سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
هفته کتاب فرصتی برای تحلیل مشکلات اهالی نشر است

هومان حسن‌پور می‌گوید؛ هفته كتاب فرصتی تا هر نهاد گزارش عملکرد خود را ارائه و آن را با فعالیت‌های سال گذشته خود مقایسه کند تا مشخص شود برای چالش‌های روبه‌رو چه تمهيداتی لازم است.

هومان حسن‌پور رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامه‌های اتحادیه همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: اتحاديه امسال هم برنامه‌های مختلفی در هفته کتاب دارد که مانند سال گذشته حول محور آشتی مردم با كتاب‌فروشي‌ها است و به بازدید از کتاب‌فروشی‌ها مرتبط است.
 
وی افزود: درباره حضور در كتاب‌فروشي‌ها، برنامه‌ای در اتحادیه تنظيم شده بود كه با دستورات جديد ستاد ملی مقابله با كرونا كارگروه ويژه هفته كتاب اتحاديه مشغول انجام تغييراتي در آن است.
 
حسن‌پور با بیان اینکه متناسب با محدوديت‌هاي فعلي يا محدودیت‌های احتمالی آتي، كتاب‌فروشان مي‌توانند علاوه بر تماس حضوری با ارتباطات تلفن و اينترنتی مايحتاج مخاطبان را تامين كنند، عنوان کرد:  اين اتحاديه فروش كتاب توسط كتاب‌فروشان، چه به شكل حضوري و چه با استفاده از سفارش های تلفنی و از طریق فضای مجازی را متضمن تعادل صنعت نشر و تقويت تمام اضلاع آن مي‌داند.
 
وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع کتاب و کتاب‌خوانی گفت: كتاب، همدمي مناسب و مفيد است و لازم است دائم اين موضوع را يادآور شویم؛ آن‌چنان‌که در كشورهای توسعه‌يافته يكي از ملاك‌های مهم توسعه فرهنگي كتاب‌خواني است؛ بنابراين برگزاری هفته‌ای با عنوان كتاب حتماً ضرورت دارد.
 
حسن‌پور با بیان اینکه كرونا نشان داد، کتاب سالم‌ترين مونس و همدم است، یادآور شد: اين نكته در فاصله نه چندان دور اثبات خواهد شد و بعدها جامعه‌شناسان از مضرات بعضي همدمان ناخواسته خانواده‌ها در اين دوران بسيار سخن خواهند گفت؛ لذا لازم است  به اين بُعد از قضيه يعني دوستی كتاب توجه ويژه شود.
 
وی همچنین خطاب به مدیران و مسئولان فرهنگی تاکید کرد: هفته كتاب فرصتي است تا مشكلات اهالي كتاب تحليل شوند و علاوه بر آن، هر نهاد گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد حود دهد كه بر اساس تحليل‌های سال گذشته چه اقداماتی انجام داده و براي چالش‌های روبه‌رو چه تمهيداتي دارد.
 
به گفته حسن‌پور، مشكلاتي مانند تهيه كاغذ فرهنگي ناشران براي ماه‌های آتي جدي است که دست‌اندرکاران فرهنگی کشور باید به آن دقت کنند. همچنین؛ بساط گستران به‌شکل سيستماتیک و بي‌مهابا بر ادامه حيات كتاب‌فروشان مي‌تازند و احكام بعضاً سبك براي امتخلفين و تكثيركنندگان غيرمجاز كتاب چرخه نشر را رو به اضمحلال مي‌برد.
 
وی یادآور شد: این افراد با اقداماتشان ريشه مولف و ناشر و اهل كتاب را با هم مي‌زنند، همچنین تكثير فايل‌های پي‌دي‌اف در سايت‌ها و كانال‌ها حقوق مولف و ناشر را همزمان ضايع مي‌كند و این‌ها همه مسائلي هستند که در سال‌های قبل مطرح شده‌اند و امروز اهالی كتاب در هفته كتاب منتظر اعلام نتايج برخورد با آن‌ها هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها