سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
گران شدن کتاب در بازار آمار امانت کتاب از کتابخانه‌های عمومی را بالا برد

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان با اذعان به اینکه 20 شهر در این استان فاقد کتابخانه عمومی هستند، نسبت به کتابخانه‌دار شدن این شهرها در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، حجت‌الاسلام رمضان‌علی معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان صبح امروز 27 آبان ماه از کتابخانه «ابن مسکویه» بازدید کرد.

در این بازدید، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان از رکورد 3 میلیونی امانت کتاب از این کتابخانه‌ها و تأسیس 15 کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه در سطح استان سخن گفت.

برگزاری 20 هزار برنامه فرهنگی مرتبط با کتاب، سپس کرونا و کوچ به فضای مجازی
امیر هلاکوئی در گزارشی اعلام کرد: ما چهار سرانه در کتابخانه‌ها داریم؛ بحث عضویت‌ها، تعداد کتابخانه‌ها، امانت و برنامه‌های فرهنگی که پیرو فرمایش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که بیان کردند که کتابخانه‌ها تبدیل شوند به باشگاه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب، عمل کردیم.

به گفته سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان، تعداد کتابخانه‌هایی که در سال گذشته در این استان افتتاح شد، 15 کتابخانه بود، ضمن اینکه 13 کتابخانه دیگر هم در دست پیگیری است و وی در این رابطه گفت: تمرکز ما بر شهرهایی است که فاقد کتابخانه هستند.

هلاکوئی با اذعان به اینکه 20 شهر فاقد کتابخانه در اصفهان وجود دارد، ابراز امیدواری کرد این شهرها به‌زودی کتابخانه‌دار شوند.

وی گفت: تلاش ما این است که با عنایت اداره کل فرهنگ و ارشاد، وزیر محترم برای افتتاح این باب‌ها، به اصفهان بیایند.
 
سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان در ادامه افزود: در حوزه برنامه فرهنگی، تلاش ما این بوده است تا کتابخانه‌ها را از مجوعه‌هایی که فعالیت‌شان صرف امانت و بازگشت کتاب است، به باشگاه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب تبدیل کنیم. این مسیر با برگزاری مداوم جشنواره‌ها و نشست‌های نقد و بررسی کتاب، ایجاد گروه‌های مطالعات کتاب، جلسات مختلف در حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال مرتبط، هموار شد.

هلاکوئی عنوان کرد: سال گذشته نزدیک به 20 هزار برنامه برگزار شد که یک رکورد در کشور بود. فضای کرونا، به‌شدت به برنامه‌های ما آسیب زد و متأسفانه امکان برگزاری برنامه‌های حضوری نیست و ما در فضای مجازی برگزاری این جنس برنامه‌ها را ادامه دادیم.
 

ثبت رکورد سرانه 3 میلیونی کتاب، در کتابخانه‌‌های عمومی استان اصفهان
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه بازخورد برگزاری این برنامه‌ها، افزایش سرانه امانت کتاب از کتابخانه‌ها بود. به این واسطه حضور مردم در کتابخانه‌ها بیشتر شد و ما موفق شدیم یک رکورد را در کشور ثبت کنیم؛ سال گذشته 3 میلیون جلد کتاب در اصفهان به امانت رفت که اگر بخواهیم مقایسه کنیم با استان‌هایی با وسعت و تعداد کتابخانه‌های مشابه، مثل خوزستان که 1 میلیون امانت کتاب صورت گرفته بود، ما با یک افزایش سرانه 300 درصدی در سامانه نهاد کتابخانه‌های کشور اتفاق ویژه ای را رقم زدیم.

وی گفت: البته دلیل دیگری که مشوق شکل گیری این مسئله بود، متاسفانه افزایش قیمت کاغذ و کتاب بود که سرانه خرید را به‌حدی پائین‌تر آورد و در عوض سرانه کتابخانه‌ها افزایش یافت. ما با برگزاری جشنواره جذب کتاب با عنوان «بهار کتاب، انوار دانایی»، حدود 800 هزار جلد کتاب را از خیرین فرهنگی جذب کتابخانه‌ها کردیم. اگر ما می‌خواستیم این حجم کتاب را در طی این سال‌ها برای کتابخانه‌های عمومی خرید کنیم، نیاز به اعتباری در حدود 20 میلیارد تومان داشتیم.
 
او با بیان اینکه در کنار این نکات خوب، چالش‌های فراوانی هم وجود داشته است، افزود: به نکاتی حتما باید اشاره کرد. ظرفیتی که کتابخانه‌ها دارند، بحث انجمن‌ها است. امیدواریم که از این ظرفیت استفاده شود برای بهره‌برداری از خدمات نهاد های مختلفی همچون شهرداری‌ها، فرمانداری، آموزش و پرورش، بهزیستی و... که متأسفانه از این ظرفیت به شکل خوبی استفاده نشده است.
 
در ادامه  حجت الاسلام معتمدی با امیدوارکننده خواندن این گزارش‌ها، بیان کرد: به همکاران شما در سطح استان تبریک می‌گویم که به هر حال همه این دستاورد‌ها را در این اثنا رقم زده‌اید. همین تلاش‌ها است که چنین اتفاقاتی را از لحاظ کمی و کیفی رقم می‌زند. در جریان بسیاری از برنامه‌های برگزارشده، بودم و اگر هم خودم نمی‌توانستم شرکت کنم، نماینده‌ای از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه‌ها شرکت می‌کرد تا ارج کافی برای این دست برنامه‌ها نهاده شود.

نجف‌آباد می‌تواند پایتخت کتاب ایران شود
حجت الاسلام معتمدی در ادامه تأکید کرد: همین ماه گذشته، در نشست فرهنگی که در مزار شهید محسن حججی برگزار شد، حضور داشتیم. پدر بزرگوار این شهید والا مقام گفتند که نجف‌آباد با توجه به ظرفیت‌هایش از لحاظ فرهنگی، باید در تلاش باشد تا پایتختی کتاب ایران را پیشوند نام خود کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت که پیگیری شود و زیرساخت‌ها و مقدمات این مسئله فراهم و مستندات این مسائل برای ستاد برگزاری به صورت مصمم ارسال شود.
 
وی ادامه داد: نجف آباد باید پایتخت کتاب ایران شود. از سویی این شهر جزو شهر‌های شاخص فرهنگی و کتاب محور است و از سویی دیگر، از لحاظ فراملی ظرفیت‌هایش را شناسانده و این هم به جهت خون پاک شهید حججی، شهید کاظمی و شهدای گران‌قدر و مردم خوب این شهر است. از شما می‌خواهم که بر این مسئله تأکید و پیگیری ویژه داشته باشید تا با عنایت خداوند متعال، این مسئله افتخاری دیگر برای استان اصفهان و مردم فرهنگی‌اش باشد.
 
در این نشست همچنین سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا که آیا همکاران شما در نجف آباد پیش از این در این حوزه تلاشی صورت داده‌اند یا خیر؟، ضمن یادآوری این نکته که این شهر از شهرهای فعال در این حوزه است، ادامه داد: نجف آباد، از معدود شهرهایی است که حتی روستا‌ها و شهرهای اطرافش هم در حوزه کتابخانه‌ها فعالیت دارد.

وی در توضیح بیشتر گفت: چند اتفاق شاخص در این شهر افتاد؛ یکی جشن هفته کتاب بود که با محوریت بزرگداشت شهید محسن حججی برگزار شد که برای اولین بار از تمبری با عنوان حال خوش خواندن که با محوریت شهید حججی بود، رونمایی شد. یک اتفاق دیگر با ناشران حوزه مضمونی «خانواده» صورت گرفت که در تمام کتابخانه‌های این شهرستان برگزار شد. در سال گذشته صد‌ها برنامه فرهنگی مرتبط با کتاب در این شهر برگزار شد؛ از قصه‌گوئی و مسابقات کتابخوانی گرفته، تا مباحثی در مضمون کودک و نوجوان و خانواده. شهرداری این شهر هم، کتابخانه‌هایی دارد که خوشبختانه با سامانه نهاد کتابخانه‌های عمومی هم‌سو شد و این وامدار هماهنگی بین نهادی ادارات نجف آباد از لحاظ فرهنگی، در حوزه کتاب است.
 
هلاکوئی تصریح کرد: در آینده نزدیک برنامه ‌ی ادبی با همکاری مسئولین نجف آبادی برگزار خواهد شد که با محورین شهید احمد کاظمی خواهد بود. متأسفانه از این مضمون غفلت شده است.


هلاکوئی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایبنا درباره چگونگی حمایت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان از ناشران، نویسندگان و مؤلفان با توجه به آسیب‌های ناشر از شیوع ویروس کرونا به معیشت آنان، بیان کرد: ما چند طرح حمایتی از مؤلفان و ناشران را در دستور کار قرار داده‌ایم. یکی برگزاری برنامه‌های رونمایی و معرفی کتاب در کتابخانه‌ها است. دیگری خرید کتاب از نویسندگان و ناشرین بومی استان اصفهان است.
 
وی در پایان افزود: همزمان با هفته کتاب، دو برنامه ما رو به اجرائی شدن است.  یکی «جشنواره نذر صدا» است که هدف ما در راستای شناسایی صداهای ویژه و توانمند سازی آن‌ها است، که انشالله از این توانایی در حوزه کتاب و کتاب صوتی بهره ببریم. یکی دیگر، جشنواره «یار مهربان» است که با آغاز هفته کتاب افتتاح شد و تا پایان سال ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها