چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
‌آیت‌الله محمد یزدی دار فانی را وداع گفت

آیت‌الله شیخ محمد یزدی عضو `پیشین فقهای شورای نگهبان و رئیس شورای عالی جامعه مدرسین صبح امروز چهارشنبه 19 آذرماه بر اثر کهولت سن در منزل خود دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله شیخ محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس شورای عالی جامعه مدرسین صبح امروز چهارشنبه 19 آذرماه بر اثر کهولت سن در منزل خود دعوت حق را لبیک گفت.

از او آثار فراونی در زمینه‌های گوناگون همچون فقه، اصول، تفسیر و علوم قرآن، عقاید و... به جای مانده است. اولین اثری که از وی به چاپ رسیده، مقالاتی است که در مجله حکمت، تحت عنوان انسان‌شناسی منتشر شد.

برخی از آثار او عبارت‌اند از:
ترجمه قرآن کریم: از این ترجمه به عنوان یکی از ترجمه‌های ساده و روان به زبان فارسی یاد شده و چاپ آن توسط انتشارات اسوه صورت گرفته است.
گمشده شما: این کتاب، قبل از انقلاب اسلامی به چاپ رسید و موضوع آن در زمینه اصول دین و معارف مکتب تشیع است.
پاسخ تهمت‌های مردوخ: این کتاب در رد سخنان شخصی به‌نام مردوخ نگاشته شده است که پس از چاپ کتاب گمشده شما، تهمت‌هایی را بر علیه مکتب تشیع وارد کرده بود.
حسین بن علی (ع) را بهتر بشناسیم: موضوع این کتاب، تحلیل قیام عاشورا و نهضت امام حسین (ع) است و با تحلیل و آسیب‌شناسی، راهکارهایی را نیز ارائه می‌دهد. این کتاب با توجه به مقایسه زمان صدر اسلام و تطبیق آن با زمان حاضر، مورد استقبال قرار گرفت و همین امر سبب شد تا ساواک کتاب را ممنوع کرده و اقدام به جمع‌آوری کند.
فقه القرآن: وی این کتاب را زمان تبعید در شهرهای کنگان، بوشهر و اسلام‌آباد غرب نوشته و موضوع آن در ارتباط با آیات الاحکام است.
اسس الایمان فی القرآن: وی در این کتاب اصول دین را از منظر قرآن کریم مورد بررسی قرار داده است. این اثر در زمان محکومیت قبل از انقلاب و در زندان کرمانشاه نوشته شده است.
نبذ فی المعارف الاسلامی: این کتاب، یک دوره اصول دین و مذهب به زبان عربی است و روش عقلی را برای اثبات و استنباط مطالب به کار گرفته است.

مرحوم یزدی، رساله‌های کوچکی نیز در زمینه‌های گوناگون از جمله تفسیر سوره حمد، الولاده الاصطناعیه للانسان، حکم التماثیل و... نوشته است؛ چنان‌که از او سلسله مقالاتی با عنوان «در قانون اساسی» در مجله نور علم چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها