چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
هنوز نظر مشترکی درباره نحوه تشویق مردم به کتابخوانی نداریم

به گفته مدیر انتشارات دریچه‌نو، در هفته کتاب گروهی برای ارزیابی وضعیت ناشران و شناسایی سلایق مخاطبان تشکیل شود تا با تهیه بسته‌های کتاب مورد علاقه افراد، آن‌ها را به خرید تشویق کنند.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود. سازمان‌ها و نهادهای مختلف با درنظرگرفتن زمان تخصیص داده شده به کتاب، اقداماتی برای کاهش مشکلات این حوزه و افزایش سرانه مطالعه انجام می‌دهند.
 
جواد گلرضایی، مدیر نشر دریچه‌نو فقدان راهکار مشخص برای افزایش فروش ناشران را دلیل ادامه وضعیت سخت فعالان این حوزه دانست و خواستار تشکیل گروهی برای رسیدگی به مشکلات ناشران و شناسایی سلایق مخاطبان شد.
 
به نظر شما در این دوره از هفته کتاب که با همه‌گیری بیماری کووید19 هم‌ز‌زمان شده‌است، چه اقداماتی در هفته کتاب از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
این پاندمی از قبل از سال جدید به‌صورت رسمی اعلام شد و بر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در نتیجه درآمدزایی ناشران تاثیر داشت. ادامه‌دار بودن آن تا زمانی که هفته کتاب برگزار می‌شود، موجب افزایش قیمت مواد لازم برای تولید کتاب و همچنین نوسانات ارزی شد. این درحالی است که هنوز راهکار خوبی برای فروش ناشران درنظر گرفته نشده‌است. باید اقداماتی قبل از هفته کتاب برای فروش مجازی ناشران انجام می‌شد.
 
هفته کتاب فرصت خوبی برای طرح مطالبات فعالان حوزه نشر است. به نظر شما در چنین شرایطی برای کاهش خسارت ناشران چه باید کرد؟
هفته کتاب در شرایطی برگزار می‌شود که با کاهش ساعات کاری و محدودیت‌های خروج از منزل مواجه هستیم. در این شرایط هر اقدامی که مسئولان و مردم می‌توانند برای تشویق دیگران به کتابخوانی انجام دهند، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر گروهی تشکیل شود و با ارزیابی مخاطبان، بسته‌های فرهنگی خاص که شامل کتاب‌های مورد علاقه آن گروه می‌شود، تهیه کنند، شاید عامل جذب‌کننده‌ای برای گسترش کتابخوانی در کشور باشد. زیرا ضربه شدیدی به ناشران، کتاب‌فروشان و حتی صنایع بزرگ‌تر مانند چاپخانه‌داران وارد شده‌است. چاپخانه‌داران روی درآمد فعالیت نشر حساب کرده‌بودند، اما این چرخه ضعیف شده و نمی‌تواند مانند قبل فعالیت کند.
 
در بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب، اقداماتی را که در دوره‌های قبل انجام شد، چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نظر مشترکی درباره نحوه تشویق مردم به کتابخوانی نداریم. این به دلیل وجود سلایق مختلف در میان افراد جامعه است. اگر هدف کلی این هفته برای افزایش ساعت مطالعه و کتابخوانی درنظر گرفته‌شود، همچنین رسانه‌ها و سازمان صداوسیما زمانی را برای دعوت مردم به کتابخوانی اختصاص دهند، شاید شرایطی ایجاد شود که مردم بتوانند به‌صورت عادلانه به کتاب دسترسی داشته‌باشند و از آن استفاده کنند.
 
اقداماتی که ناشران در این هفته انجام می‌دهند تا چه‌اندازه می‌تواند مفید باشد؟
قشر فرهنگی در جامعه ما مظلوم‌ترین گروه است. افراد به دلیل علاقه فردی در انتشارات فعالیت می‌کنند، زیرا این حوزه هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد. ناشران می‌توانند فردی را در میان خود به عنوان مدیر انتخاب کنند تا در ارتباط با همکاران ناشر در حوزه‌های مختلف، برای حل مشکلات تلاش شود. پیش از این انجمن ناشران دانشگاهی چنین فعالیتی می‌کرد. باید کتاب از کالایی که به عنوان هزینه اضافی و سربار محسوب می‌شود، خارج شود و مردم به آن به عنوان غذای روح نگاه کنند. این در حالی است که فقط چند انتشارات خاص هستند که به دلیل استفاده از نویسندگان خاص یا سلبریتی‌ها فروش خوبی دارند و فروش کتاب‌هایی که محتوای خوبی دارند، بالا نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط