نسخه کاغذی از یک کتاب را در دسترس مردم قرار نداده‌ایم و آنها در هر پلتفرم کتاب الکترونیک قانونی کشور می‌توانند این کتاب را با قیمت بسیار ارزان‌تر از نسخه کاغذی تهیه و مطالعه کنند.
 
فاطمه نکولعل‌ آزاد، معاون اجرایی مؤسسه ابرار معاصر تهران نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت کتاب «آشوب در کاخ سفید» گفت: تمام المان‌ها در این کتاب نشان می‌دهد که آقای بولتون سیاست‌های ضدایرانی قوی داشتند و همیشه از سیاست‌های فشار حداکثری علیه ایران استفاه می‌کردند. ایشان در سال 2018 مشاور امنیت ملی آمریکا و وراث مایکل فلین و مک‌مستر می‌شوند که سیاست‌های راهبردی و بوروکراتیک را داشتند، اما در حوزه سیاست خارجی آمریکا، ترامپ هیچ علاقه و تمایلی برای توجه به توصیه‌های مشاورین راهبردی خودش نداشته و به دلیل اینکه احساس می‌کند سیاست‌های بولتون مخاطرات آمریکا را در منطقه افزایش می‌دهد، تصمیم به برکناری بولتون می‌گیرد و بولتون پس از برکناری تصمیم می‌گیرد برای اعاده حیثیت خودش؛ کتاب «آشوب در کاخ سفید» را تألیف کند.
 
وی اظهار کرد: استفاده از مفهوم آشوب به این دلیل است که نویسنده معتقد است که ساختار، کارکرد خودش را از دست داده و مدیریت بوروکراتیک در کاخ سفید وجود ندارد و نکته این است که توزیع قدرت در کاخ سفید وجود ندارد و همچنین ترامپ سیاست‌های خودشیفتگی دارد و در مواجهه با کشورهای مختلف سیاست‌هایی سطحی و تقلیل‌گرایانه را دنبال می کند.
 
نکولعل‌ آزاد عنوان کرد: نکته‌ این است که هم ترامپ و هم بولتون هر دو رادیکال هستند، اما ترامپ در مقابل کنگره و نهادهای سیاسی آمریکا دارای مسئولیت است. این کتاب دید روشن و عمیقی را به سیاستگذاران و پژوهشگران در این حوزه می‌دهد و شناخت دقیق‌تری را از جریان فکری که جان بولتون نماینده آن هست و همیشه در حوزه سیاست خارجی آمریکا ظهور و بروز داشته دنبال می‌کند و فهم درست از جعبه سیاه سیاست خارجی آمریکا را به ما می‌دهد.
 
امیرحسین اسدی، رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی در ادامه این مراسم اجرای برنامه نقد و بررسی کتاب با استفاده از بستر رادیو که با مشارکت مردم برگزار می‌شود را شایسته تقدیر دانست و گفت: سالیان سال است شاید کمتر دیده شده که شخصی، بخشی از کتاب را بخواند و بقیه توضیح دهند و این خیلی ارزش دارد و ما اگر می‌خواهیم ملتی متمدن شویم و در تاریخ جریان‌ساز باشیم، باید کتاب بخوانیم. زمانی فقط کتاب را می‌خواندند و تمام می‌شد، الان شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و ... وجود داد و دورانی نیست که یک طرفه صحبت کنیم یعنی تعامل وجود دارد.
 


وی اظهار کرد: امید است در عصری که فناوری، توسعه دهنده همه زیرساخت‌ها و عامل پیشرفت و تمدن‌ساز است و اصلاً انقلاب چهارم صنعتی اساسش مبتنی بر کتاب و دانش است، ایران بتواند جایگاه خود را پیدا کند. در رابطه با این کتاب اگر این امکان وجود داشته باشد که به پادکست کتاب در فضای مجازی دسترسی داشته باشیم یا امکان فروش دیجیتال فراهم باشد یا اینکه در شبکه‌های اجتماعی کتاب را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، واقعاً این اتفاقات ارزشمند است و باید به این جمع تبریک گفت. این اتفاق اگر گسترش پیدا کند به نظر می‌رسد انقلابی در کتابخوانی ایجاد خواهد شد.
 
اسدی بیان کرد: دوران خوانش کتاب به صورت تکست سرآمده و امروزه کتاب کپسولی شده و شبکه‌های مجازی واقعاً کتابخانه‌های بزرگی هستند. ممکن است ما نقدی در کشور در رابطه با سطح پایین کتابخوانی داشته باشیم که در مقابل باید بگوییم این طور نیست. فقط مدل خواندن عوض شده، امید است این کتاب را همه بخوانند و امید است سیاستمداران کشور ما به سمت خاطره‌نویسی بروند و انتقال تجربه از بستر کتاب صورت پذیرد.
 
رجبعلی سالاریان، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش پایانی این مراسم با اشاره به اطلاعیه‌ای درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از یکم تا ششم بهمن‌ماه توسط خانه کتاب و ادبیات ایران با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه‌های مختلف برگزار می‌شود و اتفاقی که قبل از برگزاری در حال انجام است، ثبت‌نام از دانشجویان، طلاب، اساتید و هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی است که از 18 دی‌ماه آغاز شده و تا پایان اعتبار یارانه در خدمت افراد هستیم.
 
وی اظهار کرد: امسال با افزایش 25 درصدی برای دانشجویان تا سقف 200 هزار تومان اعتبار خرید کتاب برای دانشجویانی که دانشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی، شماره دانشجویی و اطلاعاتشان را در اختیار ما قرار دادند، در نظر گرفته شده و برای اساتید دانشگاه و هیئت علمی با افزایش 50 درصدی تا سقف 400 هزار تومان اختصاص یافته است و متقاضیان برای ثبت‌نام بن دانشجویی یا هیئت علمی می‌توانند به پایگاه اینترنتی ketab.ir مراجعه کنند.
 
سالاریان همچنین از اقدام رادیو فرهنگ در پخش زنده برنامه رونمایی از کتاب «آشوب در کاخ سفید» تشکر کرد و افزود: رونمایی از کتاب در زمانی مناسب و به عنوان اولین برنامه بعد از اتفاقات اخیر آمریکا برگزار می‌شود و همین موجب اثرگذاری بیشتر کتاب در سطح جامعه خواهد شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها