دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
فروش پاییزه‌ی غیرحضوری از فروش حضوری کتاب پیشی گرفت

مدیر داخلی کتابفروشی رشد اهواز می‌گوید: در روز اول طرح پاییزه کتاب، فروش غیرحضوری و آنلاین این کتابفروشی، رکورد فروش حضوری را زد و جای خالی آن را پُر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، در پانزدهمین دوره طرح‌های فصلی که از 24 آبان ماه همزمان با هفته کتاب و به‌همت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در کتابفروشی‌های سراسر کشور در حال برگزاری است، از استان خوزستان 20 کتابفروشی در طرح مشارکت دارند که از این تعداد 12 کتابفروشی در اهواز فعالیت می‌کنند.

با توجه به مصوبه ستاد کرونا که ساعات کاری صنوف تا ساعت 18 اعلام شده است و عملا در این دوره کتابفروشی‌ها از اقبال کمتری برخوردار می‌شوند. با این حال، کتابفروشی‌های اهواز یکسره تا ساعت  18 آماده پاسخگویی به مراجعان هستند.

در این دوره، سقف مجاز برای هر خریدار  200 هزار تومان تعیین شده که نسبت به دوره گذشته رشد داشته است. امتیاز ورود کتاب‌های دانشگاهی که از دوره گذشته وارد طرح‌های فصلی شده می‌تواند موجب تقویت طرح و استقبال بیشتر مخاطبان قرار گیرد.

در دو روزه اول اجرای طرح براساس آمارهای  ثبت شده  درسایت خانه‌ کتاب و ادبیات ایران، استان خوزستان  توانسته در بین 10 ردیف اول پُرفروش‌ها قرار گیرد. گزارش زیر البته مختص به کتابفروشی رشد اهواز است که همواره در اجرای طرح‌های فصلی پیشرو  بوده است.

«رشید سیف» مدیر داخلی کتابفروشی رشد معتقد است: با توجه به شیوع ویروس کرونا تبلیغات این کتابفروشی در فضای مجازی و صفحه اینستاگرام انجام شد و بیشتر تمرکزمان را بر فروش غیر حضوری و آنلاین قرار دادیم.

وی می‌گوید: برخی از کارکنان کتابفروشی  مبتلا  به کرونا شدند و به همین  علت اولویت مالی مهم نبود. خیلی‌ها تمایل دارند که به‌صورت غیرحضوری کتاب به دست آنان برسد. فروش غیرحضوری از زمان اجرای طرح  نسبت به فروش حضوری پیشی گرفت. این انرژی بیشتری از همکاران  ما می‌گیرد.


مدیر داخلی کتابفروشی رشد ادامه داد: 5 نفر از کارکنان کتابفروشی پشت سیستم نشسته‌اند و سفارش کتاب‌ها را ثبت می‌کنند. با اینکه ساعت کاری تا 18 است اما در این شعبه (نادری) تا ساعت 20 مشغول ثبت طرح پاییزه بودند و در شعبه دوم (زیتون) درِ کتابفروشی بسته شد اما تا ساعت 23 فروش آنلاین طرح پاییزه انجام می‌شد. 

سیف ضمن گلایه از اعتبار  اختصاص یافته به کتابفروشی رشد اضافه کرد: در این دوره تنها کتاب‌های عمومی و کودک را در طرح قرار دادیم برای  اینکه اعتبارمان در دو روز اول تمام نشود، کتاب‌های دانشگاهی را در طرح قرار ندادیم. باید اعتبار را تا روزهای پایانی طرح مدیریت کنیم هرچند انتظار ما این است که اعتبار طرح بیشتر شود.

«کوثر شفیعی» خانه‌دار، یکی از مراجعینی که به این کتابفروشی آمده است، می‌گوید: به‌دنبال کتاب کودک سودوکو  می‌گردم اما متاسفانه کتاب خوبی پیدا نکردم. فقط به ظاهر کتاب‌ها اهمیت می‌دهند اما از لحاظ محتوا ضعیف هستند. درحالی‌ که از کتاب‌هایی که در تهران خرید می‌کنم، خیلی راضی هستم.

وی با اظهار بی‌اطلاعی از اجرای طرح پاییزه کتاب، بیان می‌کند: با اینکه عضو صفحه اینستاگرام کتابفروشی هستم اما هیچگونه اطلاعیه‌ای درخصوص اجرای طرح مشاهده نکردم. وقتی رفتم پای صندوق، متصدی فروش گفت: که از تخفیف 30درصدی استفاده کن.
 
«لیلی عروجی» دانشجوی دکتری مهندسی مالی علاقه‌مند کتاب که در همه دوره‌های طرح‌های فصلی شرکت می‌کند، اینچنین می‌گوید: با اینکه در همه طرح‌های فصلی کتاب خریداری می‌کنم و عضو واتساپ و اینستاگرام کتابفروشی رشد هستم اما از طریق دوستم متوجه اجرای طرح شدم و هیچ اطلاع رسانی در صفحات مجازی کتابفروشی انجام نشده بود. 

عروجی با بیان اینکه کتابفروشی رشد انتخاب اول و کتابفروشی محام در مرتبه دوم خرید کتابش قرار دارند، تصریح می‌کند: متاسفانه ما یک جامعه کتابخوان نیستیم و تعداد افراد کتابخوان کم هستند. برای تشویق به کتابخوانی به نظر می‌رسد، یارانه‌ای‌ که برای متقاضیان اختصاص داده می‌شود، خیلی کم است و اگر این مبلغ افزایش یابد، قدر مسلم افراد کتابخوان بیشتری به سمت خرید کتاب سوق پیدا می‌کنند.

این دانشجوی  علاقه‌مند حوزه کتاب عنوان می‌کند: در حال حاضر چند دسته کتابخوان وجود دارد؛ برخی کتاب‌های کم‌حجم می‌خوانند و عده‌ای کتاب‌های سنگین؛ مهم این است که کتاب می‌خوانند. باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت اختصاص یارانه بیشتر مخاطبان راهکار تازه‌ای بیندیشد تا دسترسی به مطالعه برای اقشار کم درآمد آسان‌تر شود.

وی می‌گوید: زمان برگزاری طرح پاییزه نسبت به دوره‌ای پیشین زمان یک هفته خیلی کم است و اگر مدت اجرای طرح اضافه شود، تعداد علاقه‌مندان بیشتری می‌توانند از طرح استفاده کنند.

«معصومه عامری» دوستدار کتابی که در حال انتخاب کتاب‌های مورد علاقه‌اش می‌گوید: با اینکه کتابفروشی رشد در مکان پُرتردد واقع شده و دارای کتاب‌های دانشگاهی، کمک درسی و کودک و نوجوان در چند طبقه است، باید برای اجرای طرح پاییزه، بنر و پوستر در بیرون کتابفروشی قرار می‌داد تا مراجعه کنندگان اطلاع پیدا کنند؛ نه‌اینکه وقتی خریداری می‌رود پای صندوق تازه متوجه اجرای طرح شود. کتابفروشی یک مجموعه فرهنگی است؛ بقالی که نیست و به ناچار برای کار فرهنگی باید هزینه کنند.

عامری ادامه می‌دهد: برگزاری طرح‌های فصلی در سال 3 بار اتفاق می‌افتد و کتابفروشی که از دوره‌های قبلی در طرح شرکت کرده، باید بتواند در قسمت جداگانه‌ای گزارش دوره‌های قبل را در معرض دید عموم قرار دهد.

وی که فوق لیسانس ارتباطات دارد، اضافه می‌کند: با وجود قیمت بالای کتاب به‌طور مثال وقتی قیمت یک کتاب بین 170 تا 180 هزار تومان باشد، با یک کد ملی فقط حق خریدن یک کتاب را داریم. باید برای قشر فرهنگی تخفیف بیشتر داده شود.

این شهروند اهوازی در پایان ضمن ابراز گلایه از اینکه خریدار آزادی عمل در انتخاب کتاب ندارد، بیان می‌کند: چرا باید کتاب‌های خاصی در طرح قرار بگیرند کتاب‌هایی که روی دست کتابفروشی مانده‌اند و کتابفروش برای من خریدار انتخاب کند و همان تخفیف 30 درصد به کتاب‌های گلچینی خودش تعلق گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها