یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
شهرکتاب دامغان پس از 15 ماه فعالیت تعطیل شد

مسئول شهر کتاب دامغان ضمن اعلام خبر تعطیلی این واحد فرهنگی گفت: بی‌توجهی مسئولان دامغان به فرهنگ و پرداخت ضرر 300 میلیون تومانی طی 15 ماه فعالیت کتابفروشی در دامغان سبب توقف فعالیت شهر کتاب دامغان شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، مجمومه فرهنگی شهرکتاب دامغان چندین ماه بود که با هدف ترویج کتابخوانی و ایجاد پاتوقی فرهنگی برای اصحاب هنر به ویژه اهالی کتاب و دوستداران فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در طبقه دوم پاساژ عقیق در این شهرستان شروع به کار کرده بود.
 
اما این مجموعه تا همین چند روز قبل - که دیگر کِرکِره‌اش پائیش کشیده و تعطیل شد - اسیر مشکلات فراوانی بود. طوری‌که ظبق گفته مدیر شهر کتاب دامغان، «نه در جهت معرفی و گسترش این مجموعه به شهروندان قدمی صحیح و موثری برداشته شد و نه در مواجهه با کسبه فرهنگی این شهرستان رویکرد یکسان و مشخصی اتخاذ شده است».
 
کار تا بدان جا خراب شده که «وعده‌های بی‌عمل شهرداری دامغان، نبود روشنایی طبقه دوم پاساژ، قطع عمدی یا سهوی آسانسور، افتتاح نشدن سایر مغازه‌های پاساژ و... باعث تعطیلی این کتابفروشی بزرگ در شهرستان دامغان شد.

برای 15 ماه فعالیت فرهنگی در دامغان 300 میلیون تومان ضرر دادم
«بابک مداح» مسئول کتابفروشی «شهر کتاب دامغان» به خبرنگار ایبنا گفت: مشکلات مالی و عدم همکاری مسئولان شهرستان دامغان باعت شد شهر کتاب دامغان را تعطیل کنیم.

وی افزود: در حال حاضر نیمی از کتاب‌ها و وسایل‌مان را به سمنان و مابقی را به ساری انتقال داده‌ایم.

مداح ادامه داد: هنگام افتتاح شهر کتاب 500 میلیون تومان آورده اولیه داشتم که پس از 15 ماه تلاش شبانه‌روزی 300 میلیون تومان ضرر دادم! هزینه‌های زیادی بابت ساخت و تجهیز قفسه‌بندی شهر کتاب پرداخت کردیم که با تعطیلی این محل همه آنها بلااستفاده خواهد شد و به مبالغ خسارت این مجموعه افزوده می‌شود.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تمایلی برای ادامه فعالیت شهرکتاب در این شهرستان نداشت
مسئول کتابفروشی «شهر کتاب دامغان» گفت: بارها با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان گفت‌وگو کردیم اما ظاهرا تمایلی برای ادامه فعالیت شهر کتاب در دامغان نداشتند. پس از شیوع کرونا و تعطیلی اصناف با توجه به اینکه کتابفروشی‌ها جزو مشاغل غیرضرور بودند، ما در مقاطع مختلف تعطیل کردیم؛ پس از افزون شدن مشکلات مالی و کسادی بازار تنها پناهگاهمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان بود که هر چه از مشکلات مالی و کسادی بازار فرهنگ و کتاب برای‌شان گفتیم، تاثیر نداشت.

وی عنوان کرد: با هر لحن و شیوه‌ای که می‌دانستم به آنها گفتم برای پاس کردن چک‌هایم و پرداخت بدهی‌های ناشی از کرونا و کسادی بازار مبلغی تسهیلات در اختیارم بگذارید تا از بحران خارج شوم اما رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان، صریح و شفاف گفت «کمک در این حوزه و پرداخت تسهیلات از عهده بنده خارج است».
 
وعده‌های شهردار دامغان هم افاقه نکرد
مداح ضمن بیان اینکه مالک مکانی که به‌صورت استیجاری در اختیار شهر کتاب بود، شهرداری دامغان است و من ماهیانه 4.5 میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کردم، افزود: پس از شیوع کرونا دو بار برای تخفیف و کم کردن مبلغ اجاره‌ بهای ماهیانه به شهرداری مراجعه کردم اما شهرداری دامغان گفت باید کارشناس مربوطه نظر دهد تا بتوانیم اجاره ماهیانه را کم کنیم. بنا بر روال مرسوم مبلغ 700 هزار تومان هزینه کارشناسی را پرداخت کردم تا مبلغ اجاره ماهیانه مجددا کارشناسی شود. با مراجعه کارشناس به محل اجاره و ارائه نظرش متوجه شدم ماهیانه مبلغ 100 هزار تومان از اجاره 4.5 میلیون تومانی را کاهش دادند درواقع مبلغ کل تخفیفی که شهرداری برای یک سال به شهر کتاب داد، 1 میلیون و 200 هزار تومان می‌شود که 700 هزار تومان آن را بابت هزینه کارشناسی پرداخت کردیم و اگر ضرب و تقسیم کنید، می‌شود 500 هزار تومان تخفیف برای یک سال؛ یعنی ماهی 60 هزار تومان تخفیف!
 
 
با تعطیلی شهر کتاب دامغان 5 نفر بیکار شدند
مسئول کتابفروشی شهر کتاب دامغان با اشاره به اینکه 4 نفر نیروی کار تمام وقت در این فروشگاه کتاب مشغول کار بودند، گفت: 40 هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف در شهر کتاب موجود بود. تمام تلاش‌مان را کردیم تا این محیط فرهنگی تعطیل نشود اما نخواستند؛ چون (اگر می‌خواستند) نهایتا با پرداخت 100 تا 200 میلیون تومان تسهیلات، محل فعالیت‌مان را تغییر می‌دادیم و خارج از محدوده پاساژ فعالیت مجدد را آغاز می‌کردیم زیرا موقعیت شهر کتاب دامغان در پاساژ عقیق قرار داشت که پس از شیوع کووید 19 و مصوبات ستاد ملی کرونا ناچار بسیاری از ایام مجبور به تعطیلی واحد صنفی بودیم.

انگیزه ام از این مصاحبه صرفا تلنگری برای متولیان فرهنگی دامغان است
وی همچنین با بیان اینکه انگیزه‌ام از مصاحبه با ایبنا را صرفا تلنگری برای مسئولان دامغانی به ویژه شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر کتابفروشان است، یادآور شد: متولیان فرهنگی دامغان مشکلاتی را که سر راه کتاب و کتابفروشی قرار دادند که بسیار فراتر از این حرف‌ها است که الان بیان می‌کنم.

مداح گفت: سنگ‌اندازی هیئت مدیره پاساژ که ازقضا یکی از کارکنان عالی‌رتبه شهرداری نیز عضو آن است، از جمله علل تعطیلی شهر کتاب بود. هیئت مدیره پاساژ عقیق حتی مانع از تبلیغات شهر کتاب در ورودی پاساژ شدند؛ زمان انعقاد قراردادِ اجاره‌ام با شرکت «عقیق سازه گستر» و «شهرداری دامغان»، وعده داده بودند شهریور سال 98 مغازه‌های طبقه دوم پاساژ بازگشایی و افتتاح می‌شود و بر همین اساس مغازه طبقه دوم را اجاره کردم اما تا آخرین لحظه که واحد صنفی‌ام دایر بود، هیچکدام از مغازه‌های طبقه دوم راه‌اندازی و بازگشایی نشد. همچنین در پاساژ عقیق که برخی از مغازه‌های آن در اختیار شهرداری است و کلا پاساژ را شهرداری با مشارکت شرکت عقیق سازه گستر ساخته است، برق راهروهای طبقه دوم را وصل نمی‌کردند.
 
برای برخی مسئولان دامغان، بقالی و بوتیک بیشتر از کتابفروشی ارزش دارد
وی یادآور شد: گذشته از این موارد برخی مواقع هیئت مدیره پاساژ آسانسورها را قطع می‌کردند و مراجعات ما برای حل مسائل مختلف مثمرثمر نبود. برای برخی از مسئولان دامغانی بقالی و بوتیک بیشتر از کتابفروشی ارزش دارد. شهردار دامغان بارها قول همکاری و مساعدت داد و عنوان کرد ما «به شهر کتاب احتیاج داشتیم» حتی با مراجعه ایشان به شهر کتاب مجددا مشکلات‌مان را یادآوری کردیم اما کلا فراموش کردند.

مداح تصریح کرد: سال گذشته شهر کتاب دامغان مراسمی را به‌مناسبت شب یلدا در فضای شهر کتاب با حضور استاد دانشگاه ملی استرالیا و اعضای انجمن شعر و ادب منوچهری دامغانی برگزار کرد که ظاهرا به مذاق رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوش نیامد و بیان کرد چرا بدون اجازه ما چنین مراسمی را برگزار کردید؟ درصورتی‌که هیچ کار غیرقانونی انجام نشده بود و صرفا یک سخنرانی استاد دانشگاه پیرامون شب یلدا بود. (گزارش نشست یادشده را می‌توانید اینجا بخوانید).

وی ادامه داد: با مراجعه به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان، مسئول مربوطه، گفت که رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان می‌تواند به مجموعه شما کمک کند و تسهیلات در اختیارتان بگذارد اما به دلایل نامعلومی این همکاری صورت نگرفت؛ در صورتی که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد سمنان به شهر کتاب سمنان به طُرُق مختلف کمک و با مجموعه ما همکاری کرد.
 

مسئول کتابفروشی شهر کتاب دامغان اضافه کرد: با شیوع کرونا و بسته بودن پاساژ یک بار برای برداشتن کتابی به پاساژ مراجعه کردم که با ورودم ممانعت کردند. در طی این مدت کمترین کار و کمکی که مسئولان مربوطه به ویژه شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانستند انجام دهند، تبلیغات کتاب و شهر کتاب بود اما از همین مورد نیز غفلت کردند و قول‌هایی دادند که هیچ وقت عملیاتی نشد. پس از مراجعه به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان برای تبلیغات کمک در این حوزه اظهار داشتند می‌توانید بیلبورد و پایه بنر اجاره کنید و تبلیغات کنید اما این اداره بودجه‌ای ندارد تا کمک کند. متقابلا همین درخواست را از شهرداری داشتیم که شهرداری برای مدت زمان کوتاهی ما را امیدوار کرد و درنهایت گفت بنر چاپ کنید و به ما تحویل دهید تا رایگان برایتان نصب کنیم. اما با پرداخت حدود 3 میلیون تومان هزینه چاپ بنر و گذشت چندین ماه تحویل بنرها به شهرداری، بنرهای‌مان هنوز خاک می‌خورد و نصب نشد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها